A CES 2022 hatalmas csalódás volt minden szempontból, a vártnál lényegesen kevesebb kiállítóval, látogatóval, szegényes, kihalt standokkal. Joggal gondolkodhat el bárki azon, hogy van-e létjogosultsága ennek az egésznek ebben a formában.
Egy ideális világban felkerekednek január első napjaiban a nagy tech és járműipari cégek, hogy együttes erővel bevegyék néhány napra Fortuna Főhadiszállását.
Hagyományosan ekkor rendezik meg minden évben Las Vegasban a világ talán legfontosabb, legnagyobb technológiai kiállítását, a CES-t.
Ilyenkor óriási, látványos standokat építenek hatalmas csarnokokban, lefoglalják a fél Stripet, azaz a legendás kaszinósort, és a hotelek rendezvénytermeit, sőt sokszor szobáit is megpakolják az adott évre szánt friss termékeikkel, technológiáikkal. 2021-ben a vírus a virtualitásba kényszerítette az eseményt, azaz elmaradt a nagy felvonulás, és mindenki online mutatta be az újdonságait.
Ezzel a CES nem volt egyedül, így járt a hasonló kaliberű, szintén gigantikus berlini IFA, a mobilokra fókuszáló barcelonai MWC vagy az IT szektor csúcsragadozójának számító tajvani Computex is, hogy csak néhány fontos példát említsünk.
A kulcs a személyes találkozás
Tavaly viszont az is bebizonyosodott, hogy ezeknek az online expóknak sok értelmük nincs, pont az események lényege megy a kukába. Ez pedig nem más, mint a személyes találkozás és a személyes tapasztalat. Ilyenkor ugyanis szó szerint a világ minden tájáról összegyűlnek a piaci résztvevők, tehát nem pusztán a gyártók, hanem például a kereskedők is.
Nekik itt ugyanis lehetőségük nyílik, hogy nagyon rövid idő alatt brutális mennyiségű olyan terméket, technológiát és szolgáltatást nézzenek meg élőben, működés közben, amelyet potenciálisan berendelhetnek az év későbbi szakában.
Ezt pedig nem pótolhat egy online bemutató, mert azokon a cégek gyakorlatilag azt mondanak, amit akarnak. És nem is kell őket félteni, mondanak is, emiatt aztán a legtöbb ilyen virtuális prezentáció óriási közhely és bullshit parádéba torkollik. A hallgatók kornyadoznak a monitor előtt, és hallgatják, hogy az új porszívó vagy televízió hogyan fogja megváltani a világot, boldogabbá tenni az életet, ráadásul úgy, hogy mindenki gyakorlatilag ugyanazokat a paneleket puffogtatja. Ennek így sok teteje nincs, az ember csak azt érzi, hogy elfolyik az ideje a kezei közül.
De ha valaki odamehet, és tényleg kipróbálhatja a tévét, telefont, laptopot, megfogdoshatja, megnézheti, meghallgathatja az eszközöket, ha találkozhat az adott gyártó munkatársaival, gonosz kérdéseket tehet fel, kicsalhat belőlük félpublikus infókat, akkor az már teljesen más tészta. Egy szakembernek tényleg elég pár perc, hogy nagyjából belője, hogy életképes-e egy termék. Hogy a tv képe tényleg tökéletes-e, hogy a telefon tényleg szuper képeket készít-e, hogy a laptop tényleg villámgyors és kényelmesen használható-e, illetve hogy a forradalminak kikiáltott porszívó tényleg jobban takarít-e. Tehát, hogy tud-e olyat a piedesztálra emelt új termék vagy technológia, ami felkeltheti a vásárlók figyelmét, és képes lehet kicsalogatni a pénztárcájukból a dollárokat, eurókat vagy éppen forintokat.
Mert hát az esemény jelentőségét jól mutatja, hogy bár több ezer kilométerre található Magyarországtól, itthonról is évről évre sokan vágnak neki az útnak, hogy bemutassák portékáikat, vagy hogy viszonteladóként megnézzék az adott évre szánt újdonságokat.
Személyes tapasztalatból mondom, hogy ha valaki tényleg komolyan veszi a CES-t (márpedig miért ne venné, hiszen Las Vegas ide vagy oda, ez mégiscsak munka, aminek komoly költségei vannak), akkor napi 10-12 órában mást se csinál, mint rohangál egyik túlzsúfolt helyszínről a másikra, közbeiktatva néhány privát meetinget, exkluzív termékbemutatót, miegymást. 2019-ben az utolsó “normális” évben az eseménynek 180 000 hivatalos látogatója volt, ami döbbenetes szám annak fényében, hogy ez egy zárt szakmai rendezvény, az utcáról nem is lehet beesni rá szimpla látogatóként.
Hibrid CES 2022
A szervezők nagyon fogadkoztak, hogy 2022-re mindenképp összehoznak egy “rendes” kiállítást, mert az bebizonyosodott, hogy a virtuális expónak a fent említett okok miatt nincs sok értelme, meg hát ugye nekik a pénzük is ebből van. Azaz, hogy a cégek jönnek, lefoglalják a kiállítóteret, fizetnek, mint a katonatiszt, hogy bemutathassák a termékeiket. 2021 őszének elejéig-közepéig minden remekül haladt, ám aztán berobbant a Delta, és megjelent a minden korábbinál fertőzőbbnek tűnő Omikron variáns, így borultak a tervek.
Az év végén egyre-másra jelentették be a cégek, hogy az előzetes tervektől eltérően mégsem vesznek részt fizikai formában a CES-en, illetve hogy lemondják az előre meghirdetett eseményeiket, és azokat a virtuális térbe költöztetik.
Köztük olyan nagy óriások, mint az LG, az AMD, a Magna, a Panasonic, a Mercedes-Benz, a GfK, a Microsoft, a Meta (Facebook), az AT&T vagy a TikTok.
Ennek hatására rengeteg potenciális látogató is úgy döntött, hogy nem vesz részt a kiállításon, ami még több cég kedvét vette el. Emiatt a maradók közül sokan úgy határoztak, hogy hiába foglaltak le óriási kiállítóteret, ott nem állítanak ki semmit vagy csak alig néhány modellt, és a tervezettnél jóval kisebb stábbal vonulnak fel. Ennek nyilván költséghatékonysági okai voltak, hiszen a szállítás, a termékek biztosítása iszonyatos pénzekbe kerül, és ezen megpróbáltak valamennyit spórolni. Ennek következtében pedig az idei CES egyfajta hibrid átmenet lett a hagyományos és a virtuális kiállítások között.
Félresikerült mutáns
Egy csalódást keltő mutáns született, a 2022-es nagy vegasi expó ugyanis minden volt, csak jó nem. A korábbi évek gigantikus, sokszor belsőépítészeti bravúrokat felvonultató monumentális, szuperlátványos kiállítóterei helyett túlnyomórészt most sivár, üres standok várták azokat, akik mégis döntöttek, hogy személyesen tiszteletüket teszik a vásáron. Konkrétan volt olyan óriáscég, amely termékeket nem is vitt ki, csak QR-kódokat, amelyek segítségével mindenki a telefonján keresztül nézhetett utána, hogy mit is kéne látnia. Azért ez nem pontosan ugyanaz az élmény, mint amikor valaki körbejárhat, kipróbálhat egy konkrét készüléket.
Számos cég pont amiatt időzítette mostanra az új eszközeinek bejelentését, hogy ha azok közül érdekes lehet valamelyik valaki számára, akkor azt rögtön meg is tudja vizsgálni élőben. De ehelyett így most az történt, hogy néhány nap alatt rázúdult a piacra több száz, kipróbálhatatlan új modellel kapcsolatos információ, általában online forrásból. Ezek pedig egy idő után maguk alá temették még a legelkötelezettebb érdeklődőket is, ráadásul valóságtartalmukról egyébként nem lehetett személyesen meggyőződni.
A hivatalos adatok szerint egyébként 40 000-en látogattak ki, de ebbe már jó eséllyel beleszámolták a büféseket, a kabalafigurákat, a próbababákat és a ruhafogasokat is, hiszen a képek és a kinn tartózkodó ismerősök beszámolói alapján körülbelül akkora volt a pezsgés, mint egy közepesen kegyetlen novemberi napon a balatoni strandokon.
Volt olyan eredetileg meghirdetett csarnok, amely ki sem nyitott, és mindez rányomta a bélyegét a hangulatra is. Egy évtizede, amikor a CES minden szempontból a csúcson volt, olyan volt az esemény, mint egy hihetetlen, színes riói (tech)karnevál, koncertekkel, táncosokkal, ahol még a csúcs videókártyát is bűvész húzta elő a kalapjából. Ahhoz képest az idei rendezvény egy nyomasztó, szürke, céges konferenciának tűnt, aminek mindenki csak a végét várja.
Trendek, fontos bejelentések
Pedig egyébként voltak fontos bejelentések, amelyeknek köszönhetően azért képet kaphattunk arról, hogy mi várható az évben a tech iparág bizonyos szegmenseiben. A várakozásoknak megfelelően kiderült, hogy tényleg kitörhet a háború tv-fronton, hiszen megjelentek az első QD-OLED készülékek. Emellett az is világossá vált, hogy még jobbak lesznek a hangeszközök, egyre olcsóbbá válnak a lézer projektorok, jön fel az 5G, és az okos szemüvegekben váratlanul sokan látnak fantáziát. Ez utóbbi termékcsalád lehet az idei év nagy slágere a felhő alapú játékszolgáltatások mellett, amelyek hirtelen rengeteg televízión bukkantak fel, és ez alaposan átrendezheti a gaming szektort.
Az már egy ideje világosan látható, hogy szinte mindent próbálnak okosítani, és ma már ott tartunk, hogy lassan a vécékefék és a cipőfűzők is intelligensek, és rendszerbe integrálhatóak lesznek. Az kérdés persze, hogy minderre van-e valós igény, de az tény, hogy a világ ebbe az irányba halad. Ám az is kiderült, hogy a CES bukta a telefonos háborút, hiszen e téren alig volt komolyabb bejelentés, a jelek szerint mindenki a február végi MWC-re tartogatja a nagy durranásait.
Igény lenne rá
2020 őszén, már a COVID érában a berlini IFA tech kiállítás hasonló hibrid eseménnyé vált, kevés résztvevővel, minimalista standokkal, amelyen volt alkalmam részt venni személyesen. Akkor egyedüli magyarként vállaltam be az utazást, bízva abban, hogy lesz értelme egy szakkiállításnak még így is, de rá kellett döbbennem, hogy ez csalfa, vak reménynek bizonyult.
Az ilyen tech expók létfontosságúak, de csak akkor van értelme megrendezni őket, ha nincsenek kompromisszumok, azaz, ha eljönnek és teljes gázzal nyomulnak a kiállítók, hozzák a kipróbálható termékeiket, ha lehet tőlük kérdezni. Egy ilyen bágyadt, félig-meddig a virtuális térben létező esemény nem igazán váltja be a hozzá fűzött reményeket senki számára. Ha a COVID vagy a hasonló járványok a jövőben tényleg az életünk részét képezik majd, akkor lehet, hogy a szakvásárokról is le kell mondanunk, mert ez így ebben a formában csak a pénzt viszi, és az időt rabolja.