Hatalmas fejlesztési költségek után a Maserati szeretne végre pénzt is termelni, erre pedig kevés modell lehet alkalmasabb egy 523 lóerős SUV-nál. A Grecalét ráadásul a kisebbik motorral minden eddigi Maseratinál olcsóbban is kínálja a gyár, így a siker szinte borítékolható.
Az egykori Fiat birodalom romjai közt evickélve, a Chryslerrel közös vegyes saláta részeként sokáig az számított a Maserati fő erényének, hogy Ferrari motorokat is használ. Ez persze csak az első olajcseréig volt jó hír, bár az is igaz, hogy a maranellói V8 puszta hangja is kellő mennyiségű endorfint szabadít fel.
Ám ez az élmény csak ideig-óráig elég, néhány csillagnak pedig előbb jól kellett állnia ahhoz, hogy a Maserati újjászülethessen.
Hiába régebbi cég, az értékesebb Ferrari vazallusaként nem lehetett mozgástere. Aztán jött Sergio Marchionne, hogy kitúrja Luca di Montezemolót a Ferrari éléről, és tőzsdére dobja az egészet, adjon még egy esélyt a történelmileg hasonlóan fontos Alfa Romeo és Lancia márkáknak, valamint 2018-ban bekövetkezett halála előtt azt is elintézze, hogy a PSA-val közösen létrehozott Stellantis formáció egyetlen luxusmárkája a Maserati lehessen.
A kanyarokban sem nehézkes
Ismét a csúcson, már a Ferraritól függetlenedve Modenában újra kifenték híres háromágú szigonyukat, majd fejlesztettek egy saját biturbós V6-ot új középmotoros szupersportautójuk, a karbonvázas MC20 számára.
Az új Grecale SUV csúcsmodellje, a Trofeo ennek a kétlépcsős gyújtással rendelkező Nettuno V6-nak az enyhén visszafogott változatát kapta meg a hatékonyság nevében, de még mindig 89 lóerővel erősebben, mint amit a konkurens Porsche Macan GTS nyújt.
A Maseratinál nem is csinálnak titkot abból, hogy a Grecale fő küldetése a német ajánlatok legyőzése mind teljesítményben, mind komfortban és exkluzívitásban.
A háromliteres motornak és a ZF továbbra is ragyogó nyolcsebességes váltójának hála, a Grecale Trofeo 3,8 másodperc alatt van százon, és óránként 285 kilométerig meg sem áll. Ám ami még fontosabb, hogy a kanyarokban sem nehézkes.
A Maserati lehetőséget kapott az FCA eddig is élvezetes Giorgio platformjának jelentős átdolgozására. Annak érdekében, hogy a kisebbik Maserati SUV tágasabb legyen a konkurenciánál, hosszabbra nyúlt ugyan a tengelytáv, mint a rokon Alfa Romeo Stelvio esetében, ám a Maserati légrugós, összkerék-meghajtású újdonsága így is teljesíti, amit 523 lóerővel az orrában ildomos.
Jön a még csendesebb, elektromos verzió is
Ez persze manapság teljesen alap ebben a kategóriában, és ha már a Porsche Macan főleg versenypályákon kívüli legyőzése a cél, a Maserati meg is tett mindent az utastér kényelmének fokozására. Bőségesebb láb-, váll- és fejtér, hibátlan varratú bőrözés mindenütt, minőségi kidolgozottságú érintési pontok, valódi szénszálas elemek lakkozatlanul, könnyen kezelhető érintőképernyő és infotainment, alapból 14 hangszórós Sonus Faber hangrendszer, valamint egy többfunkciós digitális asszisztens a tradicionális Maserati óra helyén.
Ez lehet iránytű, g-meter, óra vagy épp pedálvisszajelző műszer, egy laza ‘Hey, Maserati’ után pedig jól megfontolt parancsainkat is teljesíti.
Akár a belépő GT felszereltség 296 lóerős hibrid-rásegítéses négyhengeresét, akár a 325 lóerős Grecale Modenát, vagy éppen a csúcskategóriás V6 Trofeo verziót is válassza valaki, a kisebbik Maserati SUV látványos generációváltást hoz a nagyobb és már korosodó Maserati Levantéhoz képest.
A Grecale magabiztos csomag az olasz luxus rajongóinak, jó benne ülni mindkét oldalon.
Kívülről pedig még csábítóbbá válna, ha az MC20-as dizájnelemeken túl kevésbé emlékeztetne a jóval olcsóbb Ford Puma crossoverre. Ha már ilyen mérges neve van, a Trofeo ráadásul lehetne kicsit hangosabb is, valamint jöhetne elől kompozit féktárcsákkal az acél Brembók helyett.
Ám a lassabb kormányáttétel és a hosszabb pedálút mind a kényelmet szolgálják, és ha olyan szemüvegen át nézzük az egész koncepciót, hogy egy szupersportautó frissen bevezetett motorjának javát emeli át a családi autók világába, talán nem is baj, hogy ebben a formájában a Nettuno V6 diszkrétebb is tud lenni.
2025-ben jön a még csendesebb, elektromos verzió, a 400-voltos rendszerből 500+ lóerőt kisajtoló, 105 kWh-s akkumulátorral szerelt Grecale Folgore is. Ki mit szeret.
A lóerőre vonatkozó adatok a Maserati olaszországi mérnökeitől származnak, a hazai piacon ettől eltérőek lehetnek.
Fotók: Petrány Máté