Bár a felhőszolgáltatások iránti kereslet csak az utóbbi két év során ugrott hatalmasat, segítségével egyre több hazai vállalkozás ér el kimagasló eredményt. A digitális csúcsteljesítmények a Forbes májusban megjelenő CLOUD 50 listáján mutatkoznak be, de már most érdemes leszögezni: a fejlődéshez nyitottság, megbízható technológiai partner és okosan épített virtuális infrastruktúra kell. A verseny kiélezett, az utazás izgalmas: íme a „cloud journey” – ahogy biztosan nem lehet elrontani.
A vállalati feladatok és adatbázisok felhőbe költözése rapid tempóban ívelt fel Magyarországon, hiszen a cégek jelentős részét a világjárvány késztette szemléletváltásra. A felhőszolgáltatások terjedésének iramát a lakossági alkalmazások terjedése is fűti: a „bárhonnan, bármikor, bármit el lehet intézni” alapelvárás lett, és beköltözött az üzleti szférába. Bódi Gábor, a T-Systems Magyarország Strategy & Governance divízió igazgatója elárulta: a folyamatot beindító ügyfelek azt értékelik, ha folyamatosan elérhető, magyarul beszélő szakemberek kísérik őket, így a szolgáltatóval közösen alakíthatják ki a jövőbiztos infrastruktúrát.
Adaptáció és kockázatértékelés
A CLOUD 50 listát támogató T-Systems szerint a hazai cégek változatos okokból fordulnak a felhőszolgáltatások felé: hardverhiánnyal, kutyafuttában összedobott szolgáltatáscsomaggal, biztonságtechnikai nehézségekkel, alacsony szintű használhatósággal, fluktuációval és az ebből eredő ráfizetéssel küszködnek – ahelyett, hogy a „pay-as-you-go” modell mentén csak olyan szolgáltatásokért fizetnének, amiket ki is használnak – fogalmazott az igazgató.
Az utazás sikerességének egyik záloga, hogy már a kezdetektől használjuk a cloudba költözés módszertanait, jól bevált gyakorlatait, ilyen például a cloud adoption framework.
Első lépésként a cloud stratégiát kell megalkotni, amelyből kiderül, milyen előnyöket tartogat a vállalat számára a cloud. Ehhez akár belső kompetenciafejlesztés is indokolt lehet, továbbá informatikai felmérések és elemzések, melyek eredményeiből kiderül, milyen cloud-érettséggel rendelkezik az adott vállalat, milyen IT kihívásokkal kell megküzdenie. Mindezek mellett pedig fontos, hogy világosak legyenek a rövid és hosszú távú célok, amiket a felhő használata tud majd támogatni. A T-Systems az adott cég különböző szintű vezetőivel tárgyalva körvonalazza, ki mit vár el a felhőbe költözéskor, és ehhez nem csak a hardver- vagy szerverüzemeltetéstől szabadulni akaró IT-s vezető, hanem az értékteremtésért és versenyképességért felelős üzleti és pénzügyi szakértő álláspontjait is meg kell érteni. A projekt akkor sikeres, ha az összes elvárás teljesül, és a cégnél mindenki a versenyelőny megteremtésére fókuszál.
A cloud journey stratégiai változást jelent egy szervezet életében, így e változás esetleges kockázataival is tisztában kell lennünk. Készülnie kell például egy „risk assessement” dokumentumnak is, amely a folyamat közben jelentkező rizikókra, illetve azok kezelési módjaira is rámutat. Mindezek után – vázolta Bódi Gábor – elkészülhet a felhőszolgáltatások gyakorlati potenciálját modellező „proof of concept” környezet, amelyet bemutatunk az ügyfélnek, majd visszamérjük, hogy az eredeti elképzelésre ténylegesen a kialakított megoldás a válasz.
Skálázhatóság, hordozható licenc, demó
A divízióvezető hangsúlyozta: mivel a felhőtechnológiák menedzseléséhez minden vállalat számára tudnak platformot biztosítani, rugalmasságra és megfelelő ár-érték arányra kell törekedniük. „A felhő egyik legnagyobb előnye, hogy skálázható” – szögezte le Bódi Gábor, hozzátéve, hogy az alkalmazásokból akár egyenként is felállítható az az infrastruktúra, amely kiszolgálja az ügyfél szükségleteit, cloud-igényét. Jó példa erre egy gumiszerviz, ahol dömpingszerűen jönnek a megrendelések, például tavaszi/téli gumicsere idején. Ilyenkor egy online időpontfoglaló rendszer, vagy a gumieladásokat kiszolgáló webshop az átlagosnál jóval nagyobb terhelést kap, így ideiglenesen felskálázható a teljesítmény.
Bódi Gábor aláhúzta: a felhőszolgáltatásokkal hosszú távú versenyképességet lehet garantálni, hiszen általuk megkülönböztethető, termelékeny, kézzelfogható hasznot termelő vállalkozások jönnek létre. Ennek viszont alapja a cloud helyes használata, ami a jól megtervezett cloud journey-vel érhető el.(x)