Azok a kincsek, amik egykor az ócskapiacokon, vagy gyűjtői körökben cseréltek gazdát, mára az interneten keresik azt a vevőt, aki a legtöbbet kínálja értük. A Vatera forgalmának több mint harmadát adják a régiségek, melyek adásvétele egyre népszerűbb a legnagyobb magyar aukciós oldalon.
Az Artex millenniumi tallérjának 1896-os próbaverete: többségünknek ez nem mond sokat, a numizmatika iránt érdeklődőknek ellenben azonnal felcsillan rá a szeme. Egy ilyen ritka pénzérme került fel 2020 tavaszán a Vaterára, ahol rendkívül komoly verseny alakult ki érte. A 73 licit után végül 2 485 000 forintért kelt el az aukcióban.
Az ilyen, vagy akár ennél is magasabb összegek, bár nem mindennaposak, egyre gyakoribbak a magyar aukciós oldalon. Az ezredforduló óta működő Vateránál régóta erős a gyűjtemény és az antik kategória, ami mostanra a forgalom harmadát adja. Elsőre meglepő lehet, de tapasztalataik szerint a koronavírus megjelenésével csak több lett az online régiségvásárló. „Az embereknek volt lehetősége, ideje és pénze elmélyülni kicsit a hobbijában, továbbá a városról városra előforduló régiségvásárok számát is megritkította, illetve az online térbe költöztette a covid” – mesél tapasztalataikról Szanitter Áron, a vatera.hu ügyvezetője.
A licitálás rendkívül kedvelt megoldás a gyűjtemény és antik kategóriákban. „Ez azoknak a gyűjtőknek is köszönhető, akik először vállalták azt, hogy egyforintos árról kínálnak fel értékes régiségeket. Miután ezek sok esetben magasabb áron mentek el, mint arra előzetesen számítottak, így egyre többen éltek ezzel a módszerrel” – mondja el Szanitter Áron, hozzátéve, hogy a Vaterán a numizmatika, vagyis a régi érmék és papírpénzek kiemelkedően kelendőek. „A régi és ritka magyar pénzeket a külföldi gyűjtők is keresik, az ő belépésük pedig árrobbanáshoz vezet. Többször előfordult már, hogy akár a korábban becsült érték 5-6-szorosán kelt el az adott régiség.”
A választékra márpedig nem lehet panasz: a numizmatika kategóriában jellemzően 70 ezer termék érhető el egy időben, vagyis ebben a szegmensben a Vaterán van ma a legnagyobb kínálat Magyarországon. A gyűjtemény és antikvitás kategóriában pedig összesen 575 ezer termék közül választhatják ki ez érdeklődők a kollekciójukat kiegészítő darabot.
Hogy a számos platform közül miért éppen a Vaterát preferálják a gyűjtők? Szanitter Áron szerint erre több okuk is van. „Egyrészt ott van a kategóriafigyelő, ami kulcsszavakat megadva e-mailben értesíti a felhasználókat egy-egy új termékről. Ezen túlmenően be lehet állítani automatikus licitálást egy bizonyos összeghatárig, ameddig az adott felhasználó elmenne. Ha pedig túllicitálták, arról küld neki a rendszer értesítést” – sorolja az érveket a vatera.hu vezetője. És persze ott van a pénzvisszafizetési garancia is, melynek keretében 50 ezer forintos értékig a Vatera saját maga orvosolja az esetlegesen balul elsült adásvételt – 100 ezer forintig pedig akkor vállalnak felelősséget, ha rendőrségi feljelentésig is eljut az ügy. „Nekünk ezzel az a célunk, hogy a vevő érezze, a Vatera egy biztonságos platform, ami bizonyos esetekben akár az eladók, vagy a futárcégek helyett is felelősséget vállal” – enged bepillantást a vállalati értékrendbe Szanitter Áron.
Mindezt azért is teheti meg a Vatera, mivel ilyen kifizetésekre ritkán van szükség. Ebben sokat segítenek az eladói értékelések, melyekkel a nagyobb eladók saját brandet építettek. A Vatera 2020-ban érte el a százmilliomodik felhasználói értékelést, sokan pedig presztízskérdést csinálnak a 100 százalékos pozitív értékelésből. Ennek is köszönhető, hogy a Vaterán körülbelül 20 százalékkal magasabb áron lehet eladni ugyanazt a terméket, mint más platformon – ezért is hajlandóak a felhasználók kifizetni a szolgáltatás díját. (x)