150 újabb elektromos rollerrel gazdagodott a budapesti közösségi-rollerpiac egy új, német szereplő, a Tier belépésével. Egy felvásárlás után magyar fejlesztőcsapat segítik a terjeszkedésüket.
A berlini központú Tier eddig 449 millió dolláros befektetést szívott fel, a nagybefektetői között találjuk a Goldman Sachs-ot és a japán óriás Softbankot is, többek között. A szolgáltató a világ 130 országában van jelen, a héten érkeztek meg zöld-fekete rollerjei Budapestre is.
Ezzel immár három szolgáltató versenyzik a felhasználókért. 2019-ben indult a Lime, idén nyáron őket követte az amerikai Bird, most pedig itt a Tier is. Utóbbi 150 elektromos rollerrel a belső kerületekben kezdi meg működését.
Ami a piac korábbi két szereplőjéhez képest újdonság a Tier esetében, az az akkumulátorcsere.
A rollerek lemerült akkumulátorai ugyanis a helyi üzletekből és kávézókból álló, folyamatosan bővülő partnerhálózat tagjainál cserélhetőek feltöltöttekre.
A társaság saját alkalmazottakból álló csapata ezeken az átvevőpontokon cseréli ki a lemerült akkumulátorokat feltöltöttekre, jelentősen csökkentve ezzel a rendszer üzemeltetése érdekében megtett utakat. A cég fenntarthatósági szempontok miatt menedzseli így a cserét, 2020 óta szolgáltatásuk teljesen klímasemleges (telephelyeiken zöld energiát használnak, járműveik is elektromosak).
Budapesti fejlesztőcsapat a háttérben
A Tier 2018 óta dolgozik együtt a magyar Makery csapatával, a cég felvásárlása után azonban a németeknek Budapesten is lesz fejlesztőközpontja Tech Hub néven (Berlin is London mellett).
„A budapesti fejlesztőközpontnak jelenleg harminc munkatársa van, de már a rövidtávú terveink között is szerepel a létszám megduplázása. Rengeteg új feladaton dolgozunk, mivel minden új város, új jármű, új szabályozás, új fizetési megoldás egyben új fejlesztési feladatot is jelent. Mindemellett a TIER-re a kezdetektől jellemző a folyamatos innováció, ami további fejlesztéseket igényel” – mondta el Zsédely Balázs, a budapesti Tech Hub igazgatója.
A Tier rollerjei kifejezetten az európai városokra lettek tervezve, szintén a fenntarthatóság miatt 5 éves élettartamra tervezték őket (ebben a mezőnyben ez soknak számít). A járműveken a jelzőfények (például féklámpa) mellett indexlámpa is van.
KRESZ-módosítás pörgetheti tovább a piacot
Valamennyi budapesti szolgáltató jelezte, tárgyal a fővárossal arról, hogy a meglévő zónáját tovább bővítse, sőt a Lime már Szegeden is elindult. A megosztók mellett a sajáttulajdonú rollerek is egyre népszerűbbek, ezek között már vannak komolyabb teljesítmény leadására képes darabok is (a közösségi megosztást ajánló szolgáltatók járgányainak maximális sebessége 25 km/óra).
A motoros rollerek szabályozása azonban nem volt eddig megoldott, az új KRESZ módosítás azonban rendet tesz. A javaslatcsomagot a Telex szerezte meg, a lényege pedig az, hogy teljesítmény alapján határozzák meg, milyen járműre vonatkozó előírásokat kell alkalmazni a rollerek esetében.
Ezek szerint kis teljesítményű motoros rollernek számít az a roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. Ezekre néhány eltérés mellett a biciklikre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni – vagyis ez lesz majd érvényes a flottából kölcsönzött rollerekre is.
Fontos, hogy az új KRESZ szerint a bringához képest eltérés lesz, hogy ezeken nem lehet majd utast szállítani.
Az ennél erősebb rollerek majd segédmotoros kerékpárnak számítanak majd, és ezek a szabályok is lesznek rájuk érvényesek.
A jogi környezet tisztázása tovább hajthatja majd a rollermegosztók piacát. Más, megosztás alapú közlekedési szolgáltatáshoz képest a roller amúgy nem számít olcsónak, ugyanakkor, ha a BCG egy korábbi kutatásából indulunk ki, a bérlés megéri, a tanácsadócég ugyanis arra jutott, hogy a saját roller csak 5 évnyi használat után hozza vissza az árát, csakhogy a városi utakon ennél jóval alacsonyabb a járgányok élettartama.