Erőltetett átképzések, több milliárd dolláros vállalások és masszív előremenekülés jellemzi a Facebook Metává válását. Kilenc volt és jelenlegi alkalmazott beszélt arról, hogyan tervezi dominálni Mark Zuckerberg az internet következő korszakát annak ellenére, hogy még az előzőt sem tudja kedve szerint kontrollálni.
Egy Instagramnál dolgozó mérnök már javában készült a téli vakációjára, amikor a főnöke berángatta egy online meetingre, hogy a 2022-es célkitűzéseiről beszéljenek. A beszélgetés hamar váratlan fordulatot vett, a főnök ugyanis kijelentette, hogy ha továbbra is itt képzeli el a jövőjét, jelentkeznie kell a Facebook Metává alakuló anyacégének kiterjesztett vagy virtuális valósággal kapcsolatos pozíciójára. Oda kell az ember.
A mérnök – aki a neve elhallgatását kérte a cég megtorlásától tartva – akkor már több mint három éve dolgozott az Instagramnál, nem tudott ott és akkor dönteni, hogy újra jelentkezik-e a cég egy másik pozíciójára.
Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-vezérigazgatója nemcsak az ő, hanem az egész cége jövőjét feje tetejére állította azzal, hogy októberben bejelentette: a Facebookból Meta lesz, hogy a névvel is lekövessék a cég virtuális és kiterjesztett valóság irányába mutató célkitűzéseit. Azóta a Meta óriási változáson ment át, amit a The New York Times hosszú cikkben követett le kilenc volt és jelenlegi alkalmazott beszámolója alapján.
A Metaverzum fejlesztése több ezer új állást teremtett hardver és szoftver oldalon is, de az Instagram-mérnök története sem elszigetelt eset, tömegével buzdítják átképzésre a Meta közösségi médiás ágában dolgozókat.
Érkeztek mérnökök a Microsofttól és az Apple-től is, és sok terméket újrabrandingeltek, hogy a Meta zászlója alá kerüljön.
Egyszer már megcsinálták, de most sokkal nehezebb helyzetben vannak
2012 óta nem volt ekkora átrendeződés a cég életében. Akkor az volt a cél, hogy a desktop használattól mobilos használatra optimalizálják a Facebook felületeit. A törekvések hatalmas sikerrel zárultak, a Facebook hosszú évekre növekedő pályára állt.
A cég életének ezen pontján azonban sokkal nehezebb egy ugyanilyen méretű átrendeződést lebonyolítani: összesen 68 ezer alkalmazott dolgozik náluk, ami tizennégyszer annyi, mint 2012-ben volt, és a piaci értékelésük 840 milliárd dollár körül alakul, ami nyolcszor annyi, mint tíz éve.
És bár a gyors váltás némi előnnyel járhat az internet új korszakának kialakításában, a Metaverzum továbbra is csak egy nagyívű elképzelés, nem úgy, mint az okostelefonok voltak 2012-ben.
A beszámolók alapján vannak, akik izgatottan fogadták a Meta-terveket, míg mások aggódtak, hogy az újabb nagy lépés túl korai ahhoz képest, hogy a cég mióta küzd a dezinformáció és az extremizmus terjedésével a felületein. Egy név nélkül nyilatkozó akalmazott azonban azt mondta a lapnak, hogy a pozitív hozzáállás elvárás volt a tervek bejelentése után. A Facebook és az Instagram létszáma csökkent, és a 2022-es költségvetésüket is megvágták az eredeti tervekhez képest. A cég egyik kommunikációs vezetője korábban úgy nyilatkozott, hogy nem a Metaverzum az egyetlen kiemelten kezelt projektjük, és nem történtek elbocsátások a fókuszváltás miatt.
Az új technológiai vezető a legfontosabb jele annak, mennyire komolyan veszi magát a Meta
Ugyanakkor a felsővezetésben már látszódik a Meta-fókuszú átrendeződés. Szeptemberben Mike Schroepfer, a régi motoros technológiai vezető bejelentette, hogy 2022 végén átadja a helyét Andrew Bosworthnak, aki olyan termékek fejlesztésével tette le a névjegyét a cégnél, mint a Ray Ban Stories okosszemüveg vagy az Oculus headset. A kinevezése fontos jelzés volt a többi vezetőnek arról, hogy nagyon is komolyan veszik a virtuális valóság térnyerését.
Érdekes az egybeesés Bosworth egyik nyilatkozata és Zuckerberg Meta bejelentése között is.
Egy októberi interjúban Bosworth azt mondta, a következő öt évben tízezer új állást fog teremteni a Metaverzum csak az Európai Unióban, majd ugyanabban a hónapban Zuckerberg is bejelentette, hogy a Facebookból Meta lesz, és több milliárd dollárt fordít a törekvésekre.
Bosworth virtuális valósággal foglalkozó cége, a Reality Labs a metás fejlesztések középpontjában van, mondták a lap forrásai, vannak olyanok is, akiknél az átképzés nem is Metán belüli új állást jelent, hanem a Reality Labs-nél várná őket az új pozíció.
A több mint háromezer jelenleg nyitott pozíció 24 százaléka kiterjesztett vagy virtuális valósággal kapcsolatos, Seattle-től Zürichen át Shanghai-ig mindenhol ide keresik az embereket. De több tucat új alkalmazottat csábítottak át a Microsofttól és az Apple-től is, akik korábban a rivális cégek kiterjesztett valóság csapatában dolgoztak.
Bár a cég központi kommunikációja lelkesíteni próbálja az alkalmazottakat a Metaverzum iránt, és arra buzdítja őket, hogy tegyék fel a kérdéseiket, mégsem érkeznek válaszok fontos kérdésekre. Ahogy egy mérnökök közötti belső chat beszélgetésben olvasta a Times: „Ki meri megkérdezni, hogy hogyan fog mindez működni a gyakorlatban? Nem én.”
Borítókép: Mark Zuckerberg CNET / Youtube