Mi lesz vajon a hagyományos televíziózással, ha a milliárd dollárokért megvett sportközvetítési jogokra az online platformok is lecsapnak? Egyes ligák már maguknak építenek a Netflixhez hasonló platformot, miközben még sok a meg nem oldott technikai probléma. Mi lesz a hagyományos tévétársaságokkal, ha online streameljük a BL-döntőt?
Leszoktathatják a sportcsatornákról és a hagyományos közvetítésekről az embereket a súlyos extrákat kínáló online streaming szolgáltatások, de az áttörés még várat magára. A Netflix sikere megmutatta, hogy a webes tartalomszolgáltatás igen rövid idő alatt képes radikálisan átformálni a fogyasztói szokásokat.
Milliók hagyták el az online videotékák miatt a tradicionális televíziózást, és valószínűleg ez járt a nagy sportszervezetek, illetve sportcsatornák tulajdonosainak fejében is, mikor úgy döntöttek, hogy erre az útra lépnek.
Az NBA, az NFL, a Forma-1 és az Eurosport is elindította már ilyen jellegű, fizetős szolgáltatását,
ám esetükben nem pusztán arról van szó, hogy a hagyományos tévézést költöztetik át a netre, hanem egyfajta evolúciós lépésként új szórakoztatási formát kínálnak.
Egyelőre nincs egy nagy ernyőszervezet, amely maga alá gyűjtötte a sportágakat vagy sportadásokat, mindenki egyénileg próbálkozik. Ma még nincs arra lehetőség, hogy egy előre kifizetett havidíjért cserébe az ember egy csomag részeként megkapja az összes ilyen online elérhető tartalmat egy platformon, hiszen a piaci résztvevők egyedi rendszert használnak, és ebből fakadóan mindenkinél külön-külön elő kell fizetni.
A koncepció
A Netflix, az Amazon Prime vagy az HBO Go a sikereit annak köszönheti, hogy teljes szabadságot ad a nézőnek azzal kapcsolatban, hogy mikor mit akar nézni. Nem kell hazaérni pontban nyolcra, ha valaki meg akarja nézni egy sorozat legújabb részét, hanem akármikor ledarálhatja akár az egészet. Ráadásul a választék óriási, csak a Netflix nagyobb bőséget kínál, mint a legütősebb tévés csomag összes csatornája egy időben.
A sportközvetítéseknél viszont ez a koncepció nem működik, hiszen itt az események valós időben történő követésén van a hangsúly. Attól tömegek nem fognak elalélni, ha megnézhetnek hetekkel vagy akár csak napokkal később egy kosárlabda meccset. Tehát az élő tartalomszolgáltatás terén kell extrákat nyújtani, és pontosan ezt is teszik az említett szereplők.
Előnyök és hátrányok
A sport tematikájú, specializált online streaming szolgáltatások számos előnyt kínálnak a hagyományos tévézéshez képest. Ezek azok a tényezők, amelyek miatt egyáltalán a piaci szereplők bíznak abban, hogy egyszer ez a módszer a tradicionális televíziózás reális alternatívájává válhat.
Viszont azt is felesleges lenne tagadni, hogy ezek a rendszerek jelenleg még komoly hátrányokkal is küzdenek,
amelyek kisebb-nagyobb kompromisszumok megkötésére késztetik a felhasználókat, és egyelőre sikeresen meggátolják, hogy e platformok letarolják az egész világot.
Reklámmentes
Az ilyen jellegű szolgáltatások egyik fő vonzereje, hogy száműzték belőlük a hagyományos reklámokat. Nincs többé olyan, hogy lemaradunk valamiről, mert éppen biztosítást, majd illatos pelenkát akarnak ránk sózni.
Bárhol
Mivel nem kábelen, hanem online érkeznek a tartalmak, ezért az előfizetők bárhol, bármilyen IP-alapú eszközön követni tudják az élő közvetítéseket. Akár otthon egy nagy képernyős tévén, de akár a villamoson egy telefonon is, vagy a dugóban állva az M7-esen.
Emellett arra is van lehetőség, hogy egyetlen előfizetéssel egy időben több eszközön is nézhető legyen egy esemény. Azaz gyakorlatilag családi csomagokról beszélhetünk.
Minden meccs és futam
A hagyományos tv-csatornáknál gyakran előfordul, hogy nem közvetítenek valamilyen sporteseményt élőben, de ha valaki előfizet az online streamingre, akkor ettől nem kell tartania. A hazai amerikai foci vagy kosárlabda rajongóknál például mindig nagy probléma, hogy a csapataik ritkán kerülnek a képernyőre, de ha előfizetnek az NBA League Passra vagy az NFL Game Passra, akkor ez egy csapásra megoldódik.
Ráadásul bónuszként olyan extra tartalmakat is kap az ember, amelyek jó eséllyel sosem kerülnének tv-képernyőre.
A Forma-1 például a kiegészítő futamokat (pl. Porsche Super Cup), az összes szabadedzést, edzést a nézők elé viszi. Emellett exkluzív magazinműsorokat is készítenek, amelyek csak az előfizetők nézhetnek meg. Többek között bejárhatják a pilóták lakóhelyeit, megnézhetik, hogy hogyan töltik hétköznapjaikat, mit esznek versenyek előtt. Az Eurosport pedig olyan közvetítéseket is elérhetővé tesz a Player nevű appján keresztül, amelyek egyébként nem, vagy csak csúsztatva kerülnek a tv-adásba.
Választható kommentár
Szintén hozzáadott értéket jelent, hogy az ilyen típusú szolgáltatásoknál több kommentátor közül lehet választani, ráadásul természetesen a nyelvek között is lehet válogatni. A magyar támogatás sajnos még a legtöbb helyről hiányzik, de akad már erre is példa. Ennek köszönhetően, ha valaki arra vágyik, akár a Pongo Pongo-szigeten is élvezheti magyarul a már említett Eurosport közvetítéseket.
Nyilván, ha rengeteg magyar előfizetője lenne az NBA League Passnak vagy a Forma 1 Appnak, akkor ott is megjelenne ez az opció. Az Eurosportnak azért könnyű a dolga, mert évtizedek óta jelen van Magyarországon is rendesen kiépített stábbal, és a tv-adás miatt amúgy is közvetítenének magyarul.
Komoly extrák
Az online alapú tartalomszolgáltatás jó néhány, korábban elképzelhetetlennek tűnő extrát tesz lehetővé. Ezek közül a legfontosabb, hogy a nézők váltogathatnak szabadon a kameraállások között. Azaz például egy Forma 1-es futamot végignézhetnek akár egyetlen pilóta fülkéjéből is. Az NFL meccsen szintén hasznos lehet, hiszen felülről, oldalról vagy hátulról is követhetik az összecsapásokat, sőt akár egyetlen játékosra is rá lehet állni. De persze aki akarja, maradhat a hagyományos közvetítésnél, aminél profi módon váltogatják a kameraállásokat, keverik be a visszajátszásokat (mivel az amerikai focinál viszonylag sokat áll a játék, van idő próbálgatni a kameraállásokat).
Az amerikai focinál egyébként megoldották, hogy az NFL Game Pass előfizető egyszerre akár négy meccset nézzen egy időben egy több részre osztott képernyőn. Valamint bevezették az úgynevezett Red Zone rendszert is. Ennek bekapcsolásával a néző figyelmeztetést kap, ha egy másik mérkőzésen valami izgalmas esemény van kilátásban. Az meg is jeleníthető egy kis ablakban, valamint egy gombnyomással át is lehet rá kapcsolni. Az NBA pedig tavaly megoldotta, hogy csökkentett összegért cserébe a mérkőzés végébe lehessen bekapcsolódni. A Forma-1 Appnál a felhasználók belehallgathatnak az összes rádióközvetítésbe, és igen részletes statisztikákat kapnak a verseny állásával kapcsolatban. Tehát olyan infókat, amelyekhez egy átlagos néző nem jut hozzá, és amelyek a rajongók számára teljesebbé tehetik az élményt.
Kép- és hangminőség
Nagyon úgy fest, hogy a hagyományos műsorszórás minőségbeli korlátait elértük, illetve azon csak óriási beruházások révén lehetne radikálisan javítani. Elméletileg megoldott már a 8K műholdas közvetítés, Japánban működik egy ilyen tv-csatorna évek óta, de ez a megoldás még ott sem terjedt el igazán.
Vannak 4K-s kábeltévé adások, de minimális számban, és a legtöbb országban, így például hazánkban is, ez még csak egy távoli álomnak tűnik. Hogy ezen változtassanak a szolgáltatók, ahhoz le kéne cserélni a lakásokban található média boxokat, sok helyen a kábelezést, és úgy általában az egész infrastruktúrát, ami jó eséllyel nem is érné meg anyagilag. Így maradnak a rosszabb SD, HD vagy ál-Full HD tartalmak.
Pedig a lakásokban ott vannak már viszonylag nagy számban a 4K televíziók,
amelyek ára mostanra jelentősen lecsökkent, és akadnak gyártók, amelyek már csak ilyen készülékeket kínálnak. Tehát a fogadói oldalról nem lenne akadálya a nagyobb felbontásnak, bitrátának, a HDR támogatásnak, azaz a jobb képminőségnek.
A Netflix és a társai bebizonyították, hogy az online technológiák révén pedig a térhatású hangsávokkal megtámogatott 4K HDR anyagok is viszonylag egyszerűen és kedvező áron eljuttathatóak a háztartásokba.
Elméletileg tehát megoldott, hogy a webes sport streaming is magas minőségben jusson el a felhasználókhoz, ami fontos szempont lehet az eljárás elterjedése során. Az már más kérdés, hogy ennek a jelek szerint még technikai akadályai vannak. Az ilyen jellegű szolgáltatások ugyanis most még csak HD felbontásban érhetőek el. Ennek nyilván az az oka, hogy kicsit nagyobb szabású kihívás egyszerre több helyszínről, több kamerával, élőben 4K -ban közvetíteni és azt eljuttatni netes kapcsolaton keresztül a nézőkhöz – akik ráadásul szabadon válogathatnak ezek közül –, mint egy filmet/sorozatot lehívni egy felhő alapú rendszerből.
De ez a jövőben a különféle kódolási, adattovábbítási eljárások fejlődésével minden bizonnyal változni fog. Ha nem így lenne, senki sem vágott volna bele az online sport streamingbe, hiszen
ha egy tartalomszolgáltatásnál a HD az elérhető csúcs, akkor az gyakorlatilag halálra is van ítélve.
Stabilitási problémák
Elsősorban pontosan ezek a technológiai korlátok okolhatóak azért, hogy miért nem terjedtek el jobban e szolgáltatások világszerte. Hiába a HD felbontás, még így is előfordul, hogy megakad, szaggatni kezd a kép, ami a sorsdöntő pillanatokban iszonyatosan idegesítő lehet. Ismerek olyan embert, aki emiatt mondta le az F1 App szolgáltatást, és ezzel biztosan nincs egyedül. A Forma-1, azaz a mögötte álló Liberty Media tényleg nagyon bízik ebben a rendszerben, 2018 óta öntik a fejlesztésbe a pénzt, szóval nincs szó arról, hogy a garasoskodáson múlna a dolog.
De amíg ezt, illetve a képminőség javítását nem oldják meg, addig biztosan nem fognak nyugdíjba vonulni a hagyományos tévés sportközvetítések.
Mindenesetre az biztos, hogy gyilkos költségei vannak egy ilyen jellegű, sokoldalú, rengeteg extrát kínáló online streaming szolgáltatás beindításának.
Egy időben szó volt arról, hogy a spanyol foci bajnokság, a La Liga tulajdonosai is indítanak egy saját platformot, azonban ez mára lekerült a napirendről, nyilván nem véletlenül (ugyanakkor évekkel ezelőtt az ázsiai piacokra a Sony helyett már a Facebook vette meg a liga meccseinek közvetítési jogát). A Bundesliganál is jó ideje tervben van a rendszer beindítása, de Andreas Hayden, a Deutsche Fussball Liga (DFL) elnöke épp a napokban jelentette be, hogy erre a következő bajnokság elindulásáig még biztos várni kell.
Árak
Ha valaki éves konstrukciót választ, akkor körülbelül akkora költségekkel kell számolnia, mint egy Netflix előfizetés esetén. Azaz havi szinten pár ezer forintba kerül a tagság, azonban értelemszerűen ez csak egy-egy sportágat vagy adót foglal magába.
Így pedig azért már húzós lehet a dolog, és biztos, hogy sokakat ez is eltántorít e szolgáltatásoktól. Jó eséllyel rengetegen vannak, akik úgy vannak vele, hogy inkább előfizetnek ennyi pénzért egy szolgáltató csúcs tv-csomagjára, és ott megkapnak 150 csatornát, rengeteg sport adóval, rajzfilmekkel, filmekkel, hír- és showműsorokkal.
Hol tartunk ma?
Az beszédes, hogy publikus adatokat a felhasználók számáról senki sem közöl, pedig egy IP-alapú technológia esetén semmi akadálya nem lenne annak, hogy pontosan megmondják, hogy mennyi a feliratkozók száma, és az egyes közvetítéseket hány előfizető nézte. Az NBA annyit árult el májusban, hogy 20 százalékkal nőtt egy év alatt a platformhoz csatlakozók száma. A Forma 1 sorozat első embere, Stefano Domenicali pedig 2020. év végén arról számolt be, hogy
a futamokat átlagosan 84,5 millióan nézték minden létező felületen, és egy év alatt körülbelül 70 millióan jelentkeztek be az F1 Appba.
Azonban ez a szám azokat is tartalmazza, akik egy hónap után kiléptek, illetve akik csak az ingyenes próbaidőszakra ugrottak be. Tehát az online felhasználók száma lényegesen kevesebb azoknál, mint akik a hagyományos tévés közvetítéseket választják. Tavaly került sor az első olyan NFL mérkőzésre, amelyet csak online közvetítettek az itt is tárgyalt NFL Pass rendszeren, az Amazonon, Twitchen és a két csapat saját oldalán, de a nézettség így is elmaradt durván 20 százalékkal az átlagtól, illetve mintegy 70 százalékkal a legnézettebb összecsapástól.
Lesz áttörés?
Az világosan látszik, hogy a sport fókuszú online streaming szolgáltatások még nem igazán mozognak egy ligában a tradicionális tévés közvetítéssel a nézettséget illetően. De a Netflixnek is idő kellett az áttöréshez, és abban is biztosak lehetünk, hogy a technikai problémákat előbb-utóbb meg fogják oldani.
Emellett az is tény, hogy egy bizonyos életkor felett, már nehezebben váltanak az emberek, és nem igazán törik magukat az új megoldások megismerésére, vagy hogy átálljanak egy új rendszerre.
Viszont már egyre többen vannak, akik az internetbe nőttek bele, akik számára a tradicionális televíziós műsorszolgáltatás a maga struktúrájával, korlátaival már nem pálya, akikhez az ilyen nagy szabadságot adó online streaming szolgáltatások sokkal közelebb állnak.
Mindent mérlegre téve az egészen biztos, hogy az ilyen platformok szerepe lényegesen megnő majd a jövőben. Lehet, hogy nem ezek lesznek azok, amelyek végül beverik az utolsó szöget a hagyományos televíziós műsorszórás koporsójába, de biztos, hogy részük lesz ebben a folyamatban.