A Route4U évek óta nyeri a startup-versenyeket, de igazán mostanra lett jól használható. És most jött el a pillanat, hogy külföldön is megjelenjen.
Az egész úgy indult, hogy Bodó Péter térképmániás geológus és autodidakta kódoló, nem mellesleg váci lakos a babakocsit tologató korszakába érkezett. Vácon pedig igen sok a macskakő. „Ha ez babakocsival problémás, milyen lehet kerekes székkel?” – gondolta magában Péter valamikor 2014 őszén, és ezzel megszületett a Route4U.
Legalábbis maga a gondolat, miszerint hasznos lenne egy olyan alkalmazás, amely segít a közlekedésben mindazoknak – kerekesszékeseknek, babakocsisoknak –, akik mozgásukban korlátozottak. Térképre teszi, hogy hol van akadálymentes járdahálózat a városokban, bejáratok, alacsony járdaszegélyek, rámpák, és jelzi a szintkülönbségeket, meredekséget, az útfelület simaságát vagy durvaságát, de akár azt is, hogy hol van a környéken mozgáskorlátozottak számára elérhető mosdó.
Vincze Zoltán tapasztalati szakértő és Bodó Péter ötletgazda, alapító
Az ötlet kipattanásától mostanáig eltelt szűk három év alatt a Route4U számos fejlődési szakaszon átesett:
- benevezett sok startup-versenyre, és kis túlzással, amelyiken elindult, meg is nyerte;
- lett cég (Route4U Magyarország Kft.) stabil csapattal (Bodó Péter mellett a társalapító Székely Tamással, a térinformatikus Dobai Tiborral és az úgynevezett tapasztalati szakértővel, Vincze Zoltánnal, aki maga is kerekesszékkel közlekedik);
- a csapat köré lelkes tesztelő felhasználók gyűltek, akik a kerekesszékükkel gurulva mobilos szenzoron keresztül küldik be az adatokat a térkép bővítése, az alkalmazás fejlesztése, minél jobb használhatósága érdekében;
- 2015 szeptemberére elkészült egy prototípus (Tamás szerint inkább elő-prototípus), aztán tavaly lett egy sokkal profibb alkalmazás, amit eddig körülbelül 1500-2000 user töltött le Androidos vagy iOS-platformon, illetve még egyszer ennyien webes felületen szerte a világon;
- túl vannak több befektetői tőkebevonáson, és
- folyamatosan bővülget a térkép: Budapest belvárosa nagyjából megvan, Zugló szintén, Székesfehérvárnak is elég nagy részét feltérképezték, és a világ néhány nagyvárosának (Washington, Austin, London, Bécs) egyes kerületeire elkészült egy demo verzió.
Székely Tamás és Bodó Péter Washingtonban (miután épp nyertek egy startup díjat)
Miből és hogyan?
Ahogy egy kerekesszékesnek a magas járdaszegélyekkel és a durva útfelületekkel kell nap mint nap megküzdenie, úgy a Route4U-nak a finanszírozási és a technológiai dilemmák jelentették/jelentik a legfőbb akadályt. „Az elején sokszor éreztük, hogy tyúk-tojás problémával állunk szemben – mondja Tamás. – A térkép akkor tud bővülni, ha minél többen használják az alkalmazást, és az általuk generált és beküldött adatokkal minél pontosabb adatbázisunk lesz, viszont akkor használják sokan szívesen, ha már profibb, pontosabb a térkép.” Ehhez viszont sok idő, energia, ember, némi pénz és profi fejlesztő csapat kell.
A legelején egy baráti angyalbefektető állt a projekt mellé, aki 2015-ben néhány hónapra és az első kódsorokra elegendő forrást tett a cégbe. Ezt saját tartalékokkal és a pénzdíjas startup-versenyek jutalmával tudták kiegészíteni az alapítók, mígnem a csapat bekerült a Design Terminál mentorprogramjába és ezzel párhuzamosan megállapodott a Budapesti Városarculati Nonprofit Zrt.-vel, majd a Magyar Turizmus Zrt.-vel is. Ez egyszerre segített az adatgyűjtésben (a belváros járdahálózatának és bejáratainak térképre vitelében) és az applikáció fejlesztésében, de az igazán nagy lépést egy következő körös befektetés jelentette.
A Virgo Systems fejlesztette az applikációt
Egy évvel ezelőtt az Aquincum Inkubátor és a Virgo Systems összesen 60 millió forintos befektetése juttatta egy következő szintre a céget. A Virgo gyakorlatilag a nulláról újrafejlesztette az addigi fapadosabb – csak androidos – applikációt (immár iOS-re is), az Aquincum pedig az alapítók fejében kezdettől meglévő külföldi terjeszkedésben adta meg az első löketet.
Felkészül: Portsmouth, Brighton, Dublin
A fő célpiac ugyanis itt nem csupán Budapest, hanem elméletileg a világ bármely nagyvárosa. „Konkurens szerencsére nem nagyon van, pont ilyet senki nem csinál. Egy német alapítványnak van hasonló megoldása, de ők csak a helyek akadálymentességét mutatják, mi a járdákét is” – mondja Tamás. A sales ciklus viszont nagyon hosszú, egy magyar városnál vagy kerületnél is simán lehet egy év, mint ahogy az egyébként erre nyitott zuglói önkormányzatnál vagy a Belvárosnál is történt.
Nem könnyű tehát a világpiacra betörni, de zajlanak ígéretes tárgyalások. A 200 ezer lakosú dél-angliai Portsmouth vezetésével másfél évvel ezelőtt találkoztak először, akkor a város finanszírozott egy pilot projektet a belváros feltérképezésére. Tetszett nekik, azóta folyamatosan finomítják az elképzeléseket, és nagyon bíznak benne, hogy küszöbön a megállapodás az egész város térképre viteléről. Brightonban hasonlóan pozitív a fogadtatásuk, „hétfőn pedig Dublinba utazunk”. (Utóbbi a BVK – Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány – támogatásával történik). Az ír főváros ugyanis nemrég kiírt egy smartcity pályázatot, ahol a Route4U is a shortlistre került.
Dobai Tibor és Székely Tamás Dublinban. Az ír fővárossal is összejöhet egy együttműködés
Az alkalmazás egyébként is épp mostanra érett abba a fázisba, hogy a csapat tagjai is úgy érzik, nem csak jó, de hasznos is az ötletük. Az egyik friss főpróba a Szigeten zajlott, és kimondottan jól sikerült, az Island of Freedomot tényleg profin bekalibrálták a kerekesszékes fesztiválózóknak. Persze nem voltak sokan, nagyjából 20-30-ról tudtak, de az biztos, hogy a Sziget ideje alatt 34 friss helyi felhasználóval gyarapodott a Route4U. És mivel egyébként Budapesten hetente csak 4-5 új felhasználót szoktak regisztrálni, gyanús, hogy az új userek a Sziget miatt használták az appot.
Vincze Zoli a Szigeten
A potenciális felhasználás amúgy sokkal többrétűbb, és az utóbbi időben más irányú megkeresésekre is bőven volt példa. Cégek, egyetemek, irodaházak, plázák, repülőterek külső-belső tereinek pontos feltérképezésére ugyanúgy alkalmas, mint városok járdahálózatára, csak persze ezekhez is nagyon sok mérés, nagyon sok adat, és – egyelőre – elég sok kézimunka (az adatok térinformatikus általi pontosítása, finomítása) szükséges.
A továbblépéshez újabb körös befektetésről tárgyal a csapat, ezúttal körülbelül az előbbi tőke kétszeresét vonnák be (120 millió forint). A pénz nagy részét ugyanakkor már nem a technológiai fejlesztésre fordítanák, hanem a sales kapacitások növelésére, és – ambiciózus tervek – a világ meghódításának előfinanszírozására.
Székely Tamás társalapítóval (ő a cég marketingvezetője) a pesti Opera melletti Hajós utcában beszélgettünk. Egy idő után azt néztem, milyen a környező kávézók bejárata. Mekkora a küszöb, milyen nehéz volna a bejutás nem járó emberként… Azt mondja, ez természetes. Náluk is szakmai ártalom, könnyen rákattan az ember.