Az online marketing az egyik legjobb eszköz, amellyel elérhetünk a potenciális vásárlóinkhoz, ügyfeleinkhez. Költséghatékony és könnyű elemezni az eredményességét, így szinte minden vállalat számára megfelelő megoldást jelent, ha az értékesítés növelése a cél. Szakértőként azonban gyakran látja, hogy hibás módszertannal dolgoznak a vállalkozások, ezért milliókat veszítenek – állítja vendégszerzőnk, aki segítségül a leggyakoribb hibákat is összegyűjtötte, hogy segítsen elkerülni az online katasztrófákat.
Az előzetes kutatás és tesztelés hiánya
Ha egy cég erős és megtérülő marketingkampányt akar felépíteni, fontos, hogy a kampány elindítása előtt végezzen megfelelő piackutatást és kérje ki szakértők véleményét. Ezután kisebb büdzsével tesztelje a különböző hirdetési eszközöket és kreatívokat a célcsoportja egy részén. Ezzel biztosítani lehet, hogy a nagy költésű kampány már a lehető legjobb beállításokat és a legerősebb kreatívokat alkalmazza.
Csak úgy tudhatjuk, hogy a fogyasztók hogyan fognak reagálni cégünk marketingtevékenységére, ha előre tervezünk és folyamatosan tesztelünk.
Középtávon a tesztelésre fordított pénz és munka is megtérül, ha jó következtetéseket vonunk le a kisebb kampányok eredményeiből.
Helytelen pozicionálás
Ha egy hirdetésből nem derül ki, hogy az adott termék vagy szolgáltatás milyen problémát old meg, milyen árkategóriába tartozik és kiknek szánják, akkor rosszabbul fog teljesíteni. Fontos, hogy a felhasználókat ne zavarjuk össze, legyünk egyértelműek és segítsünk nekik megérteni a termékünk vagy szolgáltatásunk célját és a márkánk küldetését.
Nem kell a kampányokat túlbonyolítani: egy könnyen érthető leírással, releváns vizuális tartalommal és a célközönségünk igényeinek figyelembevételével már jó eredményeket lehet elérni.
A célközönség eltévesztése
Ha a hirdetésünk elérése és vállalatunk weboldalának forgalma folyamatosan növekszik egy kampány során, de a vásárlók vagy komoly érdeklődők száma stagnál, akkor valószínűleg nem céloztunk elég pontosan.
Ez a hiba akkor szokott bekövetkezni, ha egy cég nem definiálta előre a buyer persona, vagyis az ideális vásárló tulajdonságait és nem végzett alapos tesztelést. Ilyenkor érdemes szüneteltetni a kampányt és egy lépést hátrálni, hogy át lehessen gondolni hol hibáztunk a célközönség meghatározása során.
USP-mentes marketing
A Unique Selling Proposition (USP) az, ami egyedivé teszi a megoldásunkat, és ha ezt nem tudatjuk a vásárlókkal, akkor valószínűleg nem minket fognak választani. Ki kell emelni, hogy a vállalatunk terméke vagy szolgáltatása miben tér el az átlagtól és miért éri meg minket választani.
Az USP meghatározása során érdemes a piaci igényekből kiindulni és valós ügyféligényekre reagálni: például, ha a célközönség rugalmasabb megoldást keres, amit ki is tudunk szolgálni, akkor ezt kell kiemelni a hirdetésben.
Cselekvésre felhívás (CTA) hiánya
Ha sikerült egy potenciális vásárló érdeklődését felkelteni, akkor azt is meg kell mondani neki, hogy mi a következő lépés. Cselekvésre való felhívás nélkül nem fogja tudni, hogy mit kezdjen az információkkal, ezért egy egyszerű „Call to Action” (cselekvésre felhívó üzenet) beillesztésével kell segítenünk neki.
A CTA-nak köszönhetően nagyságrendekkel növekedhet a kampányunk eredményessége. Gyakori CTA például: „Foglalj most!”, „Nézz szét kínálatunkban!”, „Töltsd le most!”
Potenciális visszatérő ügyfelek elhanyagolása
Komoly hiba, ha egy vállalkozás kizárólag új ügyfelek szerzésére koncentrál. Az új ügyfelek megszerzése ugyanis mindig sokkal drágább, mint a visszatérő vevők megszólítása vagy a folyamatos megrendelői kör kialakítása.
Ha új embernek akarunk értékesíteni, akár ötször olyan magas is lehet a fajlagos marketing költség, mintha egy már minket ismerő, meglévő ügyfélre céloznánk. Erre kiváló eszköz például a remarketing, de az email automatizálás is sokat lendíthet a megtérülési rátán.
Túldiverzifikálás
Gyakran látom, hogy kis és közepes marketing-költségvetésű cégek egyszerre próbálnak hirdetni a Tiktokon, a YouTube-on, a Facebookon és az Instagramon, valamint offline elhelyezéseken is. Ilyenkor a büdzsé elaprózódik és végül egy kampány se lesz sikeres. A cégeknek az elérhető legjobb marketingeszközökre kell koncentrálni, úgy, hogy figyelembe veszik a költségvetést és az adott kampány célját.
Ha a közönségük Facebook-on a legaktívabb, akkor abba kell tenni kellő mennyiségű és minőségű munkát, valamint fókuszálni a hirdetési büdzsét.
A cégek többségének nem kell 4-5 közösségi média oldalon is jelen lenni, ha egy jó weblappal és SEO-val jobb eredményeket érhetnének el. A költségvetést a legjobban megtérülő eszközökre kell összpontosítani.
Irreális célok kijelölése
Sok vállalatvezető és marketingigazgató azt gondolja, hogy azzal, ha digitális marketingbe fektet, már az első hónapban megsokszorozhatja a vásárlók számát, ám ez legtöbb esetben távol áll a valóságtól.
A digitális marketing is hosszú távú gondolkodást igényel: először ki kell tűzni a limitált és reális rövidtávú célokat, majd fokozatosan lehet skálázni a kampányt a megtérülés függvényében. Szerencsére az online marketingben szinte minden mérhető, így adatokkal alátámasztott döntéseket lehet hozni.
Nótin Szabolcs
online marketing szakértő, Marketing21
A vendégszerzők külső szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Leon / Unsplash