Egy “egyszerű amerikai lány” kereste a showbizniszben tavaly a legtöbbet a számtalan díva és a 90-es évek emblematikus sztárjait maga mögé utasítva. Taylor Swift kíméletlen üzletember, ha kell – és a hangja is rendben van. Tudatosan építkezik, utcahosszal veri a többieket az amerikai Forbes listáján.
„A legvadabb álmok” című slágere tökéletesen leírja Taylor Swift előző évét, amikor is összesen 170 millió dollárt (48 milliárd forint) énekelt össze úgy, hogy utoljára két évvel ezelőtt adott ki lemezt. Az album címe Swift születési éve, 1989, akárcsak a turnénak, ami karrierjének legnagyobb zsákmányát eredményezte: közel negyedmilliárd dollárt koncertezett össze. A bevétel nagy része az észak-amerikai turnéállomásokból jött össze, több mint 200 millió dollár, ezzel a törékeny termetű, szőke énekesnő letaszította a trónról a Rolling Stones-t is.
Swift sokáig tetszelgett az egyszerű, amerikai lány szerepében – miközben kőkemény üzletasszonnyá érett. „Évek óta tudatosan építi rajongói bázisát, amin keresztül rengeteg piaci szegmenst elér” – mondja róla a Forbes.com-nak Lori Landew, a Fox Rothschild szórakoztatóiparra specializálódott ügyvédje. Vagyis Swift olyan sztár, akiért nemcsak a fiatalok rajonganak, ugyanúgy eléri az idősebb korosztályok tagjait – ami nagy érték a vele szerződő márkáknak is.
Teljesen más világ a lista második helyezettje, és nemcsak azért mert az óceán túlpartjáról származik. A „szabadszájú londoni csaj”, Adele ugyanis a legtöbb mostani szupersztárral szemben nem az élő fellépésekből és a világturnékból keresi a legtöbbet: hanem albumeladásokból. 80,5 millió dollárt (22,7 milliárd forint) ért 2015-ös munkája, és – úgy tűnik a számos elnevezések mennek most nagyon – 25 című albuma 2015 legkeresettebb lemeze volt világszerte. Adele egy évvel korábban született, mint Swift, mindketten kisbabák voltak, amikor a lista harmadik helyezettje már kirobbantotta a melltartó-forradalmat, 1988-ban Madonnáról már 4 méteres szobrot állítottak az olasz Pacentro városkájában (ahonnan édesapja származott). 58 évesen is útra kelt, Rebel Heart című turnéjával eddig 170 millió dollárt kasszírozott, ebből tavaly 76,5 milliót (21,5 milliárd forint).
75 milliót dollárt (21,1 milliárd forint) keresett az idei Szigeten nagy csalódást okozó Rihanna, a slágergyáros a rádiók kedvence, de emellett a Dior, a Puma, a Samsung cégekkel kötött reklámszerződés is kellett ahhoz, hogy kiegészítse a dalolászásból összeszedett konyhapénzt.
Kiesett az első ötből, de csak azért, mert nem a családi vállalkozásukat nézte az amerikai Forbes, Beyoncé tavaly egymaga 54 millió dollárt, azaz 15,3 milliárd dollárt keresett így is (ennyi pénzzel tavaly még simán felkerült volna a magyar Forbes 33-as milliárdos listájára). Férje az ismert rapper, Jay-Z megunva a nagy, internetes és mobilos zeneszolgáltatók (Spotify, Deezer) freemium üzleti modelljét, felvásárolta a Tidalt, és elindította a zeneiparban a stream-szolgáltatók luxus kiadását. A Tidalban ugyanis csak a fizető vendégeket engedik be, cserébe kiváló hangminőséget és szupersztárokat kapnak a felhasználók. Beyoncé legújabb albumát idén már itt adta ki, és az amúgy producerként is régóta serénykedő Jay-Z rengeteg előadót meggyőzött az ügynek, ha úgy tetszik, hadat üzentek az ingyen zenehallgatásnak. A húzás, legalább is az amerikai piacon, egyelőre bejött. Beyoncé az új lemezzel természetesen az év második felében turnéra indult, de azért nemcsak férje üzleti érzékének köszönheti, hogy ott tart, ahol.
Senkivel sem találkoztam még ebben az iparban, aki keményebben dolgozna, mint én.
– mondta a férjéhez mérhető szerénységgel saját munkásságáról az amerikai Forbesnak korábban.
Jövőre biztosan előrébb végez, hiszen a fent említett turné legtöbb bevételét csak később realizálja (az amerikai Forbes a 2015 – 2016 júniusa közti bevételeket nézte csak), márpedig a koncertezés nagyjából 250 millió dollárt hozhat majd a konyhára, és mindezt úgy, hogy Beyonce új számai nincsenek ott az ingyenes verzióval is rendelkező zeneszolgáltatók játszási listáján.
A turnébusz ugyanakkor nem előfeltétele annak, hogy valaki ott legyen a Forbes listáján, a Las Vegas-i showműsorok is bőven megteszik. A 90-es évek nagy sztárjai legalább is egy helyben is képesek nagyot alkotni: Celine Dion, Britney Spears, Shania Twain és Jennifer Lopez a szerencse és a bűn városának köszönhetően befértek a top 10-be. Aki ennél többet akar, annak bizony útra kell kelnie.