48 pontos listával jött ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), amiből kiderül, idén milyen témakörökben, mely iparágakat és termékeket ellenőriznek majd. Nem árt felkészülni, a döntés ellen csak a bíróságon érvelhetünk.
Rászáll a fogyasztóvédelem csodát ígérő árukra, a kamumaszkokra, vidámparkokra. A használtautó-kereskedők is vigyázhatnak, de azok is, akik zöldre akarják most a cégüket. A fogyasztóvédelem amúgy tavaly is nagyon aktív volt.
A maszkokra most különösen rámennek
A pandémia árnyékában fokozottan ellenőrzik majd a hagyományos és az online kereskedelmi forgalomban megtalálható FFP és egyszerű szájmaszkokat. Kiemelt téma az idén január elsejével jelentősen átalakult kötelező jótállási szabályok betartásának ellenőrzése is, bár nem csak és kizárólag a jótállásra fókuszálnak.
„Bő egy éve deklaráltan kiemelt fogyasztóvédelmi célkitűzés a digitális, online térben a fogyasztók védelme” – mondja el dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd, a Cerha Hempel fogyasztóvédelmi praxisának vezetője a Forbes.hu-nak eljuttatott közleményben. Ezzel összhangban az éves vizsgálati programok között szerepel
az online értékesítés, ill. az interneten „csodát ígérő termékek” értékesítésének és a kuponos vásárlásoknak az ellenőrzése is.
Hosszú évek után ismét sor kerül a használtautók értékesítésének fogyasztóvédelmi szempontú ellenőrzésére, míg örökzöld ellenőrzési célpontként említhetőek 2021-ben is az árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenységek, a kereskedelmi egységek, az elektronikus hírközlési szolgáltatók és a közszolgáltatók panaszkezelésének vizsgálata.
Fellépnek a zöldre mosás ellen is
Prioritás a fogyasztók megtévesztése elleni hatósági fellépés is: a megtévesztő jelölésekre fókuszálnak majd a hatóságok
az étrend-kiegészítők és az ún. szezonális termékek esetében, és újdonságként a fenntarthatósággal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatok és „zöld állítások” ellenőrzését is betervezték.
Valamennyi iparágban érdemes a reklámkészítőknek figyelembe venni, hogy alig pár hete egy másik hatóság, nevezetesen a Gazdasági Versenyhivatal publikálta a „Zöld Marketing” című összegzőjét, benne számos hasznos jó tanáccsal arra vonatkozóan, hogyan kerülhető el a megalapozatlan és a fogyasztókat megtévesztő ún. „környezeti”, vagy „zöld állítások” használata.
Figyelmet kapnak a maszkok is. Gabriella Clare Marino // Unsplash
Érdemes felülvizsgálni a „környezetbarát”, a „fenntartható”, a „bio”, a „lebomló” és hasonló jelzők, vagy e körben egy-egy szimbólum, tanúsító címke alkalmazását, mert 2021-ben két hatóság is zászlajára tűzte a „zöldre mosás” marketing stratégia elleni fellépést.
A vidámparkok és a kalandparkok sem ússzák meg
„A tét továbbra is minél több veszélyes termék forgalomból kivonása, ill. fogyasztóktól történő visszahívása – mindannyiunk egészsége és testi épsége megóvása érdekében.”
Emiatt egész éven át tartó, laboratóriumi vizsgálattal egybekötött ellenőrzésre számíthatnak a játékokat és a villamossági termékeket forgalmazók.
Az év folyamán sor kerül az állandó és utazó vidámparkok, kalandparkok, szabadtéri kondiparkok és mászóösvények, az aquaparkok és játszótéri eszközök üzemeltetési feltételeinek piacfelügyeleti ellenőrzésére is. Vizsgálják a csecsemő és kisgyermek ruházati termékeket, a 100% pamuttartalmúnak mondott textiltermékeket, az építési termékeket, iskolaszereket, gyermekgondozási cikkeket forgalmazók is számíthatnak ilyen ellenőrzésekre. 2021. július 16. napjától pedig az EU 2019/1020-as piacfelügyeleti rendelete hoz új feladat-, és hatásköröket a piacfelügyeleti rendszerbe.
A teljes, 48 pontos Ellenőrzési Programot itt lehet megnézni. A program csupán a biztosra vehető ellenőrzéseket nevesíti, miközben fogyasztói panaszok és bejelentések is generálhatnak hatósági ellenőrzéseket, és saját kezdeményezésű, valamint rendkívüli témavizsgálatok is indulnak minden évben.
A hatóságok 2021-ben megyénként, a kormányhivatalok részeként végzik az ellenőrzést. Az egyfokú hatósági eljárások során meghozott döntésekkel csak a bíróságon lehet vitatkozni.
A kiemelt kép csak illusztráció // fotó: Ashkan Forouzani // Unsplash