Évek óta várunk a KRESZ módosítására, de valamiért sehogy sem akar összejönni a dolog. Közben az e-rolleresek számottevő része ittasan szenved balesetet.
A fővárosi Manninger Jenő Baleseti Központ (országos baleseti intézet) szakmai munkacsoportja 2021. márciustól októberig gyűjtötte, hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpáros, rolleres, illetve elektromos rolleres baleset után.
A számok
A Népszava által ismertetett adatok szerint a féléves időszakban mintegy 1553-an szenvedtek kétkerekű járműves balesetet. A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek, 142-en pedig mechanikus rollert hajtottak.
Igen ám, de míg
- a kerékpáros sérülteknek csak a 4 százaléka,
- a rolleresek 6 százaléka,
- addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas.
Az e-rolleresek több mint fele az éjszakai órákban szenvedett balesetet –
tette hozzá Bodzay Tamás orvosigazgató. Vagyis ilyenkor valószínűleg bulieszközként is használják a járműveket.
A módosításra várva
A jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát. Évek óta készül az elektromos rollerek megjelenésére reagáló KRESZ-módosítás, de csak nem lépteti életbe a kormány. Addig is az e-rolleresek úttest és járda között választhatnak, pedig a bicikliúton is mehetnének.
- Tavaly áprilisban Révész Máriusz kormánybiztos dobta be, hogy már célegyenesben van a KRESZ módosítása. Elmondása szerint addigra már három éve folytak az egyeztetések, akkor éppen az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal tárgyaltak.
- Szeptemberben aztán a Telex megszerezte a tervezett szabályozást, amiben már egy elég részletes kép bontakozott ki az új világról.
- Ehhez képest nem hallottunk túl sokat azóta a módosításokról. Fővárosi hatókörben született döntés, de csak a mikromobilitási pontok létrehozásáról és az e-rolleres szolgáltatók működtetésének alapelveiről.
A Népszava megkeresésére a Technológiai és Ipari Minisztérium azt írta, hogy „a közúti közlekedésben irányadó Bécsi Egyezmény sem ad egyértelmű iránymutatást“. Amíg elkészül a szabályozás, addig
„a kérdéses eszközökre típusuktól függően a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók”.
Hogy mikor melyik, és ez mitől függ, azt nem részletezték. Hogy a rolleres KRESZ-módosítás tervezete épp hol tart, azt sem árulta el a minisztérium. Annyit közöltek csak, hogy önálló járműkategóriában gondolkodnak.