A Forbes Flow üzleti fesztivál délutánja a celeb szekcióval indult – három ismert embert hívtunk meg, akik teljesen más üzleti modellt követve váltják pénzre a hírnevüket. Ami ugyanaz: a közösségi média nélkül ma már nem lehet márkát építeni.
Mindig nagy vihart kavar, amikor celebeket rak a címlapra a Forbes magyar kiadása (jellemzően nyáron, amikor a legértékesebb celebekről szóló listánkat is közöljük). Pedig ez is egy komoly piac, ahol a közösségi média láthatóvá tette, egy-egy személyes márkának mekkora piaca van. Ráadásul épp a Facebook, Youtube és az Instagram miatt ma már a magyar sztárok is alapvetően tudják befolyásolni, mit mutatnak meg magukból (a sztárok személyes közösségi média-profilja fontos forrása lett a bulvársajtónak, már nincsenek annyira kiszolgáltatva a bulvárlapoknak, mint korábban). A személyes csatornák nemcsak a márkaépítés miatt fontosak, hanem azért is, mert az ismeretségüket itt is pénzre válthatják a hazai celebek. Egyre tudatosabban és profibban kezelik, nemcsak a profiljukat, hanem az erre építhető üzletet is.
A Forbes Flow celebszínpada. Fotó: Fekete Csaba
A Forbes Flow üzleti fesztiválra három külön karaktert hívtunk – mindnyájan szerepeltek már a lapban, és kettejüknek van több érdekeltsége is az ismertségétől függetlenül. Mit gondolnak a celeblétről és hogy üzletelnek? Válaszol Kiss Ádám, Viszkok Fruzsina és Lakatos Márk.
Kiss Ádám – Fábry köpönyegéből bújt elő, de hamar lett oldala a Facebook-on
Kiss Ádám humorista az ismert emberek közül az elsők között, 10 évvel ezelőtt indította Facebook-oldalát, pontosabban egy rajongója, de 30 ezer követőnél átvette a profilt saját maga (ma 460 ezer követővel rendelkezik). “Ébredtek aztán a többiek is. Lassan leelőzött az I love alvás és a Túrórudi, de a miniszterelnöknél azért még mindig több követőm van” – húzza ki magát, a közönség pedig veszi a poént. Tíz évvel ezelőtt közel sem volt egyértelmű, hogy egy személyes Facebook-oldalra miért van szükség, Ádám is azt mondja, miután átvette saját oldala kezelését, leginkább ösztönösen osztott meg tartalmakat, ma már sokkal tudatosabb. Az oldalt ugyanis továbbra is kézben tartja. “Nem akarok humorleosztó lenni, inkább visszafogottabb vagyok, de amit kapnak, azt tőlem kapják. Nem gyűjtök a haverom kocsijára, nincs háromlábú macska, azt kapják tőlem, amit várnak” – mondja arról, hogyan szokott posztolni.
“Az fontos, hogy legyen hiányérzet” – két, színpadon elejtett poén között nagyon is komolyan beszél a stratégiáról, ami offline és online is működik. Azért sem árul el magáról sok mindent, mert azt mondja, aki kíváncsi rá, az előadásán sokat megtudhat róla.
Az ismertség azonban nemcsak üzleti lehetőségeket hozott magával (erről később), de megváltoztatta Kiss Ádámot, a humoristát is. “A hétköznapi sztorik eltűntek, mert már az életem sem hétköznapi.” Nem panaszkodik, egyszerűen így alakult.
“Engem már kiköp a társadalom, az obszerver humorista mód el is tűnt nálam. Nyitott szemmel járok, sokat olvasok, sok extrém helyzetben veszek részt, most már így gyűjtök anyagot.”
Új helyzetet teremtett, hogy megházasodott és lánya született. A humoristák rendszereresen sztoriznak a családjukról, de mi a helyzet a közösségi médiával és a bulvárral? “Két út van, mikor egy celebnek gyereke születik. Van, aki már a tesztcsíkkal a Story magazin címlapján virít. Én nem mutatok meg szinte semmit. Ezzel védem őt, szeretném ha el tudna menni a boltba az édesanyjával.” Emellett kitart, pedig ajánlottak már neki nagyobb összeget akár egyetlen fotóért is.
Fotó: Fekete Csaba
Eddig a humorista beszélt, de hallgassuk meg az üzletembert is:
“Van egy kreatív irodám, egy gyártócégem, két kft-m, és egy startupban angyalbefektető vagyok” – sorolja a gazdasági lábakat, amiket az elmúlt években növesztett.
Viccesen jegyzi meg, már előre retteg, hogy lesz majd olyan, hogy nem lesz vicces, és akkor valamiből élni kell. Előre gondol, családja van – több lábon áll, ismertségéből és kreativitásából nemcsak a standup-előadásain csinál pénzt. Utóbbi a fő projekt, természetesen.
“Ha ki kellene írnom a Facebookra, hogy gyere el az előadásomra, azt gondolom, az nekem ciki lenne. Ha ki kell majd írnom, hogy vedd meg a jegyemet a Bónusz Brigádom féláron, azt hiszem, ott fogom befejezni.”
Viszkok Fruzsina – új generáció, új trend, új csatorna
Ahogy Kiss Ádám is egy új generáció tagja a humoristák között, úgy egy új trend elindítói közé sorolhatjuk Viszkok Fruzsina youtubbert is. A szépeségápolási tippeket adó, 23 éves közgazdásznak készülő Viszkok Fruzsina befutott a Youtube-csatornájával, ma már nagy márkák keresik, hogy együttműködhessenek vele. Jól körülhatárolható témában készíti videóit egy olyan korcsoportnak, ami nagyon fontos a szépségiparnak.
“Ezzel a szerepléssel is átléptem a komfortzónámat, de engem ez motivál. Alapvetően amúgy otthonülős típus vagyok” – mondja arról, hogy nem szeret a nagyközönség elé kiállni, miközben az ismertségéből él. A kettő nem zárja ki egymást. A Youtube az ő világa, és bár egyre több partner keresi fel, mindent nem vállal el, csak ami passzol a személyiségéhez. “Átlagos lány vagyok, ugyanazokkal a problémákkal szembesülők, mint a követőim. Ezért tudok hiteles maradni, és ezért tudnak velem könnyen azonosulni” – mondja, és már ebből is látszik, nagyon tudatosan kezeli a saját márkáját.
“Azonnal látszik, ha valamilyen mondatot a számba adnak. Nincs stáb mögöttem, fontos, hogy én csináljak mindent, a videót, a vágást, a hangot – ezért lesz az egész Viszkok Fruzsi”
– mondja, hogy ha nem kap szabad kezet a hirdetőitől, akkor semmi értelme az együtműködésnek.
Fotó: Fekete Csaba
A Youtube, mint hirdetési felület sokaknak új, Fruzsi azt mondja, van, aki csak a követőszámát nézi, a videóit nem. Az ilyen megkeresésekkel nem foglalkozik. “Csatornafedő-gyártó is keresett már meg.” A magyar youtubberek arányaiban kevés pénzt kapnak a Youtube-tól (innen a Google leemeli a hirdetési pénzekből neki járó részt), a szponzorációs együttműködésekből jön be annyi, hogy ma már Fruzsinak a vlogolás a fő megélhetési forrása. A nagyobb nyugati piacokon egy Youtube-sztár megél már abból is, amit a Youtube-tól kap, itthon a korlátozott piacméret miatt ez nem így van.
Fruzsi az online térben lett ismert, jól körülhatárolható, ki a célcsoportja – és ez abból is látszik, ahogyan megéli azt, hogy ismert lett. “A metrón nem biztos, hogy felismernek, de ha bemegyek egy plázába, ahol sok a fiatal lány, akkor biztos, hogy odajönnek hozzám.”
A szégyellős lány ma már viszontlátja magát az egyik legnagyobb drogérialáncban is, a nevével adnak el neszeszert tele olyan termékekkel, amiket ő válogatott ki.
Lakatos Márk – aki a kereskedelmi tévék hőskorából indult
A TV2 Megasztár című műsora hozta meg számára az országos hírnevet, ő lett “a stylist”, aki az utcáról beeső átlagemberekből sztárt varázsolt egy-egy élő adásra. A kereskedelmi tévé indította be celebkarrierjét (ott indult amúgy Kiss Ádám is, a konkurens RTL-nél: “három évet dolgoztam ingyen Fábrynak, de imádtam, hogy tűzközelben lehetek”), és a jelenlévők közül a legkésőbb kezdte kihasználni a közösségi média erejét.
Fotó: Fekete Csaba
A divatipar magyar méretben kicsi, nem véletlen, hogy Lakatosnak van egyéb üzleti érdekeltsége is, például a Lakatos Műhely a Hold utca piacon, ami egy kolbászozó. Fel szokott tűnni itt is a pult mögött, mert a vevők szeretik, celebség ide, celebség oda, nem derogál neki beállni kiszolgálni.
A beszélgetést vezető Hermann Irén (ő szerkeszti a Forbes celeblistáját is) kérdésére, mikor döbbentek rá, hogy híresek, celebek lettek, Lakatos Márk a tőle megszokott kendőzetlen őszinteséggel válaszolt: “Addig ezt mondták, itt ez a b@zi, aztán meg azt, hogy nézd, itt ez a b@zi a tévéből” – utána azért nevet ezen ő is.
A legfontosabb hozadéka a mainstream médiában való szereplésének az volt, hogy egy ország tudta meg, hogy mi is az a stylist (“Mikor a Megasztárban dolgoztam, még az anyukám sem tudta, hogy létezik ilyen munka”).
Ezután fontos felkéréseket is kapott máshonnan is, például filmekbe – legutóbb épp Mészáros Márta legújabb alkotásában működött közre. (A legendás rendezőnő szókimondó portréját lásd a legújabb, októberi Forbesban.)
Az ismertség kellett ahhoz, hogy több üzleti projektet is beindítson, de mint mondja, számára is meglepő volt, mikor a közösségi média-aktivitása után keresték meg mások, gyártsanak együtt tartalmat. Ma már ez is egy bevételi forrása – a közösségi média-csatornákon keresztül már a mainstreamből indult celeb sem csak a rajongókkal tartja a kapcsolatot, a posztokat felértékeli az üzlet is.