Sokaknak cseng ismerősen a Hewlett Packard név, ez a cég azonban már nem az a cég. Szpisják Tiborral, a Hewlett Packard Enterprise – a nagy ügyfelekre szakosodott utóvállalat – magyarországi vezetőjével most arról beszélgettünk, mikor érdemes feldarabolni egy céget, hogyan lehet az informatikában is csak azért fizetni, amit használunk, és mitől válik értékessé az adatvagyon.
Ma már nincs üzlet informatika nélkül – vallja Szpisják Tibor, némi töprengés után pedig beláthatjuk, igaza van. A Hewlett Packard Enterprise magyarországi vezetője szerint ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell vennie az elérhető legnagyobb tudású szervereket és szolgáltatásokat, már csak azért sem, mivel a HPE élen jár a fogyasztás-alapú informatikai megoldások fejlesztésében és alkalmazásában. A Hewlett Packardot sokan a mai napig egy hardvergyártó cégként azonosítják, holott maga az ősvállalat 2015-ben a korábban ismert formájában megszűnt. Ennek egyszerűen a túl nagyra nőtt cégméret a magyarázata: a megszűnés előtt már világszerte több mint 300 ezer embert foglalkoztatott, és lehetetlenül sokféle dologgal foglalkozott egyszerre. Az igazgatósági tanács a hatékony működés érdekében végül a szétvágás mellett döntött, így jött létre az a körülbelül 60 ezer főt foglalkoztató Hewlett Packard Enterprise is, amit a köznyelv ma HPE-ként ismer. „A HPE iránya sokkal konkrétabban megfogalmazható, hiszen tudjuk, melyik szegmenst szeretnénk kiszolgálni, és fel tudjuk mérni azt, hogy milyen problémákra keresnek ott választ” – teszi hozzá Szpisják Tibor.
GOLYÓÁLLÓ ADATBIZTONSÁG
A HPE kizárólag vállalati megoldásokkal foglalkozik, vagyis a szerverek, adattárolók, hálózati eszközök, valamint az ezekhez kapcsolódó szoftveres szolgáltatások vannak a fókuszában. „Többek közt a bankkártya-tranzakciók is a mi rendszereinken keresztül mennek végbe, illetve ezeken tárolódnak. Ezeknek a rendszereknek sosem szabad leállniuk és sosem hibásodhatnak meg – gondoljunk csak bele, hány banki tranzakció veszne el örökre egyetlen másodpercnyi kieséssel. Ezek a rendszerek évek óta annyira hibatűrőek, hogy korábban készült is egy olyan marketingvideónk, amiben konkrétan keresztüllőnek egy ilyen szervert és még közben sem áll meg benne az éppen futó folyamat” – meséli a HPE magyarországi ügyvezetője. Az ilyen és ehhez hasonló mértékű beruházások ugyanakkor forintban kifejezve milliárdos összegbe kerülnek, így a cégekben akarva-akaratlanul felmerül a kérdés, hogy miként lehetne ezt gazdaságosabbá tenni. A HPE válasza erre a fogyasztás alapú eszközhasználat: „ezzel meg tudjuk előzni a hatalmas egyszeri kiadást, az ügyfél pedig csak annyiért fizet egy havidíjat, amennyit ténylegesen használ” – sorolja az előnyöket Szpisják Tibor. Ez a szemlélet valóban jelentős költségtől kímélheti meg a nagyvállalatokat, a HPE szerint ugyanis a cégek hajlamosak lényegesen túlméretezni a rendszereiket. „Saját statisztikáink szerint a telepített adatközponti rendszerek kihasználtsága az első évben 40 százalék alatti és még a második évben sem éri el a 60 százalékot” – avat be a részletekbe a HPE magyarországi ügyvezetője. Adódik a kérdés, miért is kellene a fennmaradó, ki nem használt kapacitást bárkinek is kifizetnie? Az ilyen jellegű as-a-service szolgáltatást Green- Lake-nek nevezték el a HPE-nél, amiben minden, a cég által forgalmazott eszköz benne van a szervertől kezdve a hálózati eszközökön át egészen a wifi access pointokig. A HPE esetében a belépő ügyfélszintet azok a cégek jelentik, akiknél van tizenpár számítógép, amiket szeretnének, hogy egymással kommunikáljanak, vagy csak egy közös tárhelyre vágynak, ahová mondjuk fel lehet tölteni a céges anyagokat. „Nemigen tudok olyan nagy magyar céget mondani, ami valamilyen szinten ne lenne az ügyfelünk” – mondja Szpisják Tibor, hozzátéve, hogy bár nincs rá hivatalos adat, de a HPE egészen biztosan piacvezető a saját területén. „A fiataloknak szoktam mondani, hogy azért is jöjjenek hozzánk, mert nálunk valóban a legnagyobb cégekkel tudnak együtt dolgozni és ezáltal hatással lehetnek a top bankok és állami intézmények informatikai stratégiájára is.” A piacvezető pozíciónak több oka is van. A legfontosabb maga a kínált termék, illetve annak minősége, de az sem elhanyagolható szempont, hogy a cégnek van egy komoly története, még akkor is, ha ez már nem pont ugyanaz a vállalat. „Szeretem azt hinni, hogy a harmadik szempont az emberi hozzávaló” – mondja Szpisják Tibor. „Szeretünk konzulensi szerepben működni, meghallgatjuk és megértjük az ügyfelek problémáit, a HPE termékpalettája pedig szerencsére van annyira széles, hogy mindenre találunk megoldást.”
AZ ADAT ÉS AZ Ő ÉLETCIKLUSA
Egyre több cégnek a legnagyobb értéke az informatika által kezelt adatvagyona. Nagyvállalati környezetben, sok esetben hatalmas szerverekkel dolgozva ennek kapcsán akaratlanul is felmerül a big data kifejezés, bár ezt Szpisják Tibor mára mások által kissé elcsépeltnek érzi. „Az adat nem csak úgy van, hanem annak van egy életciklusa: valahol keletkezik, valahol utazik, valahol tárolódik, valahogy biztonságba kell helyezni, valahol archiválni kell, mindeközben pedig valahogy hasznosítani kell. Ezek egyesével is komoly feladatok, a leghasznosabb mégis stratégiai egységként gondolni rájuk. Ebből a folyamatból a tárolás és a biztonság a két legforróbb téma évek óta, illetve az, hogy hogyan lehet hasznosítani ezeket az adatokat. Utóbbi kérdés minden esetben egyénre szabott választ kíván, hiszen ehhez kellenek eszközök, szoftverek és a szükséges emberi tudás is, amihez az ügyfelekkel közösen kell ezen dolgoznunk.” A HPE Magyarországon egy értékesítő cég, ami hosszú távra tervez. „Minden kollégámnak azt szoktam mondani, hogy ha jön egy üzleti lehetőség, akkor próbáljon meg arra gondolni, mi kell ahhoz, hogy öt év múlva is ügyfelünk legyen az adott cég. Lehet, hogy ezzel nem érünk el gyors sikert, a másik oldalon viszont ott lehet az az érzés, hogy ő kapott tőlünk egy számára értékes szolgáltatást. A következő két-három évben emellett azt szeretném elérni, hogy a HPE Magyarországon a fejekben is el tudjon mozdulni a klasszikus infrastruktúra- gyártóból a data expert és hybrid cloud expert cég felé. A fejlesztéseket látva biztos vagyok benne, hogy ez sikerülni is fog.” (X)