Az online terméket és szolgáltatásokat úgy promótálják Európa-szerte, hogy a reklámokban elhangzott, “zöld” állítások közül minden negyediknél feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege – derült ki abban a közös európai vizsgálatban, amelynek során több száz, online értékesített termék és szolgáltatás környezeti jellemzőire vonatkozó állításait ellenőrizték.
Számos problémát tárt fel a zöld reklámokkal kapcsolatban egy közös európai hatósági vizsgálat, amelyben magyar részről a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett. A hivatal közleménye szerint az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) közös vizsgálatában az úgynevezett zöld reklámállításokat tekintették át az online térben. 2020 októberében és novemberében tekintetták át az online kereskedelemben használt, környezetbarát jellegre és fenntarthatóságra vonatkozó reklámállításokat. Összesen 344, online értékesített termékkel és szolgáltatással kapcsolatos reklámállítást vizsgáltak különböző szektorokban (pl. textiltermékek, kozmetikumok, háztartási eszközök), hogy felmérjék azok megbízhatóságát és a reklám egyértelműségét.
Az eredmények szerint a hirdetések 59 százaléka nem biztosított a fogyasztók számára könnyen elérhető bizonyítékokat állításai alátámasztására.
A reklámok 37 százaléka sugallta félreérthető állításokkal (mint például “környezetbarát” vagy fenntartható”), hogy a vállalkozás tevékenysége nincs negatív hatással a környezetre, vagy kizárólag pozitív hatással bír. A vizsgálat emellett 7 olyan hirdetést is feltárt, amely valamely környezetvédelmi tanúsító szervezet támogatását vagy jóváhagyását állította valótlanul. Az állítások összességét tekintve elmondható, hogy 42 százalékuk esetében feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege. Pozitívum azonban, hogy az esetek 76 százalékában az állítások nyelvezete érthető volt. Az Európai Bizottság közleménye szerint a nemzeti hatóságok felkeresik azokat a reklámozó cégeket, amelyeknél aggályosnak találták a reklámokban elhangzott állításokat, és felhívják a figyelmüket ezekre, vagy ahol szükséges, segítenek kijavítani a hibákat.
A magyar versenyhatóság korábban már figyelmeztette a fogyasztókat az ilyen típusú, megtévesztő hirdetésekre, és a greenwashing-jelenségre, amikor a valósnál fenntarthatóbbnak tüntetnek fel egy terméket. A GVH közzétett egy „Zöld marketing” tájékoztatót is, hogy segítse a vállalkozásokat a környezetbarát jellegre és fenntarthatóságra vonatkozó, megfelelő reklámgyakorlat kialakításában. A greenwashing elleni fellépés egységes, uniós cél: például egy tavaly év végén elfogadott határozattal hadat üzenne az Európai Parlament azoknak a termékeknek, amelyek élettartama mindössze pár év, pedig egy-egy alkatrész cseréjével akár évtizedekig is használhatóak lennének.
Borítókép: Unsplash/ Brook Larke