Házhoz szállítással és elvitelre kínált ételekkel próbálja kibekkelni az őszi-téli járványhullámot a Bartók Béla úti Vegan Love. A tulajdonosok, Regölyi Lilla és Péter a tavasszal lehúzták a rolót mindkét éttermükön, és csak a korlátozások feloldása után nyitottak újra. De közben nem malmozott otthon a házaspár: a következő Vegan Love pesti helyszínét keresték, és meg is találták. A 300 négyzetméteres belvárosi éttermük december első felében nyitna, a húsos Magic Burgert standby üzemmódra kapcsolják év elejéig.
Nehéz visszaemlékezni arra az időszakra, amikor még nem volt ennyi klassz, minőségi ételt kínáló burgerező Budapesten. Pedig nem is volt olyan rettentő régen. Szinte elsőként, 2010-ben, a Szentendrei úton egy büfékocsiban nyitotta a Regölyi házaspár az egyik legrégebbi hamburgeres vállalkozást, a Magic Burgert. Gyorsan népszerűek lettek, és a sikert látva beljebb is költöztek a városban. Aztán nem épp a belvárosban nyitottak új helyen: a XI. kerületi Barázda utcáig kellett elvándorolniuk a törzsvendégeknek. De aki beszokott oda, valószínűleg maradt is.
„Már a Szentendrei úton azért nyavalyogtam a férjemnek, legyen minimum egy vegaburgerünk. Azt is tudatosítottam, szeretném, ha később bővebb lenne a húsmentes kínálat” – meséli Regölyi Lilla, aki amikor teljesen vegánra váltott, férje még bőszen falta a steaket.
Mivel többször ettek olyan helyeken, ahol nagyon finom volt a vega-vegán kínálat, Péter beadta a derekát. Nemcsak a húst hagyta el, hanem idővel a tejtermékeket és a tojást is. Ekkor már fel-felbukkant egy-egy vega vagy vegán étel is a Magic Burgerben, amit hol felhúzott szemöldökkel, hol meg boldogan fogadtak a húsevők. Utóbbiak közé tartoznak azok a vegyes táplálkozásúak, akik rendszeresen tartanak húsmentes napokat. Aztán voltak a közömbösek, akiket nem zavart a változás, csak ne szüntessék meg a húsos hamburgereket.
A jackfruit a vegán pulled pork
A 2016-ban a Bartók Béla úton megnyitott Vegan Love étlapját – akárcsak a másik éttermükét – Péter állította össze. A streetfoodhely legnépszerűbb étele az édesburgonya-pogácsás hamburger lett tönköly buciban, vegán cheddarral, sült cukkinivel, céklás tormakrémmel, bio retekcsírával, paradicsommal, madársalátával és bazsalikomos ketchuppal. Gyakorlatilag a cégérükké vált. Csináltak egy nagyon jó fotót róla, amelyet előszeretettel lopkodnak tőlük azóta is.
A favoritok között fut a szejtános (búzahúsos), valamint a vegchicken hamburger is, amely panírozott csirkemell-utánzatból készül.
A tofu az elejétől nagy sláger, hasonló számokat produkál, mint az édesburgonyás.
Péter leginkább olyan ételeket tervez a menübe, amelyeknek
hagyományos verziója közismert – abban a reményben, hogy megkóstolják azok a
vegyes táplálkozásúak is, akik már gondolkodnak rajta egy ideje, hogy kevesebb
húst ennének, de nem akarnak nyers répát rágcsálni tálnyi főtt rizzsel.
Így készülnek az ételek a hot dogtól a mac ’n’ cheese-en át a csirke nuggetsig – természetesen minden vegánul. A cafatokra szálazott pulled „pork”-ot a jól fűszerezhető – és a disznóhúshoz hasonló textúrájú – jackfruit gyümölcsből készítik el. És elsőként kezdték el Magyarországon árulni a borsófehérje alapú úgynevezett beyond meatet.
Mi van a húson túl?
„Így ugyanis olyan ételt kapnak, amely a megszólalásig
hasonlít ahhoz, amit ismernek, miközben nincs benne se hús, se tejtermék, és
jé, mennyire finom” – mondja Lilla. „Nekik is bebizonyítjuk, lehet pótolni az
ízeket és a textúrákat is vegánul.”
„Baromi jó cucc a beyond meat, de nem enném minden nap” –
jegyzi meg Lilla, majd azonnal sorolja is, élelmiszeripari mérnökök rakták
össze a hozzávalókat, és a valljuk be, a teljes értékű növényi táplálkozástól
igen messze áll. A húsra emlékeztető ízt és állagot izolátumok és természetes ízfokozók
alakítják. Nincs benne ugyanakkor glutén és szója, és ez sok vendégnek igen fontos.
Tavaly februárban rendeztek egy élményvacsorát a Magicben,
frissen hozták Londonból, ekkor lehetett először Magyarországon ezt
megkóstolni. Telt házas szuper vacsora lett belőle, mindenki odavolt érte.
Amióta lehet kapni például a Metróban vagy beszállítóknál, már elég sok helyen
használják, akik vegán vagy vegán-barát éttermet visznek.
Aztán arról beszélgetünk, volt-e olyan étel, ami finom, jól sikerült, de a magyar emberek nem hajlandóak befogadni.
„Elég sokat jártunk külföldre, amíg nem született meg kisfiunk. Kedvencünk London, ott teletömheti magát az ember vegán kajákkal, nyilván szélesebb is ott a közönség. Onnan merítettünk ihletet, és azt gondoltuk, mennyire nagy szám lesz. Megcsináltuk, elvittük például a Vegan Sunday Marketre, és nem kellett. Mert mit követeltek? Burgert. Lehet, hogy tőlünk csak ezt várják el? Nem tudom. Emlékszem, gyönyörűen tálalt karácsonyi pite volt, zöldségekkel töltve, leöntve gravyvel, krumplipürével az oldalán. Vérzett érte a szívem.”
A Vegan Love-osok egyébként ide és a legnagyobb nyári fesztiválokra is a food truckukkal járnak. Sziget, Gourmet Fesztivál, Volt, Efott, Balaton Sound – ezek az idén sajnos elmaradtak. De reménykednek abban, hogy folytathatják majd jövőre.
Szó sincs vegán
hittérítésről
Nem egy olyan vendégről tudnak Lilláék, aki miattuk lett
vegán. Nemcsak a házaspár barátai közül, hanem a Facebook-oldalukra is gyakran
kapnak erre utaló megjegyzést. És akkor nem beszéltünk azokról, akik ezt nem
írták meg.
Nyilván gyakran kérdezik tőlük, miért váltottak vegán életmódra: nem szeretik a húst vagy az állatok védelméért? Lilla már gyerekkorában sem számított a világ legnagyobb húsevőjének, megvoltak a kedvencei, de könnyen lemondott róluk. Először vegetáriánusként evett, aztán rájött, a tojás- és tejipar brutálisabb, mint a húsipar. Folyamatosan arra kényszerítik az állatokat, amit nem kéne csinálniuk, és iszonyatos körülmények között tartják őket. Nem gondolja magát vegán hittérítőnek Regölyi Lilla, de meggyőződése, már a vegetáriánius étkezés sokkal jobb, mint a vegyes táplálkozás.
De ne menjünk ilyen messzire: ha húsevő valaki, és heti egyszer tart egy vega vagy vegán napot, már sokat tesz az állatokért és a Földért.
Budapest, a vegán paradicsom
Olyan büszkén mondja Regölyi Lilla, hogy Magyarország jól
ellátott vegán helyekkel, mintha az összes hozzájuk tartozna. Mivel vízfejű az
ország, nyilván a legtöbbet Budapesten találjuk.
Sajnos pár kihullott a koronavírus-járvány következményeként, és valószínűleg lesz további követőjük. De még így is jól állunk. Nem tud pontos számokat, de a vegánbarát helyekkel együtt lehet vagy 15-20, ennek körülbelül a fele nem teljesen vegán. (A veganinja.hu oldalon lehet mazsolázni infóért.) Mert van köztük kínai és vietnami, magyaros ízeket kínáló.
És itt nyel nagyot, mert eszébe jut az a vegán sonka, amelyet minden évben húsvétra rendelnek.
Megemlékezik a klasszikus Napfényes étteremről, amely az egyik legrégibb a városban, 2003 óta működik. Vagy a Vegacityről a Múzeum Körúton, amely csak hétfőtől péntekig tart nyitva, és még így is jól megél.
Persze kérdés, ha a Regölyi házaspár ennyire átállt a növényi alapú táplálkozásra, miért akarja megtartani a Magicet. Korábban többféle húst levettek a menüről: nincs már rák, mangalica, sertés vagy szürkemarha. Megmaradt a házi- és a különleges minőségű angus marha, valamint a csirke. Az ételek 30 százaléka már vegán. Ebben a hónapban jár le a bérleti szerződésük a Barázda utcában, gondolták, na, most kiszállnak. Aztán a koronavírus átírta a tervüket.
Eltűntek Magyarországról a külföldiek, és a magyarok sem
olyan rendszeresen jártak étterembe, mint eddig. Ez mindegyik éttermünkben érezhető
volt a tavaszi újranyitásnál. (A vegán hely vásárlóinak 30-40 százaléka
külföldi, így ott még jelentősebb lett a forgalomcsökkentés.) Ugyanakkor a munkatársaikat
szeretnék megtartani, ezért csak év elejéig szüneteltetik a Magicet.
Szezonálisan – tavasztól őszig – árulják majd a burgereket, picit beljebb a belvárosban.
Senki sem mondhatja majd, hogy pici
Az első pillanattól kicsinek bizonyult a Bartók Béla úton lévő Vegan Love. Már érett egy új hely nyitása. Meglepő módon Lilláék pont a tavaszi karanténidőszak alatt találták meg ezt a 300 négyzetméteres üzlethelyiséget a pesti belvárosi Vitkovics Mihály utcában. Bele is csaptak a nem létező megtakarított pénzükből. Rengeteg dolgot kellett elintézni: a nagy teljesítményű áram bevezetésétől az átalakításon át a tűzoltósági engedélyen keresztül az elszívó beszereléséig.
December elején fejeződik be a felújítás, az idén szerettek volna megnyitni. Még töprengenek, mi történjen.
Az biztos, most nyitva tartják a Bartók Béla úti helyüket. Házhoz szállítással és elvitelre kínált ételekkel próbálják túlélni az őszi-téli járványhullámot. Abban reménykednek, bár most jóval több a fertőzött, mint tavasszal, az emberek már kevésbé ijednek meg. Tavasszal ugyanis, aki tehette, otthonról dolgozott, most sokan bejárnak a munkahelyükre, akár napi vagy heti váltásban. Bár exponenciálisan emelkedik a fertőzöttek száma, ez eddig nem érződött a forgalomban.
Ezért is gondolták, lezárás ide-oda, a kiszállításos forgalom sem lesz olyan rossz.
Mivel most sokaknál az ár a fontos, ezért csináltak egy olcsóbb babos-zabos burgert, ami 1200 forintnál csak kicsivel drágább. Nem csoffadt, lapos hamburgerre kell gondolni, hanem egy jól púpozott, normál méretűre, amely nem kisebb, mint mondjuk a fent említett édesburgonyás.
Regölyi Péter és Lilla felosztották a feladatokat az üzletben. Péterhez tartoznak az alapanyagok, az ételek és a menü tervezése, szóval minden, ami a főzés, valamint a műszaki feladatok, a konyhai gépek, az áram kialakítása. Lilla a social mediával foglalkozik, egyeztet a grafikussal, a hivatalos, hatósági ügyeket, a pénzügyben és a HR-ben segédkezik, amikor szükség. A céges döntéseket közösen hozzák. Sőt, nem is csak ketten, hanem gyakran hárman. Már több éve segíti a munkájukat az operatív vezetőjük, Bognár András, aki kivételes partner a cégvezetésben. Mondhatni, ő a cég arca egy ideje.
A két étterem tavaly már 494 millió forint árbevételt hozott a házaspár Magic Burger Kft. nevű cégének, az adózott eredmény pedig 68 millió forint volt.
Műanyag- és szívószálmentesen
Lilláék folyamatosan fejlesztik az üzletüket, ilyen újítás volt a messengerre telepített chatbot, amelyet az étteremre szabtak. Korábban, ha rengeteg munkájuk volt, nem tudtak reagálni az üzenetekre, a Gyakran Ismételt Kérdésekre pedig a chatbot, egy robot szempillantás alatt válaszol. Ehhez az újításhoz kapcsolódott a chatboton át üzemeltetett hűségprogram is, amellyel szintén elsőként léptek a piacra. Ezen keresztül értesülhettek a törzsvendég akciókról – például ajándék üdítőről –, közvetlenül a regisztráció után.
A Trip Advisort olvasgatva a hely méretén túl a megmaradó műanyag hulladékok számát kifogásolták a vendégek. Valószínűleg kevesen tudják, hogy majdnem a nyitás után rögtön váltottak a PLA lebomló műanyagutánzatra, amely nem tartalmaz műanyagot. Azóta ezt is sok támadás érte, mert ipari komposztálóban, magas hőmérsékleten lehet csak elbontani. Azt gondolták Lilláék, ez mégiscsak jobb, mint a kőolajszármazékból készült műanyag. A szívószálat megszüntették, ha valaki nem tudja elképzelni az italát nélküle, tartalékoltak egy párat PLA-ból. És, hogy miért használnak eldobható tányérokat és eszcájgot? Az étterem mérete miatt.
Két választásuk volt: vendégmosdót alakítanak ki vagy mosogató helyiséget.
Az előbbit választották. Mindkét étteremben szelektíven gyűjtik a szemetet, a dolgozóikat is erre nevelik. Persze a kicsi hely is megmarad, és bár légvonalban nem lesznek messze egymástól, elfér a városban mindkettő.