Alacsony bázisról ugyan, de egyre nagyobb a felfutása itthon is a növényi alapú húspótlóknak. A piac évente kétszámjeggyel nő, míg a sertéshúspiac stagnál. Bár a vegánok között vannak kifejezetten szigorúak, akik nem látják örömmel a húshoz hasonlító készítményeket, a célcsoportot nem ők, hanem elsősorban a flexitáriánusok jelentik. De vajon kinek van nagyobb esélye a sikerre a piacon: az eleve vegánként induló kiscégnek, vagy az évszázados múlttal rendelkező húsipari óriásnak? Ízelítő az augusztusi Forbes nagy vegán összeállításából.
„Öt éve még gyakran el kellett magyarázni, mit jelent egyáltalán, hogy valami vegán. Mára sokat javult a helyzet” – emlékezik vissza Mészáros Miklós, a Vegan Grill termékeket gyártó Vegán-Manufaktúra Kft. alapítója a cég 2016-os indulására.
Miután megunta a balatoni vendéglátást és a szakácslétet, annak idején feleségével, Stifter Eszterrel minden növényi alapú termékét maga készített el egy kis, tíznégyzetméteres, korábbi éttermükben kialakított helységben. Itt kezdték el kikísérletezni a lehető legjobb állagú szejtánt és más húspótlókat.
„Nem huszonhatodikként akartam gyártani valamit. Egy ilyen piacon, ami már fel van osztva, egyébként is nehéz labdába rúgni a nagyok mellett.
A vegán termékek viszont kihívást jelentettek és láttam bennük potenciált. Szeretem az ilyet”
– mondja arról Mészáros, miért nem valami egyszerűbb, bejáratottabb vállalkozásba fogott.
A csőd széléről a jövőbe
A 2000-es években komoly veszélye volt annak, hogy a nagymúltú magyar húsipari vállalat, a Pápai Hús tönkremegy. 2016-ban aztán egy hongkongi befektető 1,1 milliárd dollárt rászánva megmentette a céget. Szappanos Pétert 2019 márciusában nevezték ki ügyvezetőnek és úgy látta, ideje újragondolni, mit és hogyan csinálhatnának jobban, mint az korábban szokás volt. Ennek lett egyik eredménye, hogy Pápai Ízek név alatt a hagyományos húsgyártó növényi alapú szendvicsfeltétet, burgerpogácsát és pástétomot is forgalmazni kezdett.
„A húsipari szereplők közül sokan kérdőre vonnak, hogy mi ez az úri hóbort. Aztán végül megjegyzik, hogy ha jól megy, azért mondjuk el, hogy csináltuk”
– mondja mosolyogva Szappanos, összefoglalva azt, hogy a húsipar egyelőre nagyon ambivalensen áll a nyugaton már korábban utat tört trendhez. Egyelőre persze a növényi termékeik eladásai nem vetekedhetnek a húsokkal, de az ügyvezető szerint az egész növényi alapú piacban hatalmas a növekedési potenciál.
„A sertéshúspiac nagyjából stagnál, értékben egy-két százalékot kúszik feljebb, de azzal számolunk, hogy ez is meg fog állni. Ezzel szemben a vegán termékek piacán – oké, hogy nagyon alacsony bázisról – tíz-húsz évre előre láthatóan magas növekedés jöhet. Csak az a kérdés, hogy tíz, húsz vagy harminc százalékokról beszélünk-e” – magyarázza.
Szétszedett pult
„Egyértelmű volt, hogy vagy hatalmasat bukunk vagy nagy sikerünk lesz. Utóbbi jött össze: szinte szétszedték a pultunkat, és azt kérdezgették, hogy hol van éttermünk” – mondja Mészáros Miklós az első húspótlóik sikeréről, amelyekkel még a Vegan Food Festen jelentek meg 2016-ban.
A siker és a jóminőségű termékek ellenére azonban nem volt kikövezett útjuk a sikerig, és garantálható, hogy lesz még üvegplafon a Papkesziben működő cég fölött a növényi termékei miatt.
A két cég – a Pápai és a Vegán-Manufaktúra – között jelentős különbséget ugyanis nemcsak az jelent, hogy a Pápainak már rendelkezésre álltak a húskészítményeknél bevált gépek, míg a Vegan Grillnek ezeket be kellett szereznie, hanem helyzeti előnye volt a húsgyártónak az is, hogy a nagy élelmiszerláncokkal volt élő kapcsolata, így a termékeiket is hamarabb be tudták juttatni, míg Mészárosék sokat küzdöttek azzal, hogy meggyőzzék az üzleteket: érdemes forgalmazni egy kis cég készítményeit.
Bár nehezen lehetne a Pápait és a Vegán-Manufaktúrát egymás konkurenciájának nevezni, az mindkét cégre igaz, hogy nem feltétlenül a vegánokat célozzák termékeikkel: sokkal inkább a flexitáriánusokat, akik többen vannak, mint a tisztán növényi étrenden élők. És persze azokat, akik meg tudják és hajlandóak is megfizetni az egyelőre a húsnál általában drágább növényi alapú termékeket.
További részletek az augusztusi lapszámban! Lapozz bele az újságba!
Fotók: Orbital Strangers