A nők önbizalomhiányából mára komoly iparágak nőttek ki, de kifejezetten a telt nőkre mostanáig kevesen fókuszáltak. Az óriási igényt felismerve a téma magyarországi úttörője rohamléptekben épít cégbirodalmat.
Az első, hogy tisztázzuk: plus size-nak számít minden nő, aki 42-es konfekcióméretnél nagyobb ruhákat hord – kezdi Kozma Rita, amikor a Legyél jobb! nap újságírósimogatóján mellém ül (Az újságírósimogató az a hely a Forbes rendezvényein, ahova előre beregisztrálhat bármelyik vendégünk, akinek van egy jó sztorija. A legjobbakat pedig megírjuk.). Nekem meg leesik az állam, hiszen (megfelelő magasság mellett) gyakorlatilag teljesen egészséges testsúlytartományról beszélünk. Rita szerint mégis a topmodell alkatúaknál teltebb nők jelentős része önbizalomhiányosan éli le az életét, és néhány idősebb célcsoportot célzó print magazin alkalmi kitekintéseit leszámítva nem sok helyen kapnak lelki- vagy akár öltözködési tanácsokat. Legalábbis eddig nem sokat kaptak.
„Hét éve foglalkoztam először plus size nővel, Tóth Verát öltöztettem egy divatanyaghoz. Ahogy beszéltem vele, állt össze a kép: a telt nők is szeretnek csinosan öltözni, de nehezen találják meg az ehhez vezető utat.”
– Rita 2010-ben már kommunikációs és stílustanácsadói végzettséggel mozgott a terepen, mára teljes cégbirodalmat épített fel a hét évvel ezelőtti sugallatból.
Styling (Kép: Plus Size Photography by Juci Erdős)
„2012 óta tartok stílustanácsadó és önbizalomnövelő tanfolyamokat, és 2014-ben – miután egyre több ügyfelem említette, hogy »velük, plus size nőkkel nem foglalkozik senki«, »neki egy divattipp vagy stílustanács se szól«, »nehezen kapnak maguknak ruhát«, »ők kirekesztettek ebből a világból« – elkezdtem egyre több plus size nőket érintő fotót és stílustippet kitenni a Facebook-oldalamra.” A visszajelzés azonnali volt és egyértelműen pozitív, Rita pedig rögtön látta, hogy ennek a témának szüksége van egy dedikált felületre.
Rita sűrűsödő bátorító és tanácsadó posztjait egy tévés megkeresés erősítette, és miközben a plus size stílustanácsadás pörgött a képernyőn, a fiatal lány egy könyvet is összerakott. „Ilyen átfogó külső-belső balance-ra fókuszáló plus size specifikus könyvvel még nem találkoztam világviszonylatban, pedig naponta olvasom, követem a nemzetközi oldalakat, rendezvényeket” – a szerző 2017 szeptemberére ígéri a Plus size biblia megjelenését.
Hogy mire számíthatunk nyomtatásban, azt az online már két éve működő Plus Size Magazin mutatja. A Rita által alapított és főszerkesztett plus-size.hu 90-120 ezer egyedi látogatót ér el havonta, a Facebookon, a Youtube-videóikkal, és az Instagram-képeikkel összesen 300 ezer teltkarcsú nőt (vagy rajongóikat) motiválják folyamatosan, erősítve a tanfolyamokon vagy tanácsadáson megszerzett önbizalmukat.
„Ahogy a magazin, a plus size stylist vonal is életem egyik legjobb döntése volt. A telt nők imádják, hihetetlenül hálásak, naponta többször kapok köszönő és hálát adó leveleket tőlük, hogy milyen jó: valaki velük is foglalkozik.”
Többnyire a harmincasokat tudja megmozgatni, de olvassa és nézi őt az idősebb korosztály is, nem csak az ország, hanem a világ minden tájáról. Persze egyelőre csak a magyarul beszélők, de az alapító terve, hogy a Plus Size Magazint angol és más nyelveken franchise-ként terjeszthesse. Utóbbira az első megkeresés már meg is érkezett Romániából.
Plus size guru (Kép: Plus Size Photography by Juci Erdős)
Rita nem tud más stylistról, aki kifejezetten csak telt nőkkel foglalkozna. Nem véletlen, hogy sokan úgy gondolják, hogy a még külföldön is sok helyen hiánypiacnak számító pro plus size vonal itt meghaladta korát, az országon belül Rita a téma istennője, más magazinok és hazai tévécsatornák úgy aposztrofálták, mint guru, vagy mint „a plus size maga”. Saját online oldalát hetente 4-5 külföldi cég is megkeresi együttműködés céljából, de Rita azt is látja, hogy a bátorításra éhes közösségében egyéb üzleti lehetőségek rejlenek. „Egyre többen tudják, milyen fontos ez a szegmens, hiszen európai, de akár világviszonylatban is a nők 65-70 százaléka telt.”
Ebből kiindulva tavaly ősszel társával elindította a Plus Models Agency modellügynökséget. „A célunk, hogy itthon és külföldön is egyre több szép plus size nő megjelenhessen magazinokban, divatbemutatókon. Folyamatos a jelentkezés, nagyon örülnek ennek a projektnek is.” Rita, bár nem modell, oldalain számos képen szerepel, és a Nada Plus magyar márka felkérését elvállalva egy kollekcióhoz is adta már arcát.
Rita nem modell, de guruként szívesen szerepel (kép a Nada Plus oldaláról)
Idén januárban elindult a PlusSize Stílusakadémia is: az ötalkalmas tréningen pszichológus és sminkes is segítenek (az öt alkalom díja 91 ezer forint). Mintegy mellékesen említi, hogy közben egy stylistképzést is indított – 14 éves kortól, vizsgadíjjal együtt 200 ezer forintot kér érte – épp most végez az első osztály kilenc tanítványa.
Ritát egyre komolyabb csapat segíti, most már ketten főállásban és további hárman külsősként, a képzéseken pedig még négyen, így aztán nem fél tervezni. Az ősszel megjelenő könyvet több nyelvre is lefordítaná, miközben egyre több tévés szereplést vállal, már alapozza plus size ruhamárkáját – külön farmermárkával, „mert a statisztikánk alapján ez a legtöbb nőnek gondot okoz”. A legnagyobb falatnak most egy plus size társkereső tűnik – „ha plus size vagy, vagy szereted a plus size-t!” – ez már ősszel elindulhat.
Küldetésem, hogy minél több önbizalomhiányos nőnek és plus size nőnek segíthessek hazai és nemzetközi viszonylatban. Ezt az üzletet nekem találták ki, mert mint stílustanácsadó és kommunikációs szakember, ezzel, ilyen formában tudok a legtöbbet segíteni az embereknek.
Styling (Kép: Plus Size Photography by Juci Erdős)
A pár éves cég, amely az éppenséggel nem topmodell alkatú nőkre épül, mostanáig évi néhány milliós eredménnyel zárt, komolyabb befektetéseket igényelt, és ez valószínűleg még idén is így lesz. 2018-tól viszont Rita, és párja-üzlettársa számításai szerint megtérül az invesztíció, 2019-re évi nettó tízmillió a cél.
„Mindig is hosszú távra terveztem, és ez a vállalkozás az egyre növekvő partnerkapcsolati megkeresések révén üzletileg is nagyon jövedelmezőnek mutatkozik. Kitartó vagyok az ügyben, hiszen folyamatosan és egyre jobban tapasztalom a szükségét, és semmiféle pénzügyi hullámzás nem tántorít el a célomtól.”
Rita ezen kívül mindig hangsúlyozza, kérésére mi is megtesszük: a rendszeres testmozgás és az egészséges, mértékletes táplálkozás fontos, az elhízás semmiképpen sem támogatandó, ugyanakkor – legyen akár sovány, akár telt – mindenki a saját testéért felel, mások megszégyenítésének, kritizálásának soha, semmilyen körülmények között nem lehet helye. Online magazinját olvasgatva az én első gondolatom is visszaigazolásra talál: teltkarcsú modellek már kiállnak azért, hogy hagyjuk el a plus size-t azokban az esetekben, amikor egészséges, természetes modelleket az feleslegesen bélyegez meg.