Múlt héten eddigi legnagyobb üzletét kötötte a Bookr Kids: Csehország és Szlovákia legnagyobb gyerekkönyv-kiadója, az Albatros bízta meg őket a digitális portfóliójuk kialakításával, miközben a startup eddigi befektetői újabb finanszírozási kört szavaztak meg.
A gyerekkönyvek digitalizálásával, interaktív mesekönyvek gyártásával foglalkozó magyar startup tavaly kezdett tárgyalni az Albatros Kiadóval. Csehország és Szlovákia legnagyobb gyerekkönyvkiadójának 60 százalékos a piaci részesedése, olyan jogok vannak náluk, mint a Disney, a Harry Potter vagy a Kisvakond. Múlt héten a Bookr Kids három éves szerződést írt alá velük Prágában. Tulajdonképpen a kiadó teljes digitális szolgáltatását kiszervezik nekik.
A Bookr Kidshez hasonló szolgáltatásuk lesz, csak Albatros Kids néven, a struktúra ugyanaz, mint a magyar, csak az ő könyveikkel lesz tele. Ez egy klasszikus white label solution, az a modell, amiben alapvetően gondolkodnak a terjeszkedésben. “Ez nagy előrelépés, mert visszaigazolás, hogy ezzel a modellel mehetünk tovább. Pénzügyileg három részből tevődik össze a deal: egy white label fee, a produkciós költség, és az eladások utáni 20 százalék jutalék. Így benne maradunk a rendszerben, érdekeltek vagyunk abban, hogy egyre jobb szolgáltatást nyújtsunk. Folyamatosan tárgyalunk más kiadókkal is, csak iszonyatosan konzervatív a könyvpiac, senki nem akart első lenni, most, hogy ez a híres, régi konszern igent mondott rá, be fogja indítani a többi szálat” – mondta a Forbes.hu-nak Horváth Dorka, a cég alapító-vezérigazgatója.
Horváth Dorka és Karányi Dani, a Bookr Kids alapítói, Fotó: Kállai Márton
Az Albatros Kiadó három éven belül biztosan elkölt náluk 60 millió forintot, de a részesedés miatt ez több bevételt is hozhat a cégnek. Ez idő alatt reálisan 300-400 mesét készít el nekik a Bookr Kids, amivel várhatóan el tudják érni a 10 ezres előfizetői célt. Ötven mesével indulnak és heti két újat szeretnének.
A Bookr Kids a digitális könyvpiacon egy sajátos formát talált ki, az interaktív mesekönyvet. A mesék szövegét digitalizálják, hangoskönyvet is készítenek belőlük és játékokkal is kiegészítik. Érdekesség, hogy nem az e-book piacon, hanem az alkalmazások között versenyeznek, hiszen az előfizetés feltétele a Bookr alkalmazásának letöltése.
A könyvkiadókról általánosan elmondható, hogy bár tudják, hogy ez a következő lépés, egyelőre félnek belépni a digitális térbe.
Ennek oka a Bookr Kids alapítói szerint főleg az, hogy elsősorban a szabályozási környezet miatt az e-book műfaja megbukott, Európában a részesedése 5 százalék körüli.
Az is igaz, hogy a felnőttkönyveknél nehéz extra tartalmat adni a legtöbbször csak sima szövegekhez, a gyerekkönyveknél működik az extra tartalomért extra pénz képlete.
„Azt is látjuk, hogy a szülő a gyerekének szívesen áldoz könyvre, a felnőtteket viszont gyakran nem tartják vissza morális aggályok a torrentezéstől.”
A Bookr Kids tavaly megnyerte e CEE Lift off! regionális startup-versenyt, de végül a 150 ezer eurós (45 millió forint) befektetési opciót, ami a fődíj volt, nem váltották befektetésre, mert a befektetőkkel nem tudtak megegyezni a feltételekben. Időközben az addigi tulajdonosok – köztük az alapítók, a Móra Kiadó és két angyalbefektető, Balogh Péter és Domonkos András – házon belül megcsinálták ugyanezt a befektetési kört.
A Bookr Kids két éve van a piacon, jelenleg 170 interaktív meséjük és 5000 előfizetőjük van. Idén 80 millió forintos árbevételre számítanak. Három nyelven (magyar, norvég és cseh) nyelven publikálnak. Most a csapatot is a növekedéshez kell igazítaniuk, miközben megérkezett az első megkeresés az állami szektorból is, várhatóan kötelező olvasmányokat digitalizálnak majd.