„Ti álmodtok, mi bankolunk” jelmondattal indított ötletversenyt fiataloknak az MKB Bank és MOME a Design Summit 2020 keretein belül. Az úgynevezett „IdeaVault” kihívás középpontjában a jövő bankolásához kapcsolódó innováció és a kreativitás álltak.
A versenyre öt országból összesen 57 jelentkező adott le pályázatot melyeket kreativitás, újszerűség és megvalósíthatóság szempontjából vizsgált a zsűri. A kiválasztott döntős pályaművekben a fentieken kívül a koncepciók, illetve az ezek által felvázolt folyamatok tömör, világos, jól megragadható magyarázatát is értékelték.
A nyertes csapatok munkái tükrözték azt a lelkesedést és empátiát, amellyel a pályaművekben meghatározott problémákra keresték a megoldást. Ezeket a műveket díjazta aztán a banki vezetők, a MOME oktatói, a service design és UX terület szakértőiből álló zsűri.
- hely: Mint Condition (Schreit Anna, Jasik Barbara)
A kétfős csapat ötletét, a Steps! applikációt a pandémia idején kialakult széles körű pénzügyi bizonytalanság inspirálta. A jelenlegi helyzet rámutatott arra, hogy az emberek jelentős része nem tudatosan kezeli pénzügyeit a Mint Condition csapat szerint. Ugyanakkor a csapat nem talált a piacon olyan edukációs eszközt melyet szerintük a hétköznapi ember a mindennapjaiba be tudna építeni. Anna és Barbara terve így egy olyan gamifikált mobil alkalmazás, ami társasjáték formájában tanítja meg a felhasználókat pénzügyeik kezelésére. Céljuk volt, hogy ne rugaszkodjanak el a valóságtól, ne legyen túl optimista a játék, de teret adjon a kockázatvállalásnak. A Steps! lehetőséget ad célok beállítására – legyen az akár egy lakás, autó, üzlet, utazás. Amint megvan a cél, kezdődhet a „játék” és a pénzügyi út, amit a felhasználó megoszthat és akár közösen is tervezhet a családjával, üzlettársaival, csak úgy, mint a való életben.
- hely: Remedy (Soóki Mihály, Csuka Máté, Péringer Dávid, Fügedi András Bobo)
Az okos ATM koncepciója a digitális hozzáféréssel rendelkezők és nem rendelkezők közötti szakadékot igyekszik csökkenteni, miközben lehetőséget biztosítana a vidéki és kisvárosi bankolásra tetemes költségek nélkül. A Remedy csapat megoldása olyan szolgáltatásokat tenne lehetővé ATM segítségével, melyek jelenleg csak bankfiókokban személyes ügyintézés során lehetségesek. Míg egy jelzálogkölcsön elintézését valószínűleg a jövőben is személyesen kell intézni, sok egyéb szolgáltatás technológiailag akár megvalósítható lehet egy ATM automatában is – például a személyes adatok vagy címváltoztatás, új számlanyitás, limit beállítások. Az okos ATM-ek alkalmasak lennének az érintésmentes pénzfelvételre QR kód vagy NFC chip használatával mobilappon keresztül. Így nincs szükség az érintőképernyő vagy PIN-pad kezelésére. Az ötlet egy valódi 21. századi problémára reflektál. Hidat emel a digitális készséggel nem rendelkezők és az egyre digitalizáltabb világ között.
- hely: Bank to the Future (Bucskó Vanessza, Kovács Lilla, Szilágyi Renáta, Zanócz Anett)
A jövő bankjának viziója egyszerre személyes és digitális. A csapat az utóbbi évek rohamosan fejlődő AR és VR technológiájára alapozta ötletét, melyet idővel holografikus színtérre emelnének. A megoldást személyes tapasztalataik és a pandémia inspirálta. Egy olyan világot képzeltek el, ahol a pénzügyek intézése gyors, egyszerű, kényelmes és személyes, de biztonságos. A bankoláshoz szükséges adminisztratív feladatok elvégezhetők számítógépről és telefonról. A kevésbé egyértelmű teendőket pedig egy „holografikus ügyfélközpontban” ügyintéző segítségével lehet „személyesen” elintézni. Az ügyfélközpont virtuális terében osztott képernyő és funkciók segítségével kényelmesen – akár otthonuk elhagyása nélkül – tudjanak a felhasználók bankolni. A személyesebb, de mégis digitális fogyasztói élmény hatással lehet arra, mennyire érezzük tehernek vagy szórakoztatónak pénzügyeink intézését.
A csapatok kezét pedig nem engedi el az MKB Fintechlab, jövőre folytatódik a közös gondolkodás és a fiatal szakemberek ötleteinek megvizsgálása megvalósíthatóságuk szempontjából.