Könnyen lehet, hogy megérzi a globális csiphiányt az, aki idén új autót, okostelefont vagy mosógépet szeretne. Nekik nemcsak várniuk kell majd többet, hanem fizetni is.
Egyre több gyártó küzd a félvezető-hiánnyal, ami miatt sokszor kellett időszakosan leállítani a gyártást, akadozik az ellátás, ami a fogyasztói árakat is feljebb tolhatja – írja a CNN.
A probléma hónapok óta tart, eleinte az autóipart kényszerítette térdre, és a járvány kitörése óta folyamatosan romlik. A gyártók a pandémia első szakaszában drasztikusan visszavágták a megrendeléseiket, most viszont ismét nagy mennyiségben szeretnének vásárolni a csipekből, csakhogy a csipgyártók kapacitásai már a végletekig feszítettek, hogy kiszolgálják nemcsak az autóipart, hanem a fogyasztói elektronikai cégeket is. Mivel a csipgyártás nagyon kevés cég kezében összpontosul,
elemzők szerint 2021-et még végigkíséri a hiány és az akadozó ellátás.
Egy átlagos autóban 50-150 csip van
Szinte minden funkcióhoz szükséges mikrocsip a navigációtól a járművezető-támogató rendszerekig. Amikor a pandémia elején az autóipar leállította a beszállítást, a csipgyártók átcsoportosították az erőforrásaikat a háztartási gépek és fogyasztói cikkek felé. A kiszámíthatatlan ellátás miatt a Volkswagen, a Ford, a Fiat Chrysler, a Nissan és a BMW is állított le gyártást ideiglenesen. A Ford képviselete szerdán úgy nyilatkozott, hogy
a csiphiány miatt 1,1 millióval kevesebb autót fognak idén gyártani, ami 2,5 milliárd dollárral veti vissza a profitot.
Az Apple-nek 3-4 milliárd dollár kiesést jelent
Az okostelefonok gyártásába is elengedhetetlenek a csipek, a Samsung és az Apple is nagy nehézségekről számolt be. Utóbbi 3-4 milliárd dollárra saccolja a kiesést csak ebben a negyedévben. A háztartási eszközöket sem kíméli a hiány, hűtőkben, mosogépekben, konyhai eszközökben is használják.
Az autók után már hűtők, mikrók, mosógépek gyártását is akadályozza a mikrocsiphiány
Felhajtja a fogyasztói árakat
A vásárlóknak mindez végső soron annyit jelenthet, hogy többet fognak fizetni a termékekért, a Goldman Sachs elemzője szerint
1-3 százalékkal dobhatja meg a fogyasztói árakat a csiphiány.
Az Egyesült Államokban ez már most érezhető, egy középkategóriás autó ára átlagosan 8 százalékot kúszott fel az előző év ugyanezen időszakához képest.