A Nagy-Britannia egyik legjobb egyetemén frissen végzett magyar hazatér, hogy saját válalkozást indítson – még mindig ritkán hallott, mesében is elférő mondat, pedig Csányi Péter és Bárány Bence üzlete tényleg mesehősökre és irodalomra épül. A Vates egy költők idézeteit posztoló Instagram-oldalként indult. Most verssorokkal és rajzfilmhősökkel mintázott ruhákat árulnak, de saját eseménysorozattal és pályázatokkal egy összművészeti és közösségépítő platformmá szeretnének válni.
„Már a harmadik nap nyilvánvaló volt, hogy nem ott van a helyem” – mondja Csányi Péter, a Vates ötlegazdája és társalapítója a jól fizető londoni állásáról, amit a saját vállalkozásáért hagyott ott – „előtte jó gimibe és jó egyetemre jártam. Először voltam olyan közegben életemben, ahol az emberek nem keresik a kihívásokat, a fejlődést, és nem szívesen járnak be. Ekkor döntöttem el végleg, hogy vállalkozó szeretnék lenni”
Csányi Péter // Fotó: Sebestyén László
A Vates-alapítója a Radnóti Gimnázium után Nagy-Britannia egyik legjobb egyetemén, a UCL-en tanult. A biológia szakon kezdett, végül közgazdászként végzett, majd a Royal Mailnél helyezkedett el. Fél évvel később már úgy ült egy Budapestre tartó járaton, hogy a főállása mellett előkészített, indulás előtt álló Vates várta itthon.
Ady az iskolapadból
Friss diplomásként egy, még a gimnáziumi irodalomórán született ötlet jutott újra az eszébe. A magyartanára hatására akkor egyre több verset kezdett olvasni, majd készített magának egy Ady arcképét ábrázoló pólót. Akkor nem készült több darab belőle, de az első irodalmi ruhadarab emléke elég volt ahhoz, hogy Péter újra és komolyabban vágjon bele a projektbe, aminek az alapja az, hogy ha zenészek arcképeivel és dalszövegekkel telenyomtatott ruhákat hordunk magunkon, akkor írókat és költőket ábrázolókat miért ne.
Főleg akkor, ha ezzel az olvasást és a magyar irodalmat is népszerűsíthetjük.
Alapítótársát a Vates előtt nem ismerte. Olyan valakivel szeretett volna együtt dolgozni, aki amellett, hogy kiváló grafikus, az irodalomról sem csak néhány átaludt és végigmobilozott óra jut eszébe. A slam poetry előadó és egyben grafikus Bárány Bencével végül a szintén volt radnótis Kemény Zsófi kötötte össze Pétert. Bencével azóta is közösen viszik a Vatest.
Fotó: Sebestyén László
2019 elején kezdték el tervezni az első kollekciójukat, majd májusban indították el a márkát, de már az induláskor tudták, hogy szeretnének kinőni abból a szerepből, hogy pólókra nyomtatnak költőket és idézeteiket. A fő céljuk a közösségépítés és egy olyan platform létrehozása, ahol a művészetek iránt érdeklődő fiatalok találkozhatnak egymással. Mielőtt elkezdték volna árulni a pólóikat már hónapok óta építették az Instagram-követőik táborát, így mire a termékeik megjelentek már ismerte a márkát a célcsoportjuk.
Modernizálni a klasszikusokat
A legtöbb követőjük a 14 és 34 éves korosztály közül kerül ki, de nem egy 60 feletti vásárlójuk volt már. „Az irodalomszeretet nem korhoz kötött” – mondja Bence, de az alapítók arra is készültek, hogy nem lehet egy márkát „a végtelenségig az írókra építeni” ezért a jövőben egyre inkább összművészeti platformként szeretnék definiálni magukat. Kezdetben olyan írók szövegeit nyomtatták felsőkre, sapkákra, pulóverekre és telefontokokra, akiknek már nem kell jogdíjat fizetni, azaz már legalább 70 éve nincsenek köztünk. Egyrészt hivatásuknak érezték, hogy közelebb hozzák a klasszikusokat a saját korosztályukhoz, másrészt kezdetben még nem is tudtak volna jogdíjakat fizetni, de ma már egyre több ilyen együttműködésük is van.
Bárány Bence // Fotó: Sebestyén László
Az irodalmi vonalon túl tavaly kezdtek a mesék felé is nyitni. 2020 végén állapodtak meg néhány magyar mese licenszeléséről, így már kaphatunk náluk Dr. Bubót, Gombóc Artúrt és a Kockás fülű nyulat ábrázoló termékeket is.
Az első négy kollekciót még Bence tervezte egyedül, ma már 8–10 grafikussal dolgoznak együtt, és már másodszorra saját pályázatot is hirdettek. „Nekünk ez azért jó, mert megtaláljuk a legtehetségesebb alkotókat, akikkel együtt tudunk dolgozni, nekik pedig azért, mert rajtunk keresztül több embert érnek el.” Az idei pályázatukra 450 grafika érkezett, a legjobbakból kiállítást szerveznek és a termékeiken is meg fognak jelenni.
Azt mondják, míg tavaly ők kerestek alkotókat, hogy működjenek együtt, idén már egyre többen keresik őket, de a 2021-es év abban is más lesz, hogy az impulzív ötletmegvalósítás helyett már sokkal tervezettebben és strukturáltabban tudnak működni.
Kockás fülek és versek maszkon is
Most havonta átlagosan ezer terméket adnak el, aminek a harmada arcmaszk, a húsz-húsz százaléka telefontok és póló, a többit pedig az egyéb termékek, köztük táskák, zoknik, bögrék teszik ki. „2020 elején felmerült bennünk, hogy etikus-e textilmaszkokat árulni, de aztán azt láttuk, hogy a márkák és a fogyasztók fejében is átkattant valami és természetessé vált, hogy most ez hozzá tartozik az életünkhöz. Egyre nagyobb igény is lett rájuk, kiegészítőként is funkcionálnak” – mondja Péter arról, hogy utólag jó döntésnek látja, hogy ők is beszálltak a maszkbizniszbe.
Fotó: Sebestyén László
Saját céget még nem alapítottak a Vatesre, a márka jelenleg Péter édesanyjának cégén, a Diante Nova Bt-n belül működik. A vállalkozás 2020-as nettó árbevétele 47 millió forint volt, ebből a Vates termelt 30,1 milliót. Idén jó uton haladnak ahhoz, hogy elérjék a tavalyi bevétel 2,5 szeresét. Péter azt mondja, jövőre a száz millió forintos árbevétel a cél.
Amint biztonságosan lehetséges, több száz fős, közösségépítő eseményeket szerveznének, ahol az improvizációs színház, a slam poetry és a versmondás is helyet kaphatna. Emellett egy befektetőnek is örülnének, aki segítene abban, hogy a webshop mellett minél több viszonteladói együttműködést is szerezzenek és egy saját céggel is ki tudjanak lépni a piacra.
Borítókép: Sebestyén László / Forbes