Miután nyolc éve szervez jazzkoncerteket lényegében mindenféle támogatás nélkül, tavaly novemberben gondolt egyet: megpróbál a Budapesti Tavaszi Fesztivállal egy időben egy óriási jazzünnepet összehozni. Április végétől május közepéig nagyjából az egész városban jazzmuzsika fog szólni, Kleb Attila koncertszervező olyan legendákat hívott el a MOMKulttól a Turbinán át az Olasz Intézetig tucatnyi helyre, mint Kenny Garrett, aki a világ egyik legjobb szaxofonosa, David Weckl, aki Chick Coreának is sokat dobolt, vagy Paolo Angeli, a szardíniai gitármágus.
„Volt pár álmatlan éjszakám az utóbbi két évben a covid miatt, miután rengeteg koncertünk maradt el. Na, egy ilyen éjjelen, amikor nem jött álom a szememre, egyszer csak azt gondoltam: nagyban kellene gondolkodni, mi lenne, ha nem egy koncertet szerveznénk, még csak nem is háromnapos jazzfesztivált, ahogyan március elején szoktuk, hanem az egész várost megtöltenénk muzsikával” – meséli Kleb Attila, a Get Closer Concerts Kft. alapítója, hogyan pattant ki a fejéből a JazzFest Budapest ötlete.
Attila és cégtársa, Vető Balázs 2014 őszén hirdették meg az első budapesti jazzkoncertjüket, akkor nullkilométeres koncertszervezőként meghívták a legendás GFS-triót – azaz Trilok Gurtu indiai ütőhangszer-virtuózt, Paolo Fresu olasz trombitást és Omar Sosa kubai zongoristát – az Akvárium Klubba koncertezni.
Az elmúlt nyolc évben olyan legendákat hoztak el Budapestre, mint például Quincy Jones, John McLaughlin, Jan Garbarek, Trilok Gurtu, Suzanne Vega, Omara Portuondo vagy Chick Corea.
A legjobb évükben, 2018-ban 800 millió forinthoz közelített a Get Closer Concerts árbevétele (jelentős részben Quincy Jones koncertje miatt.) Azt mondják, a koncertszervezésben nem feltétlenül a gázsi jelenti a legnagyobb tételt, időnként a terembérlet is hasonló összegű. A legkisebb koncerthelyszínért is legalább félmillió forintot kell fizetni Budapesten, de például az Arénáért akár több tízmilliót is kérnek. A Quincy Jones koncert kapcsán pedig
csak a szállásköltség 4,5 millió forint volt hiszen a sztárnak elnöki lakosztályt fizettek, a zenésztársainak is egy-egy lakosztályt, és a stáb többi tagjának is kellettek szobák.
Attila mint fotós szeret a meghívott zenészekkel eltölteni néhány percet a koncert előtt, hogy portrét készítsen róluk. Ez nincs a szerződésben, senki sem fizet érte senkinek, általában ajándékba adja a portréalanyoknak (lemezborító is lett már belőle), meg persze kiállításra tartogatja ezeket az alkotásokat.
A legújabb fotókiállítása éppen ma, április 12-én nyílik az Eötvös10-ben.
Nehéz visszahozni a közünséget a koncerttermekbe
A mostani produkcióhoz Attilának sikerült megnyernie a fővárosi önkormányzat támogatását – nyolcmillió forint formájában –, továbbá a Nemzeti Kulturális Alapból is számít a szervezéshez hatmillió forintra, persze csak utólag.
„Azt a konstrukciót találtuk ki, hogy a zenészek a fellépti díjukat megkapják ugyan most, de egyfajta bónuszt csak azt követően fizetünk ki nekik, hogy ezek a források utólag befolynak” – magyarázza a finanszírozást.
„A legnagyobb nehézség manapság visszahozni a közönséget a koncerttermekbe. Korábban a jegyek nagy része elkelt, miután meghirdettünk egy-egy nagynevű előadót, ma inkább az utolsó pillanatra halasztják a vásárlást a nézők, mert nem bíznak abban, hogy tényleg meg tudjuk tartani az előadást.” Közben persze mindent előre kell fizetniük, így például a sztárok ideutaztatását.
„Azért nullszaldósok a fővárosi és az NKA-s támogatással – ha csak utólag is, de – biztosan megleszünk, a helyszínek nagy részét lényegében ingyen kapjuk, a jegyárbevételből pedig nagyjából kijönnek a fellépti díjak, hiszen a legtöbb produkció nem annyira drága” – mondja Attila.
A Budapesti Tavaszi Fesztivállal nagyjából egy időben (egészen pontosan két nappal korábban, április 27-én indulva) összesen legalább hatvan koncert lesz a JazzFest Budapest rendezvénysorozat égisze alatt, olyan helyeken, ahol korábban is szólt a jazz, sőt olyanokon is, ahol nem.
Új helyszín a Turbina, a Gödör és az Eötvös10, ezeken kívül lesznek koncertek a MOMKultban, a Jedermann kávézóban, a BJC-ben, a Fonóban, az IF Caféban, a Lumenben, a nemrég nyílt Mixátban és az Olasz Intézetben is.
A helyszínek nagy részét ingyen kapják
„Három Get Closer-nagykoncertünk úgyis lett volna április végén, május elején a MOMKultban, ezeket is bevontuk a rendezvénysorozatba” – mondja Attila. Így a nyitóesemény a Dave Weckl & Tom Kennedy Project koncert lesz. Dave Wecklt a világ legjobb dobosai között tartja számon a szakma, nem véletlen, hogy Chick Corea is rengeteget zenélt vele. Tom Kennedyvel régi zenésztársak, akik gyakran kísérleteznek. Budapestre is egy egészen új zenekarral érkeznek, Bob Franceschini és Stu Mindeman lesznek a zenésztársaik.
A záróeseményen pedig Kenny Garrett szaxofonozik, az igen sajátos hangszínnel, stílussal rendelkező amerikai zenész a jazz talán legnagyobb hatású alakja Miles Davis zenekarában.
A magyar jazzlegendák közül ott lesz a 16 napos koncertsorozaton valamelyik színpadon többek között a Sárik Péter Trio, Szakcsi Lakatos Béla – aki Müller Péter Szíámival fog együtt zenélni a Gödörben –, továbbá a Dresch Quartet, illetve Balázs János és Lukács Miklós. Utóbbiak az olasz Paolo Angelivel, a szardíniai mágussal lépnek hárman együtt színpadra. „Így ingyen kaptuk meg az Olasz Intézet nagytermét” – avat be a kulisszatitkokba Attila.
Több kulturális intézmény is beszállt a rendezvénysorozatba támogatással vagy azzal, hogy helyet ad koncerteknek, az Olasz Intézet mellett a Cervantes Intézet, a Bolgár Kulturális Intézet és az Osztrák Kulturális Fórum is.
A jegyárakat igyekeztek alacsonyan tartani a szervezők, a legolcsóbb, 1500 forintos jegyért a Lumenben lehet majd jazzt hallgatni, míg természetesen a MOMKult eseményei lesznek a legdrágábbak, Kenny Garrett koncertjére például 4900 és 14900 forint közötti árakon lehet belépőt vásárolni.
Borítókép: Kenny Garrett. Fotó: Jimmy Katz
Így kell meghódítani egy makói kisszobából indulva az egész világot! – Kátai Tamás-interjú