Veszteségesen árulják az üzemanyagot a kutak, az előrejelzések szerint pedig a következő években még magasabbra kúszhat az olaj világpiaci ára. A megkérdezett elemző szerint szinte minden körülmény a további áremelkedés felé hat, üzletileg nehéz lesz fenntartani a benzinkút-üzemeltetést, politikailag pedig nehéz lesz kijönni a hatósági árstopból.
Már most is veszteségesen árulják az üzemanyagot a hazai kutak és nem is várható, hogy a helyzet javulni fog a következő években. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint már most is 40-60 forint a vesztesége egy liter üzemanyagon egy kiskereskedőnek.
Gárd Ottó szerint a valós piaci ár tehát 15-20 százalékkal lenne magasabb a hatósági árnál. És nem is várható javulás, a legtöbb várakozás szerint tovább emelkedik az olaj világpiaci ára.
A Brent típusú olaj hordónkénti ára a hétvégén 94 dollár fölé emelkedett, olyan magas szintre, ahol a legutóbbi, 2014-es olajár-összeomlás elején volt. Az utóbbi hetekben az orosz-ukrán konfliktus réme hajtotta az árfolyamot. A Forbes.hu által megkérdezett Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj-, és gázipari elemzője szerint nagyjából 5-7 dolláros prémiumot árazott be a piac a háborús feszültségek miatt.
Minden a drágulás felé hat
Pletser azonban hangsúlyozta: a geopolitikai helyzettől függetlenül is emelkedésre lehet számítani. A nagy olajtermelő országok 2014-től szinte teljesen figyelmen kívül hagyták a kitermelői és finomítói beruházások, a globális finomító kapacitás még csökkent is tavaly. Az iparági beruházások hiánya pedig egyértelműen kínálatcsökkentő tényező.
„Emellett nagyon felpattant a globális kereslet is a járvány után, idén nyárra új csúcsra, napi 100 millió hordó fölé fog futni. A keresleti növekedést leginkább Ázsia hajtja, de a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országaiban is jelentős a növekedés.” A kereskedelmi légiközlekedés volumene még mindig jócskán a járvány előtti szinteken van, ez szinte biztos, hogy tovább nő a következő években.
Az egyes államok költségvetési lazításai és az állampolgároknak jutatott extra pénz pedig a költekezést, így az üzemanyag-fogyasztást is tovább növeli, ami szintén az áremelkedés felé hat.
Akár recesszióba torkollhat az infláció
Rövid távon növelni fogja, hosszútávon már nem biztos: a magas olajár a szállítmányozáson, a szolgáltatási és termelési költségeken át szinte minden termék és szolgáltatás árába beépül. Az infláció globális megjelenésében is komoly szerepe van a drága üzemanyagoknak. Pletser Tamás szerint ezzel a nagy olajexportőrök is tisztában vannak. „A túl magas olajár olyan magas inflációt indulkálhat, amitől recesszióba csúszhatnak egyes gazdaságok, ettől pedig végső soron csökkenhet a fogyasztás.”
A világpiaci kilátások a hazai kutakat is érzékenyen érinthetik: a május 15-ig meghosszabbított árstop értelmében 480 forint a literenkénti maximum, ami egyre nagyobb veszteséget jelent a kiskereskedőknek. Ha egy kereskedő nem kívánja tovább veszteségesen működtetni a kutat, az üzemeltetést átadhatja a Mol-nak, amely céget szintén érzékenyen érint a veszteség.
„A nagy hálózatok, a Mol, a Shell, az OMW sokkal inkább képesek elviselni, ha veszteségesen kereskednek. A Mol-nál negyedévente 4-5 milliárd forint mínusz keletkezhet az árstopból a mostani árakat (nagykereskedelmi
üzemanyagárak és forint/dollár kurzus) figyelembe véve, ami a cég 2020-as 630 milliárd forintos és 2019-es, 708,9 milliárd forintos EBITDA-jához képest kis összeg. De egy családi tulajdonban lévő kút nagy bajban lehet.”
Valószínűtlen a kormányzati segítség
Arra pedig nincs sok esély, hogy a kormányzat segítséget nyújtson a hálózatoknak. A mostani árstop is tisztán politikai lépés: a kormány így akarja rövid távon lassítani az inflációt az áprilisi választások előtt. Csakhogy nehéz lesz visszatérni utána a normalitásba, nyáron még magasabban lehet a világpiaci ár, politikailag nehezen kommunikálható lépés lenne akkortájt elereszteni a gyeplőt. Több elemzés is van arról, hogyha a kormány elengedi a hatósági árat, akár 700 forintig is felcsúszhat az üzemanyag ára.
A költségvetés pedig nem nagyon tud beleszólni a helyzetbe. A kormány kiköltekezte magát, kevés tér van a büdzsében további fiskális lazításra, hiába lenne rá jogilag lehetőség, valószínűtlen, hogy csökkentik az üzemagyagok áfatartalmát.
Pedig egy közvéleménykutatás szerint a tankoló magyar többsége ezt szeretné. A jövedéki adó csökkentésére pedig lehetőség sincsen: Pletser kiemelte, hogy a forintgyengülés miatt euróban számolva így is kevesebb a hazai üzemanyag jövedéki adója, mint amit az uniós szabályozás megenged.
Alig három kútról lehetett hallani, hogy bezárt az árstop miatt. Az elemző azonban hangsúlyozta: ha továbbra is nagy különbség lesz a beszerzési és a kiskereskedelmi ár körül, tarthatatlan helyzetbe kerülhet sok kút, ami a ritkábban lakott országrészekben akár ellátási zavarokhoz is vezethet.
A jelen dollár-forint árfolyam fényében nagyjából 80-85 dolláros lenne a hatósági árazás mellett az a szint, ahol a hazai kutak még nyereségesen tudnak üzemelni, de nem várható, hogy rövid időn belül ide érkezik a jegyzés.