Részben újrahasznosított szemétből működnének a British Airways gépei, a tengerentúli járatokat látnák el ilyen üzemanyaggal. Az első gépek már 2022 elején felszállnának.
Részben „fenntartható üzemanyagot” fog használni a British Airways a tengerentúli járatain 2022 elejétől – írja a The Guardian.
A brit légitársaság egy olyan, a Lanzajet által az amerikai Georgiában építendő üzembe fektet, ami fenntartható repülőgép-üzemanyagot fog gyártani etanolból – ez főként mezőgazdasági és más melléktermékekből származik majd.
A BA szerint az így készülő üzemanyag 70 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttat majd a levegőbe a hagyományos kerozinhoz képest.
Egyelőre azonban az tűnik valószínűnek, hogy nem lesz jelentős áttörés a fenntartható üzemanyag használata a BA-nél: bár az ilyen üzemanyagokkal elvileg akár 50 százalékban is kiváltható lenne a hagyományos, de az eddigi próbarepülésekkor – mint amilyen a Virgin Atlantic és a Lanzatech közös 2018-as vállalkozása volt – mindössze öt százaléknyi fenntartható kerozint égetett el a repülőgép.
2030 körül jöhetnek az első zéró károsanyag-kibocsátású repülőgépek
A britek azonban hosszabb távon komolyan veszik a környezettudatos repülést: a British Airways 2050-ig teljesen karbonsemlegessé szeretne válni, és nem sajnál fenntartható üzemanyaggal kapcsolatos kutatásokra 300 millió fontot elkölteni. A pénzt részben a Lanzatech-kel közös nagy-britanniai finomítójukra és egy másik céggel felépítendő, szemétből üzemanyagot készítő gyárra szánják.
A hollandok is beszálltak
A British Airways bejelentése tulajdonképpen reakció volt a holland KLM fenntarthatóságot előtérbe helyező lépéseire.
A KLM nem sokkal korábban jelezte, világelsőként akar jelen lenni a repülési piacon az Amszterdam és Madrid közötti járataival, amiket részben szintetikus kerozin hajt.
A Shell mintegy 500 liter fenntartható üzemanyagot gyártott a KLM-nek, amely nagyjából szintén öt százaléka az út alatt felhasznált teljes mennyiségnek. Az üzemanyag szintetizált szén-dioxidból és vízből készült megújuló energiaforrások használatával.
A KLM-et vezető Pieter Elbers azt mondta, „a fosszilis üzemanyagokról a fenntarthatókra átállás az egyik legnagyobb kihívása a repülésnek. Az első szintetikus kerozinnal repülő járat bizonyítja, hogy lehetséges az átállás a gyakorlatban is, és hogy további lépéseket tehetünk előre.”
A BA-nél azzal számolnak, 2022-ben szállhat fel az első olyan gépük, amelyet részben fenntartható üzemanyagot éget el. A cég ugyanakkor megjegyezte, szüksége lenne kormányzati támogatásra is a karbonlábnyoma csökkentéséért.
Úgy tűnik, a tavalyi rossz hangulat után derűlátóbbak a British Airwaysnél. 2020 októberében Sean Doyle, a cég ügyvezetője még arról beszélt, hogy a repülési piac talán soha nem tér majd magához a koronavírus-járvány miatti válságból. Akkor arról is panaszkodott, hogy a járványhelyzet előtt napi 12 New York és London között repülőjáratuk helyett már csak kettőt tudnak indítani, a legtöbb esetben napi 200-nál is kevesebb utassal.
Mindezt a világ egyik legforgalmasabb légifolyosóján. A járvány miatti korlátozások feloldása után valószínűleg újra teljes erővel pörög majd az ágazat. Szüksége is lenne a visszatérő utasokra: 2020-ban 1,8 milliárd volt a teljes utasforgalom a világ légitársaságainál.
Ez több mint 50 százalékos visszaesés volt a koronavírus-járvány előtti utolsó évhez képest, amikor 4,5 milliárd utat értékesítettek a piacon.
Borítókép: Cedarjet201 / Pixabay