Tavalyhoz képest javult, de a járvány előtti fogyasztási szintet nem érte el a söripar. Hiába ugyanis a forróság, ha a fesztiválok és nagyobb rendezvények nem pörgetik a forgalmat – derül ki az Agroinform kutatásából.
A tavalyi, covid által alaposan gyengített söripari forgalom alig haladta meg a 100 milliárd forintot, az idei évben javulni látszik a helyzet – azonban a 2019-es fogyasztástól idén is elmarad a a piac.
A két évvel ezelőtti 114,9 milliárdos forgalom a fesztiválok hiányában nehezen elérhető mérföldkő, egyedül a foci Eb húzhatta magával a számokat.
„Bár 2021-ben a hazai sörtermelés az igények növekedésével folyamatosan nőtt, annak mértéke az első félévben továbbra is 4 százalékkal elmaradt a 2019 hasonló időszakában tapasztalt mennyiségtől” – tájékoztatta az Agroinform.hu-t dr. Kántor Sándor, a magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
A visszaesést elsősorban a hordós sörök mennyiségi kiesése okozza – még a teljes újranyitást követően is 24 százalékkal kevesebb fogyott a tavaly mért értéktől, ezt az értékesítést az év későbbi részében pedig már szinte biztosan nem tudja kompenzálni az ipar.
A prémiumszegmens és az alkoholmentes sörök forgalma azonban tovább erősödött,
utóbbi kategória termékválasztékának bővülése forgalomnövekedést hozhat.
A kézművesek fognak jól járni
Lassan évtizedes trend a kézműves sörök felfutása Magyarországon – a kis, újhullámos sörfőzdék az elmúlt években kifejezetten népszerűek a piacon, Budapesten a kézműves hamburgerekkel együtt lovagolták meg a valami különleges, új, minőségibb élményre vágyó fogyasztók igényeit.
A hazai sörgyártás azonban még mindig nagyipari sörfőzdékben zajlik.
A kibocsátás 97 százaléka legalább 50 főt foglalkoztató sörgyárakból származott tavaly a KSH adatai szerint. A 80-90 kisüzemi sörfőzde azonban idén helyzetbe kerülhet,
a kereskedelmi törvény augusztustól hatályos módosítása javíthatja a pozíciójukat.
A törvény ugyanis visszaszorítja a kizárólagos italbeszerzési szerződéseket az éttermekben és vendéglátóhelyekben, ahol mostantól bizonyos italkategóriákban legalább két különböző gyártó termékeit kell kínálni – a készlet legfeljebb 80 százaléka érkezhet egy gyártótól.
A csapolt sör kategóriájában ettől el lehet térni, ha az adott helyen biztosítják legalább egy kisüzemi sör folyamatos, csapon történő értékesítését.
Prémium? Szuper!
A hazai sörkínálat jelentős részben magyar termelőktől érkezik, az elmúlt tíz évben átlagban 20 százalék alatt alakult az import aránya.
A prémium és az úgynevezett szuperprémium sörök kategóriája is jelentősen erősödött a piacon.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint már a teljes sörértékesítés 25 százalékát ez a két kategória adja, amit tovább hajt a világos és minőségi sörök közötti árkülönbség csökkenése:
2020-ban egy palack minőségi sör fogyasztói átlagára 255 forint volt, ami a világos sörök 222 forintos átlagáránál már alig magasabb.
A rövidek is jobban fogynak
Az égetett szeszesitalok is új löketet kaptak az alkoholtartalmú italok piacán. A Zwack Unicum Nyrt. augusztusban közzétett, idén április-júniusi periódusra vonatkozó negyedéves jelentésében
44,8 százalékos árbevétel-növekedésről számol be a tavalyi évhez képest.
A 6,3 milliárdos árbevételt itt is a prémium kategória pörgette, a részpiacuk közel 80 százalékkal emelkedett. Ez főként az új termékük, az Unicum Barista várakozáson felüli teljesítményének köszönhető.
A gasztronómia fokozatos visszatérése jelentős forgalmi emelkedést tudott eredményezni a vállalatnál,
de jelentősen nőni tudott a kiskereskedelmi értékesítés is a piacon.