Miért idáig csúszott az eredetileg 2019-ben indult Disney+ streamingszolgáltató rajtja? Lesz-e rövid vagy hosszú távon áremelés? Készül-e magyar nyelvű exkluzív tartalom a kínálatba? És mi lesz, ha az indiai krikett miatt tényleg lemondja húszmillió előfizető a szolgáltatást? Erről is kérdeztük a Disney régiós fejesét.
Június közepén itthon is elérhető lett a Disney+ streamingszolgáltató. A háttérben Vasember-figura és más ismert Disney-karakterek a polcon, innen tudom, hogy a jó Zoom-beszélgetésbe toppantam. Már vár Kakhaber Abashidze, a The Walt Disney Company közép- és kelet-európai régiójának vezető alelnöke, hogy interjút adjon a Forbes.hu-nak többek közt magyarországi élményeiről, a hazai indulás eddigi tapasztalatairól, streamingháborúról, és arról, lesz-e magyar ajkú saját gyártása is a streamingszolgáltatónak.
Magyarországi élmények és számok
Forbes.hu: Kérlek, mesélj egy kicsit magadról, és hogy vannak-e konkrét élményeid Magyarországgal!
Kakhaber Abashidze: Georgiából jöttem, és nagyon szeretem az országotokat. Imádom Budapestet, amilyen gyakran csak lehet, ellátogatok hozzátok és a pesti irodába, bár a covid alatt sajnos nem volt rá alkalmam. Budapesten körülbelül olyan harminc emberünk dolgozik.
Magyarország nagy szerepet játszott a karrieremben és a magánéletemben is. Ami azt illeti, annak idején elég sokat jártam a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség Balaton-parti konferenciáira. Tévés és kábeladós pályafutásom során több magyar szolgáltatóval és szakemberrel is együtt dolgozhattam, továbbá a UPC-vel, az RTL-lel vagy a Magyar Telekommal is. Meglehetősen sok magyar munkatapasztalatom van, a Disney Csatorna bő tíz évvel ezelőtti hazai indulásánál is itt voltam, ahogy előtte a Jetix és a Fox Kids gyerekcsatornáéknál is. Talán emlékszel rájuk.
Ó, a régi szép idők!
Bizony, én is mennyivel fiatalabb voltam! Szóval Magyarországot nem csak atlaszból ismerem, a munkám révén több embert is megismertem. Szeretek kint ülni a Liszt Ferenc téren és a teraszon csevegni a kollégákkal, barátokkal. Nem idegen terep ez számomra. Mint ismert, a The Walt Disney Company három évvel ezelőtt vásárolta fel a 21st Century Fox médiacég részlegeit és stúdióit, több alkalmazott ma is többek közt Budapestről dolgozik nálunk.
Magyarország nagyon fejlett és fontos piac nekünk több szempontból is. Az anyacég hosszú évtizedek óta jelen van az országban, például a Disney vagy National Geographic tévécsatornák egyaránt roppant népszerűek. Nem beszélve a Marveltől kezdve a Star Warson át a Pixaron keresztül minden egyes mozifilmünkig, ami mind nagyon közkedvelt. Komoly reményekkel vágtunk bele a Disney+ magyar rajtjába, sőt már most ámulatba ejt minket a magyar bevezetés eredménye. Csak pár napja indultunk el, de máris nagyon elégedettek vagyunk a számokkal.
Konkrétumokba is be tudsz avatni minket?
A számok… khm, csodálatosak! Persze, konkrétumokat nem árulhatok el, csak annyit, hogy hatékonyan járul majd hozzá globális előfizetői számainkhoz is. A magyarok elég lelkesek és nyitottak a Disney+-ra.
Kihívások, versenytársak
A Disney+ 2019 novemberében indult el a tengerentúlon és Hollandiában. Ehhez képest miért idáig csúszott a régiós rajt? Mik voltak a legnagyobb kihívások és nehézségek?
A tökéletességre való törekvés. Önmagában ez nem kihívás, hanem úgy általában a szemléletünk magunkról és új szolgáltatásainkról. Kifogástalan termékkel akartunk kijönni. No, nem mintha a továbbiakban se dolgoznánk majd rajta folyamatosan.
Gondolj csak bele, a harmincas évekbeli klasszikusainktól kezdve friss Disney+-exkluzívainkig több ezer órányi tartalmunk van, sok időbe telik, mire mindent magyarra fordítunk, ekkora mennyiséget egyszerre még sosem tettünk itt elérhetővé. Aztán technológiai oldalról is a tökéletesre törekedtünk, ahogy az előfizetési díj megszabásához is precíz piackutatáshoz kellett folyamodnunk. Soktényezős a dolog, de végső soron a minőség volt a legfontosabb, minden tekintetben. Ezt már most alátámasztják az első napok tapasztalatai is.
Ha már árazás, számíthatunk-e esetleg a közeli vagy távoli jövőben bárminemű havidíj-változtatásra?
Még csak most indultunk el Magyarországon, versenyképes árakat szabtunk meg, pláne a hosszú távra befizetőknek. Nagyon, de nagyon óvatosan, a piac igényeit és a versenytársakat figyelembe véve áraztunk. Mindenképpen továbbmonitorozzuk a piacot, rendszeresen fogjuk vizsgálni a további lehetőségeket.
Érintetted a versenytársakat, ugye többen streamingháborúként szoktak hivatkozni az iparági versenyre. Mit gondolsz erről a fogalomról, te egyáltalán háborúként tekintesz a rivalizálásra?
Nem. Ami azt illeti, nagyon izgalmas szakaszában tartunk a szektornak. Már évekkel ezelőtt, streamingpiaci törekvéseink kezdetekor is nyíltan azt vallotta akkori vezérigazgatónk (az elnöki székéből tavaly végén leköszönt Bob Iger – a szerk.), hogy az innováció kulcsa, ha fenekestül forgatjuk fel működésünket. Így döntöttük el a máig egyik legerősebb B2B szereplőként (business-to-business, vállalatok közötti értékesítés – a szerk.), hogy belépünk a D2C (direct-to-consumer, közvetlenül a fogyasztónak értékesítő – a szerk.) szolgáltatások piacára is, ez lett ugye a Disney+.
Ha valaki, hát mi igenis sikerrel járhatunk ezen az új piacon, az idáig említett okokból, a technológiától kezdve a felhasználói élményen át a katalógusunkig. Ami a piaci környezetet illeti, nagyon is figyeljük a többiek kínálatát és tartalmait. Úgy hisszük, egészséges verseny alakult ki, ahol a mi pozíciónk, termékünk és tartalmi kínálatunk eléggé egyedülállónak számít.
Nem hinném, hogy háborúban állnánk. Sokat tanulunk a versenytársaktól. Sőt, nem is versenytársaknak hívnám őket: azoktól tanulunk, akik ugyanúgy felhasználókat szólítanak meg. Én így látom: nem háborúzni akarunk, hanem tanulni és a legjobbat kihozni magunkból.
Régiós tartalomgyártás
Mint bejelentettétek, már dolgoztok egy kifejezetten streamingre szakosodott közép- és kelet-európai produkciós központon Varsóban. Igen ám, de mi a helyzet a Magyarországon forgatott Disney+-produkciókkal, vagy akár a magyar nyelvű saját gyártásokkal, vannak ilyen irányú terveitek?
Ez az egység a teljes régiót le fogja fedni. Hogy pont Varsóban lett helye, ahol a cég régiós székhelye is helyezkedik, csak véletlen egybeesés. Országról országra fogjuk keresni azokat az ígéretes tartalmakat, ami akár a lengyel, a magyar, a romániai vagy a cseh piac számára releváns. Sőt, az még jobb, ha országhatárokat is átível. Ha tehát úgy hisszük, adott piacon vagy piacokon fog futni jól az adott tartalom, akkor oda vagy ott gyártjuk le, és nem egyetlen országra szűkítjük a figyelmünket.
Elég nyitottak vagyunk Magyarországra, örömmel dolgoznánk az ottani, híresen lenyűgöző filmes munkaerővel. Tudjuk és nagy figyelemmel követjük is, ahogy épp más stúdiók is forgatnak az országban, bízunk benne, hogy később majd mi is serényen így fogunk tenni.
Sportlicenc
Várhatunk-e tőletek kifejezetten sportesemények, ligák exkluzív régiós vagy helyi streamingjogaira?
A Disney eddig sem kifejezetten sporttal volt jelen a közép- és kelet-európai régióban, ezirányú terveink e pillanatban sincsenek. Bizonyos országainkban már valóban fókuszban van, de Magyarországon mi most a Disney+ növekedésére és minél szélesebb megismertetésére koncentrálunk elsősorban.
Ha már sportlicencek. Egy friss becslés szerint húszmillió előfizetőt is veszíthettek, miután túllicitáltak rajtatok az indiai krikettliga streamingjogaiért. Te erről mit gondolsz? Nem aggódtok amiatt, hogyan érintheti ez a jövőben a kitűzött előfizetői célszámok elérését? (A Disney+ frissen lejelentett 138 millió előfizetésének bő egyharmada a sokkal kedvezőbb árú indiai és délkelet-ázsiai változatból, a Disney+ Hotstarból származik, ahol rengetegen a krikettért fizettek elő. A 2024-es pénzügyi évre 230-260 millió előfizetést szeretne a Disney – a szerk.)
Követem a fejleményeket, beszélgettem és olvastam róla. Jómagamnak nincs megjegyzése a témához. A licit csak a múlt héten zajlott le, több cég együttesen (köztük a Paramount Global – a szerk.) vitte a streamingjogokat, de a tévés licenc nálunk maradt. Amit tudok, az az, hogy a cég a leghasznosabb teljesítménybeli, pénzügyi és stratégiai szempontokra támaszkodva hozta meg a döntést.
A borítóképen Kakhaber Abashidze. Fotó: Disney