Főként a fiatalabb generáció érzékeli azt a dinamikus harcot a Snapchat és az Instagram között, mely csupán 1-2 éve kezdődött, de annál intenzívebben zajlik napjainkban.
Egy hónapja kint jártam Los Angelesben, és részt vettem a világ egyik legjobb digitális marketing eseményén. Ez volt a growth hacking konferencia, melyet Sean Ellis szervezett, akiről már írtam egy korábbi networkingről szóló cikkemben.
A konferencián rengeteg kiváló előadó volt olyan világcégektől, mint az Uber, a Facebook, a Google, az Adobe és nem mellesleg ott volt az Instagram Product Managere is, akit erről a csatározásról kérdeztem. De lépjünk két lépést hátra.
Kezdetek
Minden 2013-ban kezdődött, amikor a Snapchat felhasználói bázisa olyan dinamikusan növekedett, hogy ez felkeltette Mark Zuckerberg figyelmét. Nemsokkal ezután tett is egy felvásárlási ajánlatot, melyet Evan Spiegel, a Snapchat CEO-ja elutasított. Mivel a Facebook tudta, hogy a fiatalok megnyerése kritikus a hosszútávú siker érdekében, ezért elkezdte lemásolni a Snapchat egyes funkcióit és így indult el a harc a Facebook appjai (Messenger, Instagram, Whatsapp) és a Snapchat között.
És hogy miért megy a csatározás? Gondolhatnánk, hogy a felhasználók kegyeiért, de ez csak az egyik fele az érmének. Ugyanis mind a két platformon egy erős influencer bázis alakult ki, akiket rengetegen követnek és ezáltal vonzzák a hirdetőket. Vagyis a cél, hogy a cégek minél több pénzt hagyjanak a platformokon ilyen-olyan marketingtevékenységek által.
A harc kiélesedése
2016 augusztusában éleződött ki a csata, amikor az Instagram bevezette a “Stories”-t, ezzel egy az egyben lekoppintotta a Snapchat védjegyét. Ezután az Instagramot nemsokkal követte a Facebook, a Messenger és a Whatsapp is, mely közösségimédia-csatornák mind-mind bevezették ezt a funkciót. Hamarosan pedig érkeztek az újabb “lopott” funkciók, például az élő filterek formájában.
6 hónapon belül az Instagram Stories napi felhasználói bázisa megugrott 150 millióra, mely majdnem annyi volt, mint a Snapchat összes felhasználója. Idén áprilisban pedig a Facebook bejelentette, hogy az Instagram Stories napi felhasználói száma (DAU – daily active users) elérte a 200 milliót, ezzel hivatalosan is megelőzve a Snapchatet.
Forrás: CB Insights
Bennfentes infók
Ahogy a cikk elején említettem, sikerült beszélnem az Instagram Product Managerével, akitől azt kérdeztem, hogy ők a cégnél hogyan kezelik azt, hogy mindenki egyértelmű lopásnak tartja ezt a húzást. Bangaly Kaba így válaszolt:
“Mi a következőképpen gondolkodunk. A Facebook kitalálta annak idején a “feed”-et, mára mindenki használja. Aztán a Twitter bevezette a hashtageket, melyet mára ugyancsak majdnem az összes közösségimédia-csatornán használnak. A Snapchat kitalálta a “Stories”-t, mely jó megoldásnak bizonyult nekünk arra a problémára, hogy a felhasználók, míg korábban csak posztolni tudtak, igyekeztek tökéletes képeket készíteni. Viszont mióta bevezettük a Stories funkciót, azóta több tartalmat osztanak meg, ezáltal több időt töltenek a platformon.”
A sors fintora, hogy másnap egy hölggyel találkoztunk Santa Monicán, aki viszont a Snapchatnél dolgozott és ő így reagált ugyanerre a kérdésre:
“Köszönjük szépen, de a Snapchat jól van. Nemrég végeztünk egy tanulmányt, melyből az derült ki, hogy a Snapchat felhasználók 40%-a nem aktív Instagramon. Továbbá azt gondolom, hogy a userek máshogy kezelik a Snapchatet, mint az Instagramot. A Snapchatet a userek főleg a közelebbi barátaikkal használják, ezért az elköteleződés a platform iránt nagyobb. Továbbá kezdenek megjelenni az idősebb generáció tagjai is a platformon. 15%-a a usereknek már 35 feletti.”
Privát vélemény
Alapvetően más generációk vannak jelen az említett social csatornákon. Az Instagram főként az Y generáció körében lett rendkívül népszerű, a Snapchat pedig a Z generáció tagjai között tudott ilyen nagyra nőni. Én úgy látom, hogy mind a kettő platform tovább fog növekedni és komolyabban egyik sem fogja veszélyeztetni a másikat. Ugyanakkor bevallom, hogy még 1 éve 100%-ig el voltam köteleződve a Snapchat mellett, de mára áttértem az Instagram Storiesra.
Azt is látom, hogy a Snapchat mindenáron törekszik arra, hogy olyat innováljon, melyet nehéz lemásolni. A napokban vezette be a legújabb funkcióját, a Snap Mapet, mely azt teszi lehetővé, hogy térképen lásd, ki hol tette ki a sztoriját és ezzel arra ösztönöz az applikáció, hogy találkozz a barátaiddal, mivel innentől tudod, hogy hol vannak. Ezt egy nem régi akvizíciója révén tudta meglépni a Snapchat, amikor is 250 millió dollárért megvásárolta a Zenly nevű appot.
A csatának közel sincs vége.
Farkas Zsolt, társalapító-CEO
7 Digits Growth Marketing Agency
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.