Magyar tervezés, magyar fejlesztés, magyar gyártás, többségében magyar alkatrészek – és egy óramárkától szokatlan újítás. Mezei István, az Evolvens Watch alapítója eddig sem tucattermékben gondolkodott, de most új szintre emelte az egyedi konfigurációk lehetőségét. A piaci bővülés potenciáljával azonban nincs kibékülve, a megálmodott kitörés még várat magára.
Három évvel ezelőtt (amikor a Forbes 2017 májusi számának Small & Sweet rovatában írtunk róla) Mezei István nagy álma volt, hogy egyszer az Andrássy úton legyen üzlete, és „a magyar óramárkát” a sokmilliós Rolex órák közvetlen közelében lehessen megvásárolni. Az Evolvens Watch egy 13 négyzetméteres, 16. kerületi kis műhelyből indult, majd egy 40 négyzetméteres közbülső állomás után most egy 98 négyzetméteres műhelynél tart, immár valóban az Andrássy úton – igaz, még jó pár kilométerrel kijjebb a nagy luxusmárkáktól és egyelőre utcára nyíló butik nélkül. Mezei István az utóbbit most – a turisták eltűnését és a kiürült sugárutat látva – persze egyáltalán nem sajnálja, és azt is egyre világosabban tudja, hogy nekik hosszabb távon sem a Patek Philippe-pel és a Grand Seikóval kell versenyezniük.
„Mi egy kézműves mikrobrand vagyunk, egy kicsi manufakturális márka. »A magyar óraként« definiáljuk magunkat, mindent mi csinálunk, tervezést, fejlesztést, gyártást, többségében magyar alkatrészekkel dolgozunk, és minden egyedi igényt kielégítünk.”
A „mi” valójában egy széles spektrumon mozgó kreatív mérnöki műhely, sokkal több mint egy óragyártó. Mezei István 2009-ben a filmszakmát kiszolgáló kamerastabilizátorokkal és audiovizuális eszközök tervezésével indította vállalkozását, később készítettek fizioterápiás gépeket, mobiltelefon kiegészítőket, lakásvédelmi berendezéseket, bicikliket – és azóta is folyamatosan fejlesztenek valamit, hogy fő profilként ráálltak az óragyártásra.
A járvány hónapjaiban speciális saját fejlesztésű részecskeszűrő szájmaszkkal léptek a piacra, amit strapabíró anyagból (cordurából) állítanak elő és mosható, cserélhető szűrőbetétekkel értékesítenek azoknak, akiknek alkalmanként hosszabb ideig, megszakítás nélkül kell hordaniuk a maszkot. „Sosem csak karórákkal foglalkozom” – mondja István, hozzátéve, hogy most egy izgalmas társasjáték fejlesztésén is gondolkozik, de ennek részleteit még árulja el.
A csapat legtöbb energiáját azért egyértelműen az óragyártás köti le, azon belül is mostanában egy speciális óraszerkesztő konfigurátor fejlesztése. Az applikáción tavaly decemberben kezdtek el dolgozni, és körülbelül egy hete élesítették, miáltal az órapiacon nem megszokott modularitást és rugalmasságot építettek a gyártási folyamatba. Ahogy István magyarázza:
„Végeredményben annyit csináltunk, hogy azt az üzleti profilt, amit eddig személyesen nyújtottunk, miszerint a vásárló válassza ki a neki megfelelő konfigurációt, elkészítettük online formában is.”
A bárki által elérhető óraszerkesztő alkalmazásban több mint 140 – az Evolvens által gyártott – alkotóelem közül lehet választani, és lehet ezáltal négy különböző méretű alapórát teljesen testre szabni. Több száz kombináció állhat elő a mutató, a másodpercmutató, a számlap, a korona, a tríciumos világítás, a színvilág, a szíj, a lünetta és a többi alapelem egyéni összeválogatásából, vagyis egész minimálisra csökken annak az esélye, hogy egy pont ugyanolyan Evolvens karóra jön szembe valakivel az utcán, mint a sajátja.
A konfigurátor fogadtatása az első napok alapján várakozáson felül pozitív, napi 150-200 látogatót az oldalra vonz, és ők átlagosan 20 percet töltenek egy-egy óra összeállításával. Egyelőre a megrendelések sem alakulnak rosszul, de az majd csak hosszabb távon látszik, hogy mennyit tud lendíteni az óraszerkesztő az eladásokon. Itt nem óriási számokra kell gondolni, egy-egy átlagos hónapban körülbelül 30 órát adnak el, erősebb időszakokban 50-et, mert ahogy ezt István óramanufaktúrája évek óta nap mint nap érzi, a hazai piac kicsi.
„Mi mindig inkább a fejlesztésre, gépekre, alkatrészekre költöttünk, marketingre nem sokat, és hát így a megrendelések folyamatosan, de elég lassan nőnek, mindenért vért kell izzadni.”
A vírushelyzet idén felemásan hat. Eltűntek a városból a turisták, akik közül korábban többen rátaláltak az Evolvensre, és szuvenírként vitték haza a dizájnos „magyar órát”. (Itt azért meg kell jegyezni, hogy létezik egy másik magyar óramárka is, Becsei Áron Bexei brandje, de az egész más kategóriában játszik, leginkább gyűjtőknek szánt luxus kézműves termék, amiből Magyarországon eddig néhány darabot adtak csak el.) Más oldalról viszont István azt tapasztalja, hogy az emberek nyitottabbak a hazai termékekre, és az, hogy otthon néhány kattintással összeállíthatsz egy teljesen egyedi konfigurációjú órát, az minden elemében karanténkompatibilis.
Különösebb marketing nélkül egy közel ötezer fős követőtábort már elértek, de sokat agyalnak a kitörésen, keresik az alternatív értékesítési csatornákat. Bár széles körű boltos terítésen nem gondolkoznak – attól elveszhetne a modularitás és az egyénre szabhatóság élménye –, de van egy viszonteladójuk az egyik budapesti plázában. A befektetőkereséssel kapcsolatban hasonlóan vonakodó állásponton vannak.
A kezdetektől önállóan, saját forrásból építkeznek (István befektetése eddig legalább 15-20 millió forint), aktívan most sem próbálnak befektetőt bevonni.
Az RTL Klub Cápák között című műsorában ugyan másfél évvel ezelőtt megmérették magukat – akkor 40 millió forintot kértek egy budapesti üzlethelyiség kialakítására –, de nem volt elég meggyőző az üzlet a cápáknak. Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvizet felépítő potenciális angyalbefektető azt kifogásolta, hogy tradicionális órásmester nincs az Evolvens csapatában, Balogh Péter – a Baconsult tulajdonosa – meg azt, hogy pénzügyi befektetőként nem látja, hogy befektetése pénzügyileg megtérülne vagy megsokszorozódna.
Ami az órásmester meglétét vagy hiányát illeti, István szerint ez akkor lenne adekvát kritika, ha ők órajavítással, szervizeléssel foglalkoznának, de óratevezőként és gyártóként itt teljesen másféle készségekkel kell rendelkezniük, és ezek a skillek mérnöki csapatában meg is vannak. A kritikák mindazonáltal neki is tanulságosak voltak, és számára is világossá vált, hogy nem elsősorban pénzre, hanem egy szakmai befektető kapcsolati tőkéjére volna szükségük a látványosabb továbblépéshez.
A távlati céljuk a Vostok Europe óramárkához felnőni, ami egy orosz múlttal rendelkező szintén tríciumos felépítésű szerkezet, amelynek gyártója 3-4 percenként készít el egy órát. Az Evolvens ettől még távol van, de most a napokban ötszáz óra megépítésének álltak neki, hogy a megrendeléseket néhány napon belül teljesíteni tudják, és hogy felkészüljenek a hagyományosan erősebb őszi-téli szezonra.
Nyitókép: Mezei István, az Evolvens Watch alapítója (Fotó: Sebestyén László)