111 évvel az első Spirit of Ecstasy után új fazont és új pózt kap minden idők legismertebb és legdrágább autóemblémája.
A Rolls Royce emblémája, egy előrehajló filigrán nő angyalszerű alakja, a Spirit of Ecstasy. A „mámor szelleme” egy titkos és szenvedélyes viszonyból született több mint száz évvel ezelőtt egy konzervatív brit politikus, bizonyos Lord Montagu megbízására. Az úriember titkárnőjét és szeretőjét Eleanor Velasco Thorntonnak hívták, az első szobrocskát róla mintázták. Alakja és elnevezése azóta többször változott, ma krómmentes acélból, 24 karátos aranyból vagy gyémántokkal kirakott matt fekete verzióban is rendelhető. Én a fényes krómot láttam közelről, különlegesen szép.
Ezt a pár sort tavaly júliusban írtam, miután több mint hat órát vezettem Prágából Budapestre három különböző Rolls Royce-szal – egy Ghost, egy Cullinan Black Badge és egy Phantom volánja mögött ülve. Az utazásból persze nemcsak ez a pár sor, hanem egy hosszabb cikk született (a 2021. augusztusi Forbesban volt olvasható), de ami miatt most ide idéztem, az a Spirit of Ecstasy megújulása.
Merthogy az emlegetett modelleken (és még további kettőn, a Wraith és a Dawn elnevezésűeken) ugyan továbbra is a régi embléma marad, 2023 végén piacra dobják az első elektromos Rolls Royce-t, a Spectre-t, ami új szobrocskát kap.
Néhány nappal ezelőtt mutatták be:
- 8,273 centiméter magas lesz (a mostani 10,001 cm helyett), szűk két centivel tehát alacsonyabb a jelenleginél a kisebb légellenállás érdekében.
- A köpenyét, amit sokan szárnynak néznek, is kicsit újraformázták, légiesebbre és életszerűbbre vették.
- A legnagyobb különbség a nő lábtartásában van: a lábak nem kinyújtva, és nem egymás mellett lesznek, hanem hajlítva és úgy, hogy az egyik egy kicsit előrébb áll – engem a snowboardosok tartására emlékeztet, de a hivatalos szöveg szerint arról van szó, hogy „a sebesség istennője dacol a széllel, miközben a tekintete elszántan mered előre”.
Torsten Müller-Ötvös, a Rolls-Royce Motor Cars vezérigazgatója egyébként úgy írta le a „mámor szellemét”, mint ami egyszerre képes változni, és őrizni karakterét.
Az biztos, hogy a filigránság marad, sőt, ha lehet, tovább fokozták, illeszkedve ahhoz az ígérethez, miszerint a Spectre 0,26-os légellenállási együtthatóval fog rendelkezni, így a valaha készült legáramvonalasabb Rolls-Royce lehet. Az embléma öntési folyamatán nem változtattak: minden egyes új szobrocskát a végén kézzel fejeznek majd be, és minden bizonnyal megmarad a szobor eltüntethetőségének a lehetősége is. Hadd idézzem ide megint ezzel kapcsolatos korábbi élményeimet:
Aki csak azért nem vesz Rolls Royce-t, mert aggódik, hogy a szobornak baja esne a pesti utcákon parkolva, annak megnyugtatásul: ha bármilyen erőszak éri a Spirit of Ecstasy-t, az autó azonnal elsüllyeszti és szintje beszippantja azt (nem az erőszaktevőt, csak a szobrot). Ugyanezt menet közben a multimédiás rendszerből is egy gomb megnyomásával meg lehet tenni – a Hegyalja úton haladtunk éppen Pest felé, amikor kipróbáltuk, mókás élmény volt.
Hogy a Spectre mennyibe fog kerülni, azt még nem tudni, de hogy milyen magasságokban érdemes gondolkozni, ahhoz talán irányadó, hogy mennyiért lehetett megvenni azt a három modellt, amit tavaly nyáron kipróbáltam. A Ghost 313 ezer euróba (112 millió forintba) került, a Cullinan Black Badge 395 ezer euróba (142 millió forint), és a csúcsmodell Phantom majdnem 469 ezer euróba (170 millió forintba).
Nyitókép: Az új Spirit of Ecstasy / Rolls Royce Motor Cars