Ha egyszer rossz élmény ért bennünket, nem reagáltak egy ötletünkre vagy túl nyuszik vagyunk megszólalni, ideje dolgozni az önbizalmunkon. Ne fussuk ugyanazokat a köröket, egy kis önfegyelmezéssel már sokat segíthetünk a proaktivitásunkon.
A heti státuszmeetingen Rhianna bedob egy ötletet, amire érdemben senki nem válaszol, a beszélgetés és a meeting halad tovább, majd véget ér. Rhianna egyébként egy PhD-t végzett, a munkájában több díjat is elnyerő vezető, akit szeretnek az ügyfelek és a kollégáik is, ez a fiaskó azonban az egész napját tönkreteszi. Nem tud szabadulni a gondolattól, hogy a kollégái hülyének nézték, hogy amúgy sincsenek egyedi ötletei és nincs is értelme megszólalni a következő meetingen.
Valószínűleg sokaknak ismerős ez a helyzet, amit a Harvard Business Review szerzője osztott meg egy klienséről. A tapasztalata szerint ugyanis még a legmagasabb pozíciókban lévő menedzserek is hasonlítgatják magukat a környezetükhöz, és ha ebben az összehasonlításban a percepciója szerint elbukik, az komoly önbizalomválságot okoz. Ilyenkor életbe lép az öncenzúra és a biztonsági játék, ami tovább fokozza a nyomást.
Ez a fajta önbizalomhiány mindenkit sújthat. Néhány stratégiai lépéssel azonban felülkerekedhetünk rajta.
Jelentsd be!
Könnyen észrevétlen maradhat a mondandód, ha mindenki egyszerre beszél vagy ugyanazon a témán pörög. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, profin „jelentsd be”, hogy valamit mondanál, például: „Egy pillanatra nézzük meg ezt a felhasználó szempontjából is, szerintem próbáljuk ki, hogy…”
Ez a rövid dobpergés egyszerre irányítja felénk a figyelmet és tematizálja, miről fog szólni a mondandónk.
Adj nevet az ötletednek!
Ez abban segít, hogy először magadnak add el az ötleted és elhidd, hogy jó. Ad egy rendszert, amiben továbbfejlesztheted, mielőtt elmondod a többieknek. Lehet egy betűszó, mozaikszó, ha kreatívkodnál, de adhatsz ennél egyszerűbb nevet is. Ha van kedved (és önbizalmad), megoszthatod a többiekkel az ötlettel együtt a nevet is, még az is lehet, hogy rajta marad.
Magyarázd el részletesen!
Kezdd az elején – honnan jött, miért tartod fontosnak, legyél lényegretörő, és térj ki azokra a kérdésekre is, ami a hallgatóságban megfogalmazódik. Ne feledd, minden újítás szűk keresztmetszete az idő: magyarázd el, miért most kell ezzel foglalkozni, mit nyer belőle a cég, a csapat. Az időzítés nagyon fontos, ha az ötleted időben irreleváns, lehet, hogy tetszik nekik, de nem fogják elfogadni és átvenni.
Igazi momentum csak a naptárakkal összeegyeztetve születik.
Kérj visszajelzést!
Ha a kollégák nem jeleznek vissza, nem kapcsolódnak rá, abból az önbizalomhiányos ember rögtön azt gondolja, hogy nem volt elég jó, elég okos az ötlete arra, hogy mások is átgondolják. A megszólalásodat zárd úgy, hogy megkérdezed: „Közületek ki érez hasonlóan?” Vagy: „Nektek mi tűnt fel ebben a témában?” Ha ilyen kifejtős kérdéseket teszel fel, a többieknek át kell gondolniuk a választ, így tehát az ötleted is. Arról nem beszélve, hogy hasznos visszajelzésektől az ötleted is jobb lesz.
Borítókép: Campaign Creators / Unsplash