Hogyan lehet a járvány miatt home office munkavégzésre kényszerült munkatársakat motiválni? Hogyan óvjuk meg őket az esetleges mentális krízisektől, illetve hogyan lehet egy nagyobb szervezetet sikeresen és hatékonyan vezetni? Pereczes János, az MKB Bank digitális üzletfejlesztési ügyvezető igazgatója saját tapasztalataikról beszél.
A koronavírus-helyzet már önmagában egészen új kihívások elé állította a cégek felsővezetőit, a járvány kiszámíthatatlan jellege miatt pedig még inkább felértékelődött a döntéshozók munkája. A krízis rávilágított arra, hogy a jó vezetőknek válság idején nem előre meghatározott tervek megvalósítására, hanem stratégiai gondolkodásmódra és magatartásformákra van szükségük.
A változás középpontjában mindig a vezetők és a csapattagok állnak, ezért ha őket segítjük jól reagálni, abból az egész szervezet fejlődni tud – véli az MKB Bank digitális átalakítását irányító Pereczes János, aki szerint egy ilyen világszintű probléma a vezetői eszköztárakat is felfrissíti. Fiatal banki felső vezetőként az értékvezérelt vezetés és radikális transzparencia szempontjait szem előtt tartva dolgozik a hagyományos szervezetek átalakításán. Az MKB Fintechlab, melynek alapítója is egyben, pár év alatt régiós jelentőségű design-kompetenciaközponttá és startup befektetési programmá vált.
„Vezetőként többféle és többszintű kihívással szembesültünk tavasszal, ezek közül az első és legfontosabb az egészségügyi szempont volt. Olyan változtatásokat kellett megtennünk, amivel az emberek egészségét védeni tudjuk, amin keresztül az ügyfelek kiszolgálása zavartalanul tud folytatódni. A mindennapokban ez azt jelentette, hogy az MKB közel 1800 dolgozójából 1200 home office munkavégzésre váltott. Vezetőként merőben új körülmények között kellett a munkavállalók motivációját fenntartani és növelni, megértve, hogy mindenkit más körülmények fogadtak otthon” – mondta el az ügyvezető igazgató. Segíti a munkavállalókat, ha egyértelmű célokat kapnak, a kontroll és a felhatalmazás között azonban egyensúlyt kell találjunk. Ben Horowitz szerint a kultúra akkor mérhető, amikor a vezető elfordul és a csapattagok továbbra is a jó dolgokon és jól dolgoznak – teszi hozzá Pereczes János.
Az új helyzet nemcsak kihívásokat, hanem új lehetőségeket is hozott a cégek életébe. Míg a hagyományos munkamenetben a megszokott rend és „falak”lebontása nehezen megoldható, a digitális térben jóval könnyebben tudták a távolságokat kiküszöbölni és újraértelmezni az egyes csapatok között. Ez a korábbiakhoz képest hatékonyabb eredményesebb munkavégzést eredményezett.
Az otthoni munkavégzés és a járványügyi szabályok miatt kreatív megoldásokra volt szükség a kollégák értékelésében is. A heti online értékelő beszélgetések mellett Pereczes János az éves értékelést egy kiadós séta keretében tartja meg a saját vezetőinek.
A bankolás fontos alapértéke a kiváló kockázatkezelés – az ügyfelek is ezért szavaznak bizalmat pénzügyeik kezelésére. Ez azonban nem egyenlő a kockázatmentességgel: az innováció és a pandémiához hasonló krízishelyzetek – pont az ügyfelek minél magasabb ügyfélélményt nyújtó kiszolgálása érdekében – megkövetelik bizonyos mértékű menedzselt kockázat bevállalását. A múltban írt szabályok sajátossága, hogy a gyorsan változó világban, a jelenben már sokszor nem alkalmazhatóak. Ezt egyrészt el kell fogadnunk és egy-egy döntésnél az értékrendünket segítségül hívnunk, másrészt fel kell ismernünk, hogy vezetőként feladatunk hogy sokszor a jelenben akár megosztó, de bátor döntéseket hozzunk az ügyfelek és az innováció érdekében. – összegzi Pereczes János.