A második szereplő is felbukkant a közösségi futárkodás piacán – a futárokat már keresik, szeptember közepén indulhat a kiszállítás.
Rátkai Tamás és Balog-Farkas Dávid Pécsett laknak, online marketinggel foglalkoznak, és ahogy mindenki, ők is szoktak ételt rendelni, ami sokszor csak késve érkezik meg.
A futárpiac lényegében évek óta változatlan: az étterem felvesz annyi futárt, amennyit tud, és reméli, hogy ez elég lesz. Az eredmény? A csúcsidőben halálra terhelt, a holtidőben a konyhán unatkozó futárok, az éhes vendég pedig számolgatja a perceket, miközben a lelki szemeivel megpróbálja elképzelni, merre kanyarog a futár.
Tamás és Dávid Gattyány György életbölcsességét megfogadva először felmérte a piacot (nagyjából féléve), aztán munkához láttak, az volt a tervük, hogy létrehozzák a kajafutárok Uberjét, azaz lehetővé teszik, hogy bárki, akinek autója, motorja vagy kerékpárja van, ételt szállíthasson ki, és keressen egy kis mellékest.
„Rögtön az elején, még Pécsett megkeresett minket egy futárközvetítő cég, és lényegében megfenyegetett, hogy amit csinálunk, azzal sok embernek fogunk rálépni a lábujjára, úgy voltunk vele, hogy ez jó jel!”
Monopolhelyzetnek indult, de pár hete felbukkant egy másik hasonló cég, a Sendee, akik lényegében ugyanezt a koncepciót valósították meg, jó fizetést ígérnek nem is olyan sok munkáért, így lépéskényszerbe kerültek (a magyarországi Uber ex marketingese is a konkurenst erősíti ráadásul). Egyelőre mindketten a legnagyobb hazai piacra, Budapestre lőnek.
Rátkai Tamás, Balog-Farkas Dávid / Fotó: The Orbital Strangers
Hogy működik?
A rendszerbe történő regisztráció önmagában még nem elég, a jelentkezőket a cég bírálja el, majd utólag a felhasználók értékelik. A regisztrációhoz szükség van arra, hogy a futár számlaképes legyen. „Mi nem fogunk a rendszerünkön keresztül pénzforgalmat bonyolítani, az étterem a futártól kapja a szolgáltatást, mi pedig az étteremmel szerződünk” – mondja Dávid. Vagyis akik regisztrált futárnak állnak, azok nap végén az éttermeknek számláznak majd.
Technikailag tehát a futárok nem a FleetYou alkalmazottai, ezért adott esetben a felelősség sem az ő vállukat nyomja (de így csinálja ezt az Uber is).
A FleetYou egy angyalbefektetéssel indult – 10 millió forint feletti beszállóról van szó.
Turcsi Péter szintén pécsi,tehergépjármű-felszereléssel foglalkozó cégei vannak, az egyetemről ismeri Tamást és Dávidot – jelenleg is bedolgoznak az egyik cégébe, mint online marketingesek.
Nincsenek illúziói, de bizakodó. „Ebben nagy potenciál van, de igazából a srácokon múlik majd a java. Volt egy nagyon erős megindulás pár hónappal ezelőtt, aztán egy kicsit lelassult a dolog, de most, hogy megjelent a versenytárs, a srácok is rákapcsoltak.” Több pénzt viszont nem szeretne a cégbe tenni, aktívan keresik a második körös befektetőt. „A Sendee megjelenése váratlan volt, de valószínűleg nekik is szembe kell majd azokkal a lassító tényezőkkel, amikkel mi már megbirkóztunk.” Ilyen lassító tényező például a bürokrácia, az ételszállításra vonatkozó törvényi szabályozás a FleetYou tapasztalatai szerint meglehetősen hézagos.
A cég a gyors exitre hajt, a régióban látványosan terjeszkedő, a Food Pandát is felvásárló Delivery Hero jó célpont lehet, ha sikerül kiépítenük a felhasználói bázist, akkor be is jöhet nekik. A közösségi fogyasztásra épülő cégek egyik legnagyobb fejtörője, hogyan csináljanak pénzt abból, hogy közben a rendszer többi tagja jól jár. Nem biztos, hogy ez a teher a most induló magyar közösségi futárcégek vállát kell, hogy nyomja, az is életképes elképzelés lehet, hogy exitre játszanak. Volt már ilyenre példa, a közösségi fuvarozási piacon eltérő modellel két nagy versenyző volt jelen, az Oszkár és az AutoHop – a francia BlaBlaCar mindkettőt felkereste, majd az utóbbit fel is vásárolta. A franciáknak a legnagyobb érték az AutoHop közössége volt, még az általuk fejlesztett rendszert sem vették át, ment a kukába, a tranzakció lényege a piac – és felhasználószerzés volt (és sokkal jobban megérte nekik így, mint sajátot építeni egy ilyen kicsi piacon). Járható út lehet ez a Sendee és a FleetYou előtt is – így elég izgalmas versenyfutás kezdődhet most el.
Az üzleti modell kialakításánál a FleetYou az elméleti közgazdaságtanhoz nyúlt, a piac önszabályozó mechanizmusára akartak alapozni, de aztán kiderült, hogy az éttermek inkább a fix díjszabás mellett vannak, így az indulás előtt pár nappal váltottak. A mostani felállás szerint nagyjából 500 forintot fog tudni keresni egy futár, ha a cím kb 2 km-en belül van.
Mikortól lesz?
Bár a regisztráció és az app hivatalosan ma reggeltől elérhető, az, hogy a futárok megkezdjék a munkát, az alapítók szerint szeptember 18-ra tehető.