A prémium kategória csúcsát képviselő élelmiszerek jó ízűek, a képeik jól mutatnak a közösségi médiában, megfelelő kampánnyal pedig méregdrágán eladhatóak. A Concorde elemzőjének írása.
Van az inflációnak egy olyan aspektusa, amit nehéz az infláció szóval megfogni. Ez az egyes termékek és szolgáltatások olyan drágulása, amikor egyre magasabb minőségűre cserélődnek a korábban árult dolgok. Tavaly ősszel ezt a jelenséget igyekeztünk bemutatni az aprés-ski élményinfláció és a strandbüfé infláció példáján át. Ez az a drágulás, amikor például az egyik nyári szezonról a másikra duplázódik egy hamburger ára, igaz az új verzióban már argentin húspogácsa van.
Szinte minden terméknek és szolgáltatásnak megvan a maga Ferrarija. Egyre több gyümölcsnek is létezik csúcskategóriás és méregdrága verziója. Minderre pedig fogyasztói igény is van, vagyis tér a további aprés-ski inflációra, strandbüfé inflációra és szinonimáikra.
A butik prémium gyümölcs jobb ízű és minőségű, mint a hagyományos társak, de ennek megfelelően az ára is több mint kétszerese azokénak. Érdekes módon az amerikai áruházakba ezek a gyümölcsök is a diszkont akciókhoz hasonló módon vonzzák a vásárlókat. Megvan a maga csúcskategóriája is, ami nem más, mint a magyarra nehezen lefordítható fancy gyümölcs. Ezekből mutatunk be most néhányat.
Oishii eper
Talán a legkomolyabb kategóriájú fancy gyümölcs ez a darabonként 6 dollárért (2.156 forint*) kapható finomság. A New Jersey-i üvegházakban termesztett epreket 8 darabos kiszerelésben árulják 50 dollárért Kalifornia és New York bizonyos piacain. A magyarul finom szóval illetett elnevezés mögött egy a szokásosnál édesebb, a japán hegyvidékről származó eredetű eper áll.
Pinkglow ananász
Ez egy 50 dolláros (17.969 forint*) rózsaszín belsejű ananász, egyedül a Fresh Del Monte termeszti Costa Ricában. A nagyon látványos (és éppen ezért teljesen Instagram kompatibilis) gyümölcsöt csak az Egyesült Államokban forgalmazzák.
Sumo Citrus mandarin
Ez a darabonként 3 dollárért (1078 forint*) árult narancs, pomelo, mandarin hibrid egy furcsa alakú, nagyon édes és nagyon könnyen megpucolható gyümölcs, aminek már kvázi egy saját kultusza kezd kialakulni az Egyesült Államokban. Hasonlóan az Oishii eperhez ez is japán eredetű.
Természetesen ezeket a gyümölcsöket el kell adni az adott méregdrága áron, amihez kiváló segítséget nyújt a közösségi média. A világszerte vágtató élelmiszerárak mellett a fancy gyümölcsök amerikai térhódítása csak egy újabb eklatáns példája annak, hogy napjainkban milyen mértékben szakad tovább a társadalom az infláció által (is) egyre jobban sújtott és ezért egyre gyengébb minőségű élelmiszereket fogyasztó kevésbé tehetős tömegekre és azokra, akiknek az asztalán és az Instagram oldalán világbajnok módon kell kinéznie a 17 rugós rózsaszín ananásznak.
Jónap Richárd,
Concorde Értékpapír Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
*2022. május 23-i hivatalos MNB középárfolyamon számolva (359.38 USDHUF)