Átfogó kutatást készített az IT biztonsággal foglalkozó magyar startup, a Tresorit. A járvány kezdete óta még komolyabb kockázat van abban, ha nem megfelelően védik adataikat a cégek, különösen, ha külső féllel is megosztják azokat. A kutatással azonban nemcsak a tudatosságot akarták felmérni, hanem a piacot is: ők is célba vették a nagy halakat, amihez egy új sales vezetőt is igazoltak.
A biztonságos kollaborációs felületet biztosító magyar Tresorit 750 nagyvállalati IT döntéshozó megkérdezésével készített átfogó kutatást az adatmegosztással kapcsolatos IT biztonsági kihívásaikról. Három európai ország, Németország, Nagy-Britannia és Franciaország IT szakembereit kérdezve végeztek kérdőíves kutatást a brit Opinion Matters piackutató céggel, 500 főnél nagyobb szervezetek körében, a pénzügytől a kutatás- fejlesztésen át a telekommunikációig és egészségügyig valamennyi iparágat lefedve.
A nagy cégek sem voltak felkészülve a home office-ra
Az eredmények megerősítik, hogy az IT biztonság iránti igény a világjárvány kezdete óta számottevően nőtt: a válaszadók 72 százaléka szerint komolyabb kockázatot jelent az adatmegosztás napjainkban, mint a járvány kezdete előtt, főként a bizalmas adatok cégen kívüli megosztása során.
„Ennek az oka nem a járvány miatt felgyorsuló digitalizáció (hiszen a nagyvállalatok eddig is használtak felhőalapú megoldásokat a fájltárolásra és megosztásra), hanem a home office ilyen nagy léptékű és gyors bevezetése, amire a nagy cégek sem voltak felkészülve.
A megsokszorozódó otthoni munkaállomások, végpontok kialakításával rengeteg biztonsági kockázat jár,
így olyan felhőalapú, flexibilis megoldások kellenek, amelyek nemcsak biztonságosak, hanem könnyen telepíthetőek és használhatóak” – mondta a Forbes kérdésére Szilágyi György társalapító, termékfejlesztési igazgató.
Amikor nincs kontroll az elküldött adatok felett
A válaszadók majdnem kétharmada arról számolt be, hogy a munkaadó vállalatuknak nincsen átfogó, minden kollégára érvényes belső szabályzata a cég valamennyi bizalmas adatának kezelésére és azok külső felekkel való megosztására. Azonban a vállalatoknak nem feltétlenül a belső, cégen belüli kollaboráció jelenti a legnagyobb kihívást (erre gyakran már megvannak a megfelelő rendszereik), hanem az, ha egy másik cégnek, ügyfélnek, partnernek kell biztonságosan eljuttatni egy bizalmas adatot tartalmazó dokumentumot. A válaszadók majdnem fele szerint a legnagyobb kockázat a külső adatcserék során a fájlok feletti kontroll elvesztése.
A vállatok többsége háromnál is több módszert használ céges dokumentumok küldésére, köztük olyan megoldásokat is, mint az üzenetküldő szolgáltatások vagy email csatolmányok, amelyek nem nyújtanak elegendő biztonságot és kontrollt a már elküldött adatok felett.
A megkérdezettek kevesebb mint egyharmada használ olyan szolgáltatást, ami végpontok közötti titkosítással védi az adatokat.
„Érdekes ellentmondás, hogy a válaszadók többsége általánosságban úgy érzi, hogy elégedett az általuk alkalmazott gyakorlatok biztonságával, ugyanakkor a legtöbbjük komoly kockázatot lát az általuk használt eszközökben, például aggódik a szolgáltatások sérülékenységei, adatbiztonsági garanciái miatt, de a válaszadók egyharmada a hatóságok által esetleg végzett megfigyelést is veszélyforrásként jelölte meg” – mondta Szilágyi György.
A kutatásról egy részletes riport is készül, később terveznek iparági elemzéseket és összehasonlításokat is készíteni.
Nagyvállati fókuszra állnak át, új termékkel és új értékesítési vezetővel erősítenek
Februárban megírtuk, hogy a Tresorit erősen tartotta a pozícióját, válsággal a nyakukon is jobb évet zártak, mint azt korábban gondolták. Erősebben célba vették a nagyvállalati ügyfeleket, korábban is tudták, ebben a szegmensben a legérdekesebb, itt kiemelten fontos az adatvédelem, nem mellékesen ők a legfizetőképesebbek is.
„Ezek a cégek a legkonzervatívabbak, akik inkább akkor hajlandóak vásárolni, amikor már piaci sztenderd megoldást találnak”
– mondta akkor Szilágyi.
Az idén tízéves Tresorit mostani intézkedései összhangban vannak az új fókusszal. Új értékesítési igazgatót igazoltak: Arno van Züren 30 éves tapasztalattal rendelkezik IT biztonsági szoftverek értékesítése és üzletfejlesztés terén. Mivel a Tresorit egyik fő célpiaca a német nyelvű régió, az új vezető tudása abban segít majd, hogy célzottan felvegyék a kapcsolatot ezekkel a cégekkel, illetve átalakítsák a sales folyamataikat. „Magyar gazdaságszerkezeti sajátosság, hogy
elenyésző mennyiségű dinamikus, nemzetközi piacra termelő középvállalat van, ahol nemzetközi sales és marketing tapasztalatatra szert lehet tenni.
A startupok térnyerése ennek a folyamatnak egy nagy lökést adott az elmúlt években, de hosszú az út, mert több tízéves lemaradásban vagyunk. Gyors eredményeket így külföldi tapasztalat és tudás segítségével tudunk elérni” – mondta Szilágyi György a Forbesnak.
A kutatással nemcsak a szektor tudatosságát szerették volna felmérni, hanem a keresletet és a részletes igényeket, hogy olyan termékekkel tudjanak előrukkolni a jövőben, amire lesz igény. A mostani kutatásra született egy teljesen átfogó nagyvállalati termékcsomag, a Content Shield, ami már meglévő tresoritos funkciók mellett új részszolgáltatásokat is tartalmaz és könnyen integrálható a használt vállalati email rendszerekbe. Még szorosabb lehet a kontroll a bizalmas adatok felett, például bizonyos idő után önmagukat megsemmisítő dokumentumok, dinamikus vízjel ami a letöltést vagy a nyomtatást nehezíti meg, vagy az adminok számára elérhető részletesebb követés arról, hogyan és kik nyitották meg a fájlokat. A titkosítási kulcs, és így a fájlok tartalma kizárólag a küldő és címzett számára legyen elérhetőek, maga a Tresorit sem tudja visszafejteni az általuk titkosított fájlokat.
Borítóképen a Tresorit alapítói: Szebeni Szilveszter, Lám István és Szilágyi György.