Nagyot szakít a az online számlázó Billingo, amely 900 millió forintos befektetésben állapodott meg a Széchenyi Alapokkal. Új távlatok nyílnak meg a cég előtt.
Nagyot léptünk előre az elmúlt évben, de a java még csak most jön. Mindig hoztuk a terveket és erre képesek leszünk a jövőben is – mondják mosolyogva a Billingo Technologies vezetői.
Magabiztosságuk érthető, hiszen alig száradt meg a pecsét azon a szerződésen, amelyet új befektetőjükkel kötöttek. Az üzlettel a Széchenyi Alapok (korábban Széchenyi Tőkealap-kezelő) 900 millió forintot fektetett a cégbe, azonban az, hogy ezért mekkora tulajdoni hányadhoz jutottak, sajnos nem publikus.
Gőzerővel zajlanak a fejlesztések
A Billingóról tavaly év elején közöltünk cégportrét. Az csak a kezdeti cél volt, hogy az egyszerű, mégis laza és fiatalos számlázóprogramjukkal csábítsanak magukhoz minél több kézi számlakitöltögetőt. Azon dolgoznak, hogy a szolgáltatási portfóliót kiszélesítve a számlázóprogramból egy többfunkciós, a cégvezetést és a pénzügyek kezelését egyszerűsítő online üzleti központot hozzanak létre.
Ehhez jelenleg gőzerővel zajlanak a termékfejlesztések, ebben a fázisban érkezett a befektetői finanszírozás igazi üzemanyaglöketként.
A szerződés aláírását egy intenzív, közel hat hónapos időszak előzte meg. Hazai és nemzetközi szinten tárgyaltak befektetőkkel és a Billingót is többen keresték meg befektetési ajánlattal. Több partnerrel is eljutottak a term sheetig, miközben erősen körvonalazódott, hogy nem több kis ticketben gondolkodnak, hanem egy nagy befektető lesz a megoldás.
Abban biztosak voltak a Billingo vezetői, hogy „nem nevelőszülőt kerestünk magunk mellé, hanem egyenrangú partnert”.
A Billingo vezetői (balról jobbra: Fekete Dániel – technológia (alapító), Sárospataki Albert – ügyvezetés (alapító), Besztró Szabolcs – stratégiai és operáció (tulajdonostárs) és Laczó Dániel – startup kultúra (tulajdonostárs) / Fotó: Sebestyén László
Türelmes befektetők
A Széchenyi Alapok elnök-vezérigazgatója, Jobbágy Dénes kérdésünkre azzal magyarázza a közel milliárdos befektetést, hogy szerintük a Billingo tökéletes piaci pozícióban van ahhoz, hogy a koronavírus miatt felgyorsuló digitalizáció nyertese legyen mind a hazai, mind pedig a regionális piacon.
Sőt, komoly esélyt látnak arra, hogy a cég élre tud állni a cégvezetést segítő digitális megoldások piacán. „A Billingo versenytársainak nagy részét lehagyva, jórészt önerőből lett a hazai piac egyik legnagyobb és ugyanakkor leginnovatívabb online számlázója. Ezen túl szimpatikus volt még a csapatban, hogy a piaci versenyt nem akadályként fogták fel, hanem kifejezetten kihívásként” – mondja Jobbágy Dénes.
Az SZTA hosszú távra tervez a Billingóval, rendkívül türelmes befektetőknek mondják magukat, akár 7 vagy több évet is hajlandóak rászánni arra, hogy kivárják a legideálisabb exit időpontot. Az operatív vezetésbe szándékosan nem szólnak bele, sőt kifejezetten háttérben kívánnak maradni.
Új főhadiszállás, új stratégiai igazgató
Sárospataki Albert vezérigazgatóval és Besztró Szabolcs operatív és stratégiai igazgatóval a cég új főhadiszállásán beszélgetünk – az előző 150 négyzetméteres volt, ez 530. Még nincs is minden kipakolva, de most pár évre kiszolgálja a céget, amikor a jelenlegi 25 főről a terveik szerint a duplájára nő az alkalmazotti létszám.
Szabolcs a tavalyi cikkben még nem szerepelt, ősszel érkezett a Billingóhoz. Alberttel régóta ismerik egymást, volt köztük személyes kapcsolat az elmúlt években is, amikor Szabolcs a Wizz Airnél dolgozott. A hazai gyökerű, igen sikeres légitársaságnál kilenc év alatt végigjárta a ranglétrát, egészen a beszerzési igazgatói posztig, majd végül a flottafinanszírozás irányításáig jutott.
A Billingo mostanáig magánbefektetők révén finanszírozta magát, Szabolcs is befektetőként látott először fantáziát a sztoriban. Aztán Alberttel arra jutottak, elég jól kiegészítenék egymást, ha az operatív vezetésbe is beszállna.
Szabolcs azt mondja, a multiknál töltött évei alatt sok mindent látott és sok területen dolgozott, közben lassan, de biztosan érett meg benne, hogy valami sajátot is szívesen építene, hogy startup környezetben is megmérettesse magát.
Vállalkozásból vállalat
Egyetértenek abban, hogy Albert a vizionárius vállalkozó, Szabolcs pedig a feketeöves stratéga, akinek a menedzsmentben szerzett jártassága sokat hozzátesz a céghez. „Most az álmot együtt stratégiává formáljuk” – mondja a CEO, kiegészítve azzal, hogy most kell a vállalkozásból vállalatot építeni, ehhez ki kell találni a legjobb megoldásokat, folyamatokat.
Szabolcs a legjobbkor érkezett, tárgyalási és finanszírozási tapasztalata a nagybefektetői tárgyalásoknál is sokat segített, ő volt a frontvonalban.
Ahogy az a tavalyi cikkünkből is kiderült, 2020 a nagy piacbővülés ígéretét hordozta az online számlázóknak, szabályozási változásokkal ugyanis maga az állam terelte feléjük a vállalkozásokat. A kérdés csak az volt, kinél kötnek ki az új érkezők.
A Billingónál mindenesetre elégedettek azzal, hogy a piacvezető Számlázz.hu mögött feljöttek a stabil második helyre. Az ügyfélszámról annyit árulnak el, hogy átlépték a százezres feliratkozószámot. Ehhez alaposan meg kellett erősíteni a technológiai hátteret, így a tavalyi év első fele a backend újraírásáról is szólt, valamint a cég honlapját és arculatát is megújították.
Cél a multiplatform
Átlépve 2021-re, a termékfejlesztés egyik komoly eredménye a Billingo első önálló szolgáltatása, a Pályázatfigyelő, melynek bevezetése az eredeti tervek szerint későbbre volt ütemezve, azonban a soha nem látott mennyiségű pályázati forrás megnyílásával felgyorsult a folyamat és végül idén áprilisban debütált.
A napokban mutatkozott be a Billingo Marketplace is, ahol a számlázáson kívül hasznos vállalkozássegítő szolgáltatásokat is biztosítanak. Ilyenből terveznek még sokat (például kockázatkezelést, dokumentumkezelést, szerződésmenedzsmentet segítendő), a tervek szerint ezzel végleg kilépnek az egytermékes szoftver kategóriából és multiplatformmá alakulnak.
A közeljövőben a cégek pénzmozgásait elősegítő pénzügyi szolgáltatások is helyet kaphatnak a Billingo portfólióban, a cél egyértelmű: a hatékony cégvezetés és pénzügyek egy helyen való kezelésének üzleti platformját ígérik.
Ezzel persze mások is így vannak, a további tervekről épp azért nem mondanak többet, mert a versenytársak is olvassák a Forbest. Márpedig a siker jórészt azon múlik, hogy mennyire rezonálnak az új szolgáltatásokra az ügyfelek, illetve melyik szolgáltatók éreznek rá leginkább az ügyféligényekre.