A távmunkában dolgozók sok esetben beszámolnak arról, hogy mind szociális, mind professzionális értelemben elszigeteltnek érzik magukat. A járvány újabb hullámában világszerte egyre több munkáltató, vezető szembesül ezért azzal, hogy alkalmazottainak újfajta támogatásra van szükségük. Több lehetséges megoldás is létezik.
A Harvard Business Review topmenedzserekkel való beszélgetés alapján arra jutott: legtöbbjük most első számú feladatának érzi, hogy minél több kapcsolatba lépési lehetőséget teremtsen kollégáinak.
Hogy erre mi a legjobb megoldás, azt olyantól kérdezte meg, akinek 20 év tapasztalata van távmunkában: a LogMeIn Kaliforniában székelő vezérigazgatójától, Mark Strassmantól.
Strassman egy kétezer fős globális üzleti egységet vezet, amelynek a járvány előtt 25 százaléka dolgozott távmunkából. A Covid azonban tartósan átírta a cég elképzeléseit, ma már úgy gondolják, a járvány után következő időkben is bátorítani fogják munkavállalóik többségét, hogy legalább részben otthonról dolgozzanak.
A kulcs Strassman szerint az, hogy lehetőséget kell adni a dolgozóknak, hogy strukturáltság nélkül is időt tölthessenek együtt. Ez csökkenti a szociális elszigetelődés érzését, és növeli a spontán együttműködések és a kreativitás kialakulásának lehetőségét, anélkül, hogy újabb meetingeket adna bárki naptárjához.
Az igazgatónak három kedvenc módszere van a fenti kedvező helyzet kialakítására.
Virtuális coworking
Lényegében egy folyamatosan zajló, nyitott online videokonferencia, állandó beszélgetés nélkül. Kezdők számára Strassman 30-60 perces bekapcsolódást ajánl, de vannak kollégái, akik a napok felében úgy dolgoznak, hogy közben tagjai egy videócsoportnak. Mások (virtuális) jelenléte szerinte növeli a koncentrációt, és lehetőséget ad arra, hogy bármikor kapcsolatba lépjünk kollégáinkkal, kérdezzünk tőlük.
A vezető fontosnak tartja ugyanakkor szabályok lefektetését. Például, hogy senki sem halkítja le magát. Hogy időnként, például étkezések idejére a résztvevők kikapcsolják a kamerájukat. Ha egy kérdés megválaszolása vagy egy párbeszéd hosszúra nyúlik, akkor pedig annak résztvevői egy külön linken folytatják.
Forrófal, forró drót helyett
Több mint egy évtizede használják a féreglyuk kifejezést arra, amikor két irodát egy videóhívással kötnek össze. Ennek újabb változata a Strassman által hotwallnak hívott opció, ahol egy iroda az otthonról dolgozókkal lép videókapcsolatba. Ehhez például az iroda egy központi, forgalmas helyszínén érdemes installálni egy nagy monitort, akár egy ebédlőben vagy a munkaállomások között. Egy számítógépre csatlakoztatva ez lehetőséget adhat a kötetlen beszélgetésekre.
Az otthonról, akár egyedül dolgozóknak ez remek lehetőség arra, hogy valami nagyobb egész részeinek érezhessék magukat, és bármikor bepillanthassanak munkahelyükre, felmérjék, épp mi történik ott, vagy akár egész nap kapcsolatban maradjanak. Természetesen az irodában lévők is élvezhetik a közvetítés előnyeit.
Nyitott irodai órák
Strassman hetente tart egy-egy irodai órát, amelyre mind a kétezer dolgozóját meghívja. Az időpont mindig változik, hogy senki, pl. egyetlen időzóna se legyen kizárva a csatlakozási lehetőségből. Előre lehet kérdéseket beküldeni, amiket aztán élőben megvitatnak. De ha nincs konkrét téma, akkor az igazgató csak elmondja, mi történik épp a héten, mi jár a fejében, és kötetlenül kérdéseket tesz fel a csatlakozóknak is. Van hét, hogy 20-30 beszélgetőpartnere is akad, máskor csak 1-2. A visszajelzések pozitívak.
Nyitókép: Visuals / Unsplash