Lehet, hogy a zenét is fontos küldetésének tartja, de egy hét alatt világossá vált, hogy a Spotifynak népszerű podcastere is legalább ugyanennyire fontos, akit hónapok óta a műsorában elhangzó járvány- és oltásszkeptikus nézetek miatt támadnak. A Spotify – Joe Rogan – Neil Young-balhé.
Honnan indultunk?
A zenész Young lassan egy hete ultimátumot adott a népszerű streamingszolgáltatásnak: egy, a menedzsmentjének és kiadójának címzett, de a honlapján is közzétett (később törölt) levélben a koronavírus-vakcinákkal kapcsolatos dezinformációterjesztéssel vádolta a Spotifyt, valamint azt kérte, hogy azonnali hatállyal szedjék le az összes zenéjét a platformról.
„Vagy Rogan, vagy Young. Csak egyikünk maradhat” – tette hozzá a 76 éves folk-rock zenész, utalva ezzel Joe Roganre és az ő hipernépszerű podcastjára, a 2009-ben rajtolt és közel 1800 adást elért The Joe Rogan Experience-re.
A műsort szokás a világ talán legnépszerűbb podcastjaként aposztrofálni: Rogan igencsak széles körből meríti vendégeit az amerikai közéletből és sztáriparból, többórás beszélgetéseit milliók hallgatják. A Spotify 2020-ban a pletykák szerint 100 millió dollár körüli összegért megvette az exkluzív jogokat minden eddigi és új adásra, 2021-ben a platform legnépszerűbb podcastja.
A kritikák
Rogant rendre érték kritikák az elmúlt hónapokban a műsorában elhangzó, koronavírussal vagy oltásokkal kapcsolatos nézetekről. Hírhedt eset, mikor tavaly tavasszal arról beszélt, hogy szerinte a fiataloknak nem biztos, hogy fel kellene venniük az oltást.
A balhéból akkor úgy táncolt vissza: nem oltásellenes, és a szavára sem kell adni, hiszen nem orvos, csak egy „kibaszott idióta”.
Épp pár hete tettek közzé egy nyílt levelet tudósok és egészségügyi szakemberek százainak aláírásával, miszerint a Spotify többet is tehetne a nála streamelhető podcastokban szereplő, vírussal kapcsolatos álhírek és dezinformációk megfékezése érdekében, külön kiemelve Rogant és a műsorában szereplő, „alaptalan összeesküvés-elméleteket”.
Felháborodásuk alapját az is adhatta, hogy a Spotify ezzel kapcsolatos tartalmi elvei nem éppen a legátláthatóbbak – legalábbis nem azok voltak egészen mostanáig, de erről később.
Elindult egy trend
Közben Young zenéi, bár a Spotity sajnálja, hogy így alakult, lekerültek a platformról. Minimum megmosolyogtató, hogy erre a piaci résre miképp csapott le pillanatok alatt az Apple és az Amazon. Az előbbi szinte azonnal Young nevével kezdte el népszerűsíteni saját zeneszolgáltatását (még külön értesítésekkel is trollkodott), míg az Amazon Musicra konkrétan Young hirdet négy ingyen hónapot, ha az általa megadott linken regisztrálunk.
Young példáját többen is elkezdték követni, jellemzően idősebb zenészek, például Joni Mitchell vagy a Bruce Springsteen-féle kísérőbanda, az E Street Band gitárosa, Nils Lofgren kezdtek bojkottba. A közösségi média egyes zugaiban természetesen nagy a megrökönyödés, előfizetések lemondásával fenyegetik a Spotifyt, sőt az ügyben még Harry herceg és felesége, Meghan Markle is kifejezték aggályaikat – foglalja össze az Axios.
Így nyilatkoztak az érintettek
Hogy a Spotify vagy Joe Rogan is érdemi nyilatkozatot tegyenek, arra vasárnapig kellett várni.
A Spotify vezérigazgatója, Daniel Ek közleményükben bevallja: valóban nem voltak elég transzparensek a platform amúgy évek óta létező szabályaival kapcsolatban. Nyilvánossá is tették azokat a tartalmi elveket, amiket a The Verge-nek közvetlenül előtte szivárogtattak ki Dustee Jenkins kommunikációs és PR-vezető egyik levelezéséből. Ebben Jenkins egyébként úgy fogalmaz: Rogan több műsorát is megvizsgálva arra jutottak, hogy nem indokolt a törlés, mondván, „nem érték el a küszöböt”. Maga a hivatalos közlemény nem említi Rogant.
Ami a tartalmi irányelvekről elmondható: valóban tiltani fogják például a koronavírus létezését tagadó adásokat vagy amikben arról beszélnek, hogy a vakcinák halált okoznak, ugyanakkor más oltásellenes nézeteket nem érintenek a frissített szabályok.
Ek a közleményben arra tett még ígéretet, hogy innentől a koronavírusról szóló podcastadásokhoz a vírussal kapcsolatos tájékoztatást is linkelnek majd.
Majdnem ezzel együtt Rogan egy közel tízperces videóban reagált a botrányra. Ebben tagadja, hogy podcastjával félretájékoztatni kívánna vagy megosztó szeretne lenni: műsorának kifejezett célja, hogy különböző véleményeket térképezzen fel és szólaltasson meg. Olykor ezek szerinte „a mainstream narratívától” el is térnek: itt egyenesen két vendégére, Peter McCullough kardiológusra és Robert Malone virológusra gondolt, akik a podcastban a járvánnyal kapcsolatos alaptalan állításokat tettek a Health Feedback egészségügyi tényellenőrző oldal szerint.
Rogan a videóban azt is elmondja: köszöni a Spotify támogatását, egyben sajnálja, hogy ilyen helyzetbe kerültek. Magáról azt mondja: műsora igyekszik majd a megosztóbb nézeteket jobban kiegyensúlyozni.
Zene helyett tartalom
A Spotifynak immáron új fronton kell támadásokkal szembenéznie: amíg csak zenekínálattal rendelkeztek, a legfőbb problémát a zenészeknek nyújtott, lejátszások utáni alacsony kifizetések jelentették. Viszont ahogy bővült a paletta és vált a Spotify zeneszolgáltatóból tartalomszolgáltatóvá (ahol a tartalom már nem csak a zene, de például a podcast is), úgy kell most már a svéd vállalatnak a Youtube-féle platformokhoz hasonló új vállalásokat is tennie, felelősséget tanúsítani saját tartalmai iránt.
Ez mostantól a Young-balhéhoz hasonló eseteket eredményezhet, és bár január óta hánykolódó részvényárfolyama nem kizárólag ehhez köthető, ettől még az átalakulást sokan rossz néven fogják venni, akár előadói, akár hallgatói oldalról.
Értékeljünk:
- Adott egy streamingszolgáltató, melynek használatához vagy előfizetéséhez nem ígér a platform tulajdonjogot az ott elérhető tartalomra – elvégre ez a rendszer lényege. A Netflixen sincs fent minden film vagy sorozat örökké, sőt egy streamingszolgáltató bármikor be is fuccsolhat, vele pedig a tartalom is máshova szállhat, lásd a rövid életű Quibit.
- Üzleti érdekeit szem előtt tartva, tudomásul véve az esetleges bírálatokat, nem elfelejtve, hogy kilenc számjegyű összeget pengetett ki a világ egyik legnépszerűbb műsoráért, nyilván érthető a Spotifytól, hogy nem mond le azonnal Roganről, bár nem ártott volna eleve átláthatóbb tartalmi elvekkel működni már korábban is.
- Youngnak is szíve joga, bevállalja-e egy világjárvány alatt, hogy kiesik ez a bevételi lába – nem mintha az Apple- és Amazon-reakciókat tekintve feltétlenül rosszul járt volna ezzel, de ne feledjük, a koncertipar durva sebeket szerzett, egy idősebb előadónak pedig fontos bevételi forrása lehet több évtizedes életművének streamelése.
- Tehát ha valaki Rogant szeretné hallgatni, innentől a Spotifyt választja, aki Youngot (is), az már nem feltétlen. Erről szól a tartalomháború, nemde?
Amit ebből az egy hétből végképp megtanulhattunk: hogy egy tartalomszolgáltatóról kiderült, hogy ma már tényleg tartalomszolgáltató, nem pedig (csak) zenetár.
Borítókép: Joe Rogan a The Joe Rogan Experience nevű podcastban. Forrás: Joe Rogan hivatalos oldala