Döntően hat a városi közlekedésre, hogy a kontaktszámot csökkenteni igyekeznek az emberek, közben felértékelődik, hogy ha segítségre van szükség, az hamar célba érjen a délutáni csúcsforgalomban is. A pandémia felhajtotta a keresletet az okosváros-megoldások iránt, a magyar Commsignia pedig az önvezetőautós projektjei helyett ide helyezte át a hangsúlyokat, hogy agresszív növekedési ütemüket a világjárvány keltette bizonytalan gazdasági helyzetben is tartani tudják. A közlekedési táblák nélküli utaktól még messze vagyunk, de az okosváros projektek újabb lendületet kaptak.
A magyar Commsignia úgynevezett V2X (Vehicle-to-Everything) kommunikációs platformot (szoftver és hardvert) fejleszt, ezek olyan megoldások, melyek segítségével a közlekedési eszközök bármilyen más eszközzel képesek kommunikálni. A közlekedésszervezés egyre inkább szól az eszközök minél magasabb szintű kooperációjáról, amihez biztonságosan és (közel) valósidőben kell kommunikálniuk.
A startupnak alapvetően két üzletága van: autóipari, önvezetőautós projektekben vesznek részt és vannak megoldásaik okosvárosokba is, vagyis a közlekedésben jármű és infrastruktúra oldalon is ott vannak. A koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés az agresszív növekedési terveiket annyiban érintette, hogy egy-két beruházásukat eltolták, faragtak költségeiken, célszámaikat is visszavették – a fókusz ugyanakkor maradt a növekedésen. „Inkább a növekedés meredekségét próbáltuk belőni: hol van az a pont, ahol kellően ambiciózusan tudunk előre menni, és hol az, ahol kellően biztonságosan és prudensen tudunk bővülni” – mondja Patay Szabolcs, aki Chief Revenue Officer-ként a bevételekért és a növekedési ütem tartásáért felel.
„Nem is tudom, talán 87? Az biztos, hogy 80 felett” – bizonytalanodik el Virág László, technológiai vezető (CTO), mikor az éppen aktuális létszámról kérdezem. A jól futó startupoknál ez már csak így megy. A létszám tavaly óta duplájára nőtt, a járvány látszólag nem akasztotta meg a Commsignia terveit. Csak egy kicsit: eredetileg 100 fő fölé nőttek volna év végéig, ez várhatóan a jövő év első negyedére csúszik. A járvány miatt bevezetett home office eleve lassította az új emberek felvételét.
„Arra kell figyelni, hogy ha felveszünk új embereket, akkor legyen idő és erőforrás integrálni őket. Ha ezt nem tudjuk hatékonyan megoldani, akkor az se nekik, se a cégkultúrának nem lesz jó”
– mondja Virág. Kifejezetten nehéz volt így építeni a cégkultúrát. „Csapatot akarunk építeni, abban hiszünk, hogy az a jó, ha mindenkinek van stabil, fix helye – bent az irodában is. Az a rugalmasság, amit a pandémia miatt bevezettünk, velünk marad, maximum a hangsúlyok változnak majd. Alapvetően mindenki igényli a bejárást, hogy találkozzon a másikkal” – fűzi hozzá Patay.
Az okos városban azt is látják, akiben nincs érzékelő
Munka pedig akadt bőven. A Commsignia ma is 30 országban visz különböző projekteket, a tempót a karanténban sem fogták vissza. Pedig az autóipar globálisan komolyan megszenvedte az idei év első felét (éves szinten negyedével eshet az új autók értékesítése globálisan), miközben a legtöbb ország a járvány második hullámában is egyre bátrabban nyúl ismét a teljes bezárkózást jelentő szigorításokhoz – vagyis az emberek ismét otthon maradnak.
Ez pedig látszólag nagyon rossz hír a Commsigniának. Látszólag.
„Igaz, hogy sokan otthon maradtak az első hullámban, de az is igaz, hogy sokan akarták elkerülni a tömegközlekedést: visszaültek az autójukba, biciklire ültek, újabb közlekedési eszközöket próbáltak ki” – sorolja Virág. Vagyis a nagyvárosokban egyre több fajta közlekedő jelent meg egyre nagyobb számban: ami potenciálisan egyre több baleset, konfliktus forrása is. Mindezek okoseszközökkel elkerülhetőek. Virág szerint sok város kezdett el okos megoldásokban gondolkozni, a járvány miatt lecsökkent forgalom alatt pedig előrehoztak (addig halogatott) fejlesztéseket. A Commsignia is sokkal több megkeresést kapott. Sok városvezetés félt attól, hogy a helyzet normalizálódásával (amikor a szabályokat épp lazítják), jóval több fajta közlekedő jelenik meg az utakon, amit kezelni kell.
A Commsignia az autós projektjeinél eddig is abból a filozófiából indult ki, hogy egy valóban okos város olyan, ahol a nem hálózatba kapcsolt, régebbi típusú autókat is tudják érzékelni (akár a megfelelő hardverrel ellátott újabb modellek küldenek egymásnak információt, vagy mondjuk a közlekedési lámpába épített kamera). Ez az elgondolás felértékelődik most, amikor
az optimális közlekedésszervezéshez tudni kell számolni az utakon nagy számban megjelenő biciklisekkel, rolleresekkel, robogósokkal, és persze a külön érzékelőkkel szintén fel nem szerelt gyalogosokkal.
„Előtérbe került az is, hogy a megkülönböztető jelzést használó járművek minél hamarabb a helyszínre érjenek” – mondja az új ügyféligényeket Virág. A hálózatba kapcsolt eszközök úgy tudnak ilyen esetben segíteni, hogy érzékelve, hogy egy mentő elindult, átállítják a lámpaprogramokat az esetkocsi várható útvonalán.
Autó és autó között a technológia lesz a különbség
Az autógyártás komoly átalakuláson megy át: mindenki az elektromos autókra és az önvezető technológiára fókuszál. A pandémia gyorsíthat is akár ezeken a fejlesztéseken. A zsúfolt amerikai nagyvárosokban az önvezető taxik a kényelem miatt akár még biztonságosabb alternatívát nyújthatnak a tömegközlekedéssel szemben. „Az ügyfeleink látják, hogy a jövőben a technológiába fektetni kell.
Az eddigi status quót a Tesla és a követői felrúgják,
a különbség az autók között egyre inkább a technológia lesz, melynek segítségével biztonságosabb, hatékonyabb, kényelmesebb és szórakoztatóbb helyváltoztatás.
Legyen benne a szükséges mesterséges intelligencia, legyen az autó folyamatosan online, a nagy autógyáraknak is ebbe az irányba kell fordulniuk” – magyarázza Patay.
Hogy ki mennyire gyorsan fordul rá az új irányokra (ami mondani sem kell: komoly költségekkel jár), azt alapvetően a részvényesi érdek, erőforrások és a stratégia befolyásolhatja. Egyelőre nem látni, hogy a nagy szereplők közül hányan és milyen elánnal menekülnek majd előre, de a Commsignia 2021 tekintetében egyelőre optimista, mivel a piaci szereplőket látva szerintük a járműkommunikációnak mindenképp fontos szerepe lesz a jövő autóipari fejlesztéseiben. Az innen kieső bevételeket addig is pótolni tudja a másik üzletág.
Skálázódni drága ebben a ligában, új modell kellett
Az okosváros-üzletágban hardver eszközöket is gyártanak és szoftvert is licenszelnek. Az értékesítési oldal támogatására találták ki, hogy partnerprogramot indítanak (ahogy házon belül nevezik: channel partnerprogram). Maga az ötlet már tavaly felmerült. A Commsignia így erősítené a kapcsolatát a helyi, városi ökoszisztémákkal. Eleve a helyi szintű döntéshozatal, városfejlesztés igen eltérő, nemcsak Európában de az USA államaiban is, vagyis költséges és nehézkes a skálázódás, miközben az ide beszállító rendszerintegrátor, telko-vagy forgalomirányító-rendszereket fejlesztő cégek jól ismerik a Commsignia termékeit. „Azt várjuk ettől a modelltől, hogy úgy tudjuk jelentősen növelni a bevételeinket, hogy a beruházási költségeink kezelhetőek maradnak” – mondja Patay.
A partnerek hozzák a piacelérést, a magyar startup pedig a világ élvonalába tartozó technológiát. Az együttműködés a leendő partnereknek azért éri meg, mert kedvezményt kapnak és szakmai tanácsadást, hozzáférnek majd a Commsignia szürkeállományához, support csapatához. Patay szerint az például fontos előnyük a piacon, hogy
a nagy okosváros projektekben nemcsak az infrastruktúra-kommunikációsrészt látják át, hanem az autós oldalt is értik, tudják, milyen irányba fejlesztenek az autógyárak.
A partnereiket komoly kritériumrendszer szerint kategorizálják is, azt várják, hogy legyen piaci értéke, ha valaki elmondhatja magáról, hogy a cég arany- vagy ezüst szintű partnere. A programban résztvevőket a tréningek mellett folyamatosan ellenőrzik is majd, megfelelnek-e a magas szakmai kritériumoknak, ez azért is fontos, mert a technológia gyorsan fejlődik, képben kell lenni a legújabb trendekkel. Az adott fokozat mellé a partnerek vállalást is tesznek, hogy mennyi forgalmat, üzletet hoznak be.
„A minőségi kérdésekben nem szeretnénk kompromisszumokat kötni csak azért, hogy skálázódjunk.”
Így keretek közé tudják majd szorítani az eddig is meglévő, mélyebb együttműködéseiket. Az érdeklődés nagy a program iránt, 2021-ben Észak-Amerikában és Európában 10-10 partnerrel akarnak leszerződni a kulcspiacaikon.
Csak innovációs nyomás van a cégen
A meglévő üzletágak mellé új célterületeket keresnek már most, az 5G hálózatok terjedése utat nyithat a technológiájuk más szektorokban való alkalmazása felé is (raktárautomatizálástól egészen az újraéledő IoT, vagy felhőalapú megoldásokig terjed a skála). „A biztonság és a hatékonyság az a két nagy stratégiai terület, ahol hozzáadott értéke lehet a mi technológiánknak. A közlekedésben részt vevők legyenek biztonságban és közlekedjenek hatékonyan.”
A direkt a Covid-19 miatti kialakult piaci igények felé azonban nem fognak elkanyarodni, tehát sem stadionokat, sem reptereket nem fognak letapogatni, noha elviekben a technológiájuk meglenne rá. „Mi ott vagyunk jók, ahol nagy mennyiségű adat keletkezik, gyors dinamikával változik, és valós- vagy közel valósidejű kommunikáció szükséges” – mondja Patay. Szerint a fent említett helyzetekre akár egy mobiltelefonos app is lehet megoldás, ehhez nem szükséges egy olyan komplex rendszer, mint amit ők tudnak. Az ipari automatizálás mellett egy új irány lehet, hogy mit kezdenek a náluk lévő adatvagyonnal, hiszen a hardver- és szoftvermegoldásaikon rengeteg információ megy át.
Az elmúlt két évben a cég 2-2,5-szeres növekedésre volt képes éves szinten, a tavaly kapott 11 millió dolláros befektetést pedig elkezdték felhasználni. Finanszírozási oldalról kényelmes helyzetben vannak, nincs rajtuk nyomás. Újabb tőkebevonást akkor terveznek, ha új termékeikkel újabb piacokra lépnek be.
Lámpa, tábla vs. szoftver
A jelzőlámparendszereket szállító vagy más, nagy, városi infrastruktúrákat kiszolgáló integrátorok 50-70 éve a piacon vannak, komoly tudásuk van, nem velük akarnak versenyre kelni. Az eszközök között megjelent az új generáció, ami már egyre inkább a kooperációról szól.
Ezen a területen ezek a cégek nem jártasak, itt van keresnivalója a Commsigniának.
Patay szerint itt számos olyan új terület nyílhat meg, ami további növekedési lehetőséget teremt, például a közlekedési adatok értelmezése és releváns felhasználása. Az biztos, hogy a kooperáció mértéke egyre inkább csak nőni fog:
idővel egészen odáig is eljuthatunk, hogy a mai értelemben vett közlekedési táblákra nem lesz szükség.
Ha már minden jármű hálózatba lesz kapcsolva, a forgalomtól függően dinamikusan lehet majd változtatgatni, hogy éppen melyik irányba hány sáv van nyitva egy városban, hol vannak munkálatok, lezárások, amik befolyásolják a sebességkorlátozást, milyen lámpaprogram fusson stb.
A városi közlekedésnek nagy a tehetetlensége, az, hogy a közlekedési táblákat felváltsa egy központi szoftver, ami a járművekkel folyamatosan kommunikál, pénz és politikai akarat kérdése is lesz, nemcsak a technológiáé. Virág azt mondja, partnerük például egy olyan közlekedésilámpa- és kontrollergyártó az amerikai piacról, aki már látja, hogy ha nem lép szoftveres irányba, akkor hiába a mostani 20 százalékos piaci részesedése, komolyan lemaradhat a versenyben.
„Párhuzamosan majd elindulnak olyan szoftver és adatalapú szolgáltatások, amik a helyes és aktuális információ alapján segítik a közlekedőket, de a táblák még jó ideig velünk maradnak” – mondja Virág. Patay szerint sem az amerikai, sem az európai piacokon nem látszik egyelőre, hogy a forgalomból a szabályozók ki akarnák szorítani az elektronikával nem rendelkező járműveket.
„Persze ma is látunk olyan táblát, hogy tilos lovaskocsival közlekedni. Lehet, hogy egyszer lesz majd hasonló ilyen oldtimerekre is” – teszi hozzá Patay nevetve.