Addig görcsöltek Brüsszelben a szabad utazás biztosításán, hogy per pillanat épp az uniós ajánlás javasol korlátozást. Fura egy helyzet állt elő, mert közben a tagországok maguktól lazítanak. De legalább a keleti oltásuk miatt nem utazók jó hírt kaptak.
Nem találok jobb kifejezést az öntökönszúrásnál arra, ahogy a szabad utazás ügye áll az unióban. Az elmúlt év nem szólt másról, mint hogy az uniós szervek próbálták elérni az egységes szabályozást a tagországokban, amelynek a lényege az, hogy az oltottak és a koronavírus-fertőzésen átesettek szabadon utazhatnak, más pedig egy szál negatív teszttel.
Tavaly nyáron elindult az uniós covid-igazolvány, amely mindenkiről megmutatja, hogy milyen státuszban van. Mivel pont nyártól visszaszorulóban volt a járvány, a tagországok többsége betartotta az uniós ajánlást a szabad utazás biztosításáról. Aztán amikor feltűnt az omikron, mindenki ment a saját feje után és sokan eltérő mértékű korlátozásokat vezettek be. Indulás előtt végzett tesztet kezdtek el kérni az oltottaktól, vagy érkezéskor tesztelték az utasokat, vagy épp karanténba kerültek az oltatlanok negatív teszttel is. E mellett akadt pár ország, ahol unión belüli utazásnál semmilyen szigorítás nem volt, például Magyarországon se.
A brüsszeli bizottság közben sokszor kifejtette, hogy mennyire fontos az uniós belül a szabad utazás biztosítása. A Tanács egyetértett, frissítették az ezzel kapcsolatos ajánlást, amelynek a lényege továbbra is az, hogy oltottak és átesettek szabadon, mások teszttel mehessenek. Külön kihangsúlyozták, hogy az utazó helyzetét kell nézni, nem azt, hogy honnan jött. Mintegy mellékszálként pöttyintették oda, hogy ettől akkor szabad eltérni, ha a küldő országban kifejezetten rossz járványhelyzet, sötétvörös a besorolása az ECDC-járványtérképen.
Ezzel párhuzamosan ennek a térképnek átalakították a módszertanát úgy, hogy a fertőzöttszám és a pozitív tesztek aránya mellett az átoltottsággal is súlyozzák. Múlt héten kijött az első térkép, így fest.
Persze az omikron-hullám fél Európában még csak most tetőzik, de jópár országban már egészen kedvezőek a számok. A régi rendszerben lennének bőven sima vörös területek, kisebb régiók közel a sárgához. Jobban belemászva az egyes országok adataiba, a többség fényévekre került a vöröstől, mert az új módszertan szigorúbb a korábbinál. Miközben az omikron enyhébb lefolyású megbetegedést okoz.
Málta lehet az első, aki kikerül a sötétvörösből, de még a tisztább országok nagy része is három-ötszörös mutatót produkál ahhoz képest, amivel átsorolhatók lennének a sima vörös zónába.
Vagyis jelenleg az uniós ajánlás az, hogy lehet nyugodtan korlátozni, a nem létfontosságú utazás sehova se javasolt, olyan fertőzött minden tagállam. Ez az ajánlás pedig épp akkor érvényes, amikor a görögök lépésével lényegében az összes uniós tagország eltörölte a tesztkötelezettséget és visszaállította a szabad utazást az oltottaknak. Valami itt tehát nagyon félrement.
Most az utazóknak jó, hogy senkit se érdekel az uniós ajánlás, illetve nem él senki a lehetőséggel, hogy lehet nyugodtan tesztkötelezettséget bevezetni. A belépési szabályozás azonban csak abban egységes, hogy az oltottak szabadon utazhatnak. Abban már van különbség, hogy meddig. A többség az unió által javasolt 9 hónapig tartja érvényesnek az alapoltottságot, de több ország van, ahol hat hónap után már csak az emlékeztető oltás jogosít szabad belépésre. Sőt, például Ausztriában és Csehországban az alapoltottság nem csak hogy lejár fél év után, de ha még él, akkor is plusz teszt kell a belépéshez. Vagy harmadik oltás.
Közben legalább jó hírt kaptak azok, akik eddig nem, vagy csak extra macerával és költséggel tudtak utazni azért, mert keleti vakcinát kaptak. Az egy szem MSZP-s brüsszeli képviselő, Ujhelyi István szerzett az illetékes biztostól egy olyan jogértelmezést, amely szerint aki keletire másodiknak, vagy harmadiknak nyugati oltást kapott, azt elfogadják az EU-ban úgy, mintha az első-második is nyugati lett volna. A kormány, amely lényegében semmit sem volt képes intézni ez ügyben egy teljes év alatt, próbálta részsikernek beállítani Ujhelyi bejelentését, ami persze nettó politikai kommunikáció. De egy dolgot én se értek.
Ha van írásos jogértelmezés, miért nem teszik közzé? Ha egy határon hepciáskodnak, mert nem hallottak a csak magyarokat érintő értelmezésről, többet segítene a Szputnyik-károsulton, ha meg tudná a határőrnek mutatni Reynders biztos pecsétes papírját. Mert e nélkül annyi marad neki, hogy utólag, miután nem engedték be az országba, mehet reklamálni.