A leggyakrabban emlegetett kihívás manapság, mellyel a vállalatoknak meg kell küzdeniük, a krónikus munkaerőhiány. Pedig nem kellene hozzá sok, hogy ez ne így legyen: a jobb bérezésen túl egy sor más lépés is tehető, mely vonzóvá teszi a cégedet a munkavállalók számára. A jobb teljesítmény és a jobb munkahelyi közérzet nemhogy szemben állnak egymással, hanem egyenesen feltételezik egymást. Sőt! Mindkettőnek megtartóereje van.
1. Korrekt toborzás és kiválasztás
A megfelelő munkaerő a korrekt toborzás és kiválasztás révén kap esélyt. A legfontosabb, hogy a szervezet azt hirdesse, amivel a munkavállaló valóban szembe fog találkozni a hétköznapokban.
Legyen minden vezető, minden munkatárs HR-es!
Azaz tartsák figyelmük homlokterében, hogy felelősek a toborzásért, a kiválasztásért és a beszoktatásért.
2. A szervezet klímája
Az még nem elég, hogy a jó munkaerő bekerül kapun belülre – el kell érni, hogy bent is akarjon maradni. Tevékenységük nyomán szükséges, hogy növekedjék a termelés vagy a szolgáltatásnyújtás hatékonysága. Ez a tényező ugyanis nemcsak a bevételben tükröződik vissza, mely bevétel egy részét a munkabérekre fordítja a céged, hanem az úgynevezett motivátorokban is: a munka értelme, tartalma jelentős motivációs erővel rendelkezik. Nem nehéz belátni tehát, hogy döntő jelentőségű, hogy a szervezet klímája felkelti-e az igényt a tanulásra.
3. Etikusan működő vállalat
Amikor megy a szekér, nem kérdés, hogy a megtermelt profit egy jelképes hányadát örömmel fordítjuk jótékonyságra, hiszen így könnyebben hihetjük el önmagunkról, hogy tisztességes emberek vagyunk, és még a vállalati imázsnak is jót tesz a társadalmi felelősségvállalás. A cég igazi arca a lejtmenetben bukkan elő. Milyen eszközökhöz nyúl ilyenkor a döntéshozó? Tégy egy pillantást a cégedre kívülről: mit, hogyan, milyen elvek mentén kurtít, amikor baj van?
4. Bizalom
A bizalom nem csak egy közérzeti kérdés, bár a közérzet nagyon fontos faktor a jó munkaerő megtartása terén. A bizalom számokban kifejezhető módon hat a szervezet hatékonyságára. Stephen Covey 2011-es, A bizalom sebessége című könyvének legfőbb mondanivalója, hogy
a szervezetben meglévő bizalom nem valamiféle puha elem, hanem döntően járul hozzá az üzleti teljesítmény eléréséhez, a folyamatok meggyorsításához, valamint a munkavállalók elköteleződésének növeléséhez.
5. Magasabb munkahatékonyság (termelékenység)
A legmarkánsabb megtartóereje annak van, ha az emberek értelmét látják annak, amit csinálnak. A kollegák munkakedvét megsokszorozza, ha azt érzékelik, hogy a munkafolyamatok megszervezése mögött az a vezetői igény húzódik meg, hogy minél kevesebb üresjárat, redundancia, huzavona terhelje a termelést vagy a szolgáltatást. A hatékonyság egy másik, sokkal direktebb úton is kifejti pozitív hatását, amennyiben a termelékenyebb szervezet magasabb munkabért és kompenzációt képes nyújtani.
Ligeti György PhD (szervezetfejlesztő)
A fenti írás a szerző Droidok? című könyvén alapszik.