A bitcoin 2009-es megjelenése óta állandó viták tárgya, hogy vajon mi adja az értékét, lehetséges-e, hogy hétköznapi fizetőeszközzé váljon, illetve vannak-e olyan vállalkozások, amelyek elfogadják. Előbbi két kérdés megválaszolására most nem vállalkozunk, az utóbbi viszont könnyen ellenőrizhető. Vendégszerzőnk áttekintése arról, hogy 2020 derekán kik, és pontosan miért fogadnak el bitcoint, vagy más kriptopénzeket.
Mielőtt elmélyednénk a felsorolásban, látnunk kell, hogy a tömeges elterjedés kerékkötője az úgynevezett volatilitás, vagyis az árfolyamok nagy mértékű sérülékenysége. A kriptopénzek piacán nem ritka, hogy egyetlen nap leforgása alatt 5-10, vagy akár 15-20 százalékot is ingadozzon egy-egy eszköz értéke.
Könnyű belátni, hogy nem életszerű egy felfújható kerti medence megvásárlása a nyári szezonban úgy, hogy reggel még 2,8 millió forint egy bitcoin, mire délután eljutunk az áruházba, már 3,1-hez közelít az árfolyam.
Vannak azonban olyan szolgáltatók, akik „lenyelik” az árfolyammozgást, rögzített áron vállalják a váltást fiatra (vagyis klasszikus valutákra) azoknak a vállalkozásoknak, akik úgy döntenek, hogy nyitnak az innováció felé, kitéve a „bitcoin-elfogadóhely” táblát a kirakatba.
Sokan szavaznak bizalmat a kriptopénzeknek, de a motivációk eltérhetnek, hogy ki miért tesz így. Egyesek azért, hogy innovatívnak tüntessék fel a saját brandjüket, mások pedig azért, mert hisznek a terület jövőjében, míg megint mások csupán azért, mert plusz bevételt várnak a lépéstől.
Az egyik első, elhíresült tranzakció során két pizzát vett gyerekeinek egy Laszlo Hanyecz néven ismert floridai fejlesztő, egészen pontosan 10 000 bitcoin ellenében.
Ez mai értéken 93,4 millió dollár, vagyis közel 28 milliárd forint, igazán szép összeg egy felnőtt és két gyerek megetetéséért.
Persze akkor, 2010-ben még csupán pár centnél járt a bitcoin árfolyama, ráadásul az eset inkább történeti érdekesség, mintsem szép – vagy éppen szomorú – példája a kriptopénz-alapú vásárlásnak, hiszen szükség volt egy közvetítőre. Hanyecz egy fórumon ajánlotta fel, hogy kifizeti ezt a bitcoin összeget bárkinek, aki megrendeli számára a pizzákat, és volt egy szerencsés jelentkező.
Visszatérve a jelenbe, 2020 közepén tucatnyi globális brand, és több tízezer lokális kis- és középvállalkozás van már, melyeknél bitcoin, vagy valamely más kriptopénz ellenében vehetünk különböző termékeket, szolgáltatásokat. A választék igazán szerteágazó, sportrendezvényekre szóló jegyektől kezdve, hardvereken át egészen a gyorsételekig.
Azt hihetnénk, hogy még mindig egy szűk kör hóbortjáról van szó, a helyzet azonban az, hogy a Business Wire oldalán közzétett beszámoló szerint már
az amerikai vállalatok harmada döntött úgy, hogy elfogad kriptopénzeket. Úgy tűnik gyorsabb a mainstream elterjedés, mint azt korábban sokan hitték.
A pontos érték 36 százalék, a tengerentúli kkv-szektor ekkora része nyitott az új digitális fizetőeszközökre, ráadásul 56 százalékuk saját célra is vásárolt már valamilyen érmét. Azt sem mondhatjuk, hogy csak a startup világ sajátja a kriptopénz elfogadás, hiszen a válaszadók ötöde több mint húsz éve dolgozik a maga piacára, közel felük pedig öt éve, vagy annál rövidebb ideje.
A terület fejleményeit összefoglaló 99Bitcoins listájából szemezgettünk, az alkotók véleménye szerint a Wikipédia, az AT&T, illetve a Microsoft a legismertebb brandek a felsorolásban, ám a teljes anyag még ennél is impozánsabb. Fontos azonban hozzátennünk, hogy önmagában felületes a kijelentés, miszerint egy adott brand elfogad kriptopénzeket, hiszen mindig nagy kérdés, hogy pontosan hol, mely földrajzi területen, hány üzletében, és milyen termékekért, szolgáltatásokért cserében.
A Microsoft esetében például az egyenlegünket tölthetjük fel bitcoinnal, és bizonyos szolgáltatásokat vásárolhatunk vele, ez azonban főként az Xbox játékokra korlátozódik,
még a szoftveróriás kínálatából sem vehetünk meg bármit a kriptopénz segítségével.
Az AT&T már szélesebb palettát kínál, azonban ők egy közbeiktatott szereplő, a BitPay segítésével fogadnak el bitcoint, ez az egyik olyan szolgáltató, ami rögzített áron váltja a digitális fizetőeszközöket a partnerei számára.
A Burger King is jó példa arra, hogy alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy pontosan hol vásárolhatunk bitcoinnal, ebben az esetben venezuelai üzleteikről van szó.
A KFC is követte példájukat, ám csupán online, a házhozszállítás keretében, és rövid ideig, sokkal inkább a marketing szempontoknak megfelelve, mintsem üzleti megfontolásból. Szebb, legalábbis gyakorlatiasabb példa a Subway, ez az étteremlánc számos üzletében, rutinszerűen fogad el bitcoint Amerika-szerte.
Átevezve egy teljesen másik területre, a sport világában azt látjuk, hogy ugyan még távolról sem általános a kriptopénz elfogadása, van azonban két jelentős brand, amelyik már meghozta a nem túl nehéz, ám annál merészebb döntést, miszerint kriptopénzekkel is fizethetnek a rajongók.
Ezek az NBA döntőt 2011-ben megnyerő Dallas Mavericks kosárlabda csapata, illetve a Miami Dolphins, egy komoly múltra visszatekintő csapat az amerikai foci világában. De európai példával is szolgálhatunk, ugyanis akár a portugál Benfica meccseit is megnézhetjük, ha rendelkezünk némi kriptopénzzel.
A turisztika sem lehet kivétel, elfogad már
bitcoint a Cheap Air néven ismert utazási iroda, a Norwegian Air, de hamarosan
akár az űrbe is utazhatunk bitcoin ellenében, hiszen elfogadóhely a Virgin
Galactic is.
Persze a 2009 óta létező Bitcoin a korai évek szépségfoltjait nem tudta még teljesen lemosni magáról, akkoriban a dark web, most pedig a 4Chan, egy nem kifejezetten polkorrekt, sőt, egyenesen provokatív tartalmairól ismert fórum rendszerében elfogadott a kriptopénz. De szintén elfogadóhely a Mega.nz, a Megaupload-alapító Kim Dotcom legújabb vállalkozása.
Magyarországon jelenleg nagyjából 150 kriptopénz elfogadó vállalkozás működik, ezek javarészt webshopok, de budapesti bevásárlóközpontokban találhatunk például egyedi ruhák készítésével foglalkozó üzletet, amin jól látszik a bitcoin elfogadásról tájékoztató, világszerte használt matrica.
A Coinmap.org térképét áttekintve az látszik,
hogy Budapesten jelenleg közel húsz elfogadóhely van, belvárosi bárok,
hostelek, művészeti galériák, a város más részein kutyaiskolák, egyebek. De a
vidék mellett sem mehet csak úgy el az innováció, találhatunk remeteszőlősi
hangtechnikai vállalkozást, taxitársaságot a Velencei-tó környékén, akik
elfogadnak bitcoint, de akár egy weboldalt is csináltathatunk magunk
Balatonalmádiban, ha nincs nálunk forint.
A régió országait sem kell féltenünk, néhány
napja például Prágában találtunk egy pizzázót, ahol nem a korona volt
az egyetlen lehetséges fizetőeszköz, a személyzet beszámolója szerint nagyjából
havi 3-4 bitcoin fizetés történik náluk.
2020 közepén jól látszik, hogy a bitcoinnal,
illetve más kriptopénzekkel történő fizetés még távolról sem általános, ám a
terjedés határozott és ütemes, a vállalkozói nyitottság adott. Más kérdés, hogy
az olyan alapvető kérdések, mint az automatizált számlaadás, a könyvelés
egyáltalán nem megoldott, ráadásul az árfolyamok volatilitása sem segíti a
kriptopénzek helyzetét, ha a tömeges elterjedésről van szó.
Györfi András, vendégszerző
A cikk szerzője a Kriptopénz ABC című ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, a Kripto Akadémia szerkesztője.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Icons8 team // Unsplash