A Rossmann magyarországi vezetése a tavaszi első hullámtól kezdve az előre menekülést választotta: egy üzletet sem zártak be, egy munkatársat sem küldtek el, sőt, folyamatosan fejlesztenek. A két ügyvezetőnek, Flórián Lászlónak és Németh Kornélnak tavasszal volt pár álmatlan éjszakája, de a lendület most nagyobb, mint valaha: egyszerre erősítik meg az online és az offline jelenlétet, és fejlesztik a logisztikát.
„Tavaly tavasszal hirtelen kellett felkészülni minden eshetőségre. Bár minden üzletünk nyitva volt, volt olyan hónapunk, amikor 10% felett volt a forgalomcsökkenés, pedig év elején 20%-os növekedéssel indultunk” – mondja Flórán László, aki az operatív területekért felel a működésben. Hozzá tartoznak az üzletek, a szortminent, az árpolitika, a marketing. 2020 márciusában azonnal válságértekezletet tartottak, eredetileg 3-4 hónapra számoltak a járványhelyzettel. „Először pénzügyileg stabilizáltuk a céget, csökkentettük a megrendeléseket. Aztán eldöntöttük, hogy senkit nem küldünk el, a próbaidős munkatársainkat sem, és egy üzletet sem zárunk be. Szeretnénk, ha a Rossmann továbbra is mint megbízható, stabil munkáltató élne a köztudatban. Itthon az elsők között hoztunk az üzleteinkben olyan szigorú egészségvédelmi intézkedéseket, mint a rendszeres tesztelés, vagy a plexi falak felhúzása a kasszákhoz” – mondja László, majd hozzáteszi: a jó munkaerő hihetetlen versenyelőny, évek munkája felépíteni egy ilyen jó csapatot. A magyar Rossmannál közel kétezren dolgoznak több mint 130 város 222 boltjában.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2021/01/Florian-Laszlo_10516.jpg)
„Egyértelmű volt, hogy a fejlődést választjuk. Menedzsment szinten összekovácsolt minket a válsághelyzet, hirtelen kezdtünk el teljesen új belső kommunikációs megoldásokkal élni. A munkatársaink számára készített rendszeres vezetői videós bejelentkezésekbe mára teljesen belejöttünk. Egyértelmű, hogy nem a videók minősége, hanem a tartalom a lényeg. Nem az érdekli a munkatársakat, hogy gyűrött az inged, többre értékelik a közvetlenséget, a spontán hangnemet. Az irodai munkatársak esetében sikerült a home office átállás és az online tréningeket is megtartjuk a jövőben” – mondja Németh Kornél, aki a háttérterületek fejlesztéséért, a támogató funkciókért, , revízióért, logisztikáért, HR és pénzügyi területekért felel. A fontos döntéseket ők ketten a menedzsmenttel együtt hozzák meg, az anyacég nemigen szól bele a helyi kérdésekbe. „Nálunk a lokális menedzsmentnek van nagy szerepe, nagy a bizalom felénk. Mire a nemzetközi központban felemelték a telefont, hogy kell-e segítség, már megemeltük a hitelkeretet” – mondja László.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2021/01/AG_20151016_1590.jpg)
Erősödés online és offline
A mindennapi élet átalakulása természetesen a Rossmann forgalmában is nagy változásokat hozott. A napi négyszáz online vásárlásból olykor 4-5 ezer lett, amire munkatársak átcsoportosításával és fejlesztésekkel válaszoltak. Megváltozott a kategóriamix – hirtelen felrobbant a tisztítószerek és táplálékkiegészítők iránti kereslet – ez az elején komoly hiányokat eredményezett. „Mi amellett döntöttünk, hogy nem vesszük le a választék nagy részét a webshopról, mint a konkurencia, hanem vállaljuk, hogy esetleg hosszabb lesz a kiszállítási idő. A nagyobb falatot választottuk, voltak hetek, amikor nem aludtunk jól” – utal Kornél a kezdeti nehézségekre. Most épp egy új szolgáltatáson dolgoznak, amely keretein belül akár az online megrendelés napján kiszállítják a csomagokat a vásárlók részére, egyelőre Budapest kijelölt kerületeiben – év végére Budapest teljes területe a cél Az online felülettel párhuzamosan offline is kiugró fejlesztéseket terveznek.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2021/01/Rossmann_igazgatok10293.jpg)
„Idén akár több, mint 15 új boltot nyitunk, ez jóval több, mint az elmúlt években. Kihasználjuk azt is, hogy most lokációban is találni jobb lehetőségeket, hiszen kisebb a lendület az iparágban” – mondja László. A logisztikai központtól nem messze egy automatizált raktárat terveznek építeni 2024-re. Mind árbevétel, mind létszám szempontból egyre közelebb vannak a TOP 100 vállalathoz Magyarországon. Jelenleg egy humánpolitikai terven is dolgoznak, hogy employer branding szempontjából még pozitívabb kép alakuljon ki a vállalatról. 1,5 éve bevezettek egy teljesen újszerű törzsvásárlói rendszert, amire eddig 1,3 millióan regisztráltak. „Egyre közelebb jutunk a vásárlóink személyes megismeréséhez, így haladunk a mass marketingtől az big data alapú egyedi marketing felé” – mondják.