A játékrajongóból társasjáték-kereskedővé váló Rosenzweig
László ugyan üzletember, de a mai napig gyermeki lelkesedéssel várja a boltjába
érkező új társasokat.
A Mezőkövesdtől nem messze található fürdőváros, Bogács zajos, turistákkal teli központjától eltávolodva egy csendes, zöldövezeti részen fogad a Szellemlovas Kft. társasjáték-tábora. A kertben álló sörpadokon szétrakott játékokkal 5-6 fős csoportokban játszik a nagyjából harminc látogató. Az érkezésemre kevesen figyelnek fel, annyira lekötik őket a hatalmas, komplex táblák és a rajtuk sorakozó több tucat bábú. A fő apartmanban lenyűgözően nagy halomba összehordva bő kétszáz játék várakozik, a telefonméretű kártyapakliktól a 8-10 kilogrammos dobozokig, ezek több mint felét elő is veszik a hét nap alatt.
A közösség már nyolc éve jár össze évente kétszer, általában többen vannak, de a járvány idén rányomta bélyegét a látogatószámra. A tipikus táborozó – ahogy a társasjáték-bolt tipikus ügyfele is – 30-as, 40-es éveiben járó férfi, de minden alkalommal eljön pár nő is. Ugyan esténként néha felhallatszik a központból érkező zsivaj, de ritka, hogy páran lemennének a gyógyfürdőbe vagy a borászatokba. „Azért jövünk Budapesttől távol, hogy a világtól elzárva csak a játékokra figyelhessünk” – mondja Rosenzweig László, a Szellemlovas alapítója és társtulajdonosa, ahogy leülünk beszélgetni. A vállalkozó pólóban, rövidnadrágban fogad, ami illik a tábor hangulatához, de mint mondja: sosem volt az az öltönyös üzletembertípus.
Üzlet lett a hobbiból
Rosenzweig életében fiatalkorától fontos szerepe van a játékoknak és már gyerekként is rajongott a sci-fi és fantasy irodalomért. Emellett kereskedő volt: végzett elektroműszerész, egyéni vállalkozóként pedig építhető elektronikai műszerek kereskedelmével kezdte a pályáját. Azonban hamar összefolyt a hobbija a munkával: kezdeti társasjátékokat is adott el az elektrotechnika mellett. Már játékosként került kapcsolatba az akkor még Camelot Kiadó néven üzemelő Delta Vision könyv- és társasjáték-kiadóval, a jó kapcsolat pedig üzletté vált. Az egyéni vállalkozását gyakorlatilag beemelte a nagyobb cégbe, ahogy taggá vált.
Útjaik a 2000-es évek elején váltak szét. „A Delta Vision
túlságosan a kiadásra koncentrált, pedig az más világ, engem a kiskereskedelem
jobban érdekelt.” Amikor 2003-ban megalapították a Szellemlovast, a hazai iparág
még nem állt ezen a szinten, itthon leginkább lapozgatós könyvek és gyűjthető kártyák
voltak, társasokat a játékboltok külön részlegein árultak. „Tudtam, hogy minden
cégnek specializálódni kell valamire: éreztem, hogy kellenek a kifejezetten
felnőtteknek szóló társasokra szakosodott üzletek.” A céget egy társsal, Békés
Zoltánnal alapította, aki a kezdő tőke egy részét adta és még ma is tag, de nem
folyik bele a vállalkozás operatív vezetésébe. „A cég alapításához szükséges hárommillió
forint elég volt az első raktárfeltöltésre, kicsiben indultunk, alig 60 játékkal.”
A Szellemlovas különlegessége, hogy kizárólag kiskereskedelemmel foglalkozik, a pesti bolt polcain számos olyan játék (vagy ágazati szakszóval: cím) is megtalálható, ami más helyi üzletben nem. „Az ágazati cégek többsége ráállt a kiadásra, de az teljesen más világ, sokan belebuknak.” Alig egy tucatnyi magyar kiadó üzemel a piacon, pedig Rosenzweig szerint egy kiadó dizájn-, marketing- és sales-tevékenysége is szükséges, hogy egy társas kelendő legyen. Csupán egy címet tud mondani fejből, amelyet magánszemély gyártott és adott ki, majd sikeres lett.
Több az új játék, mint amit a piac elbír
Világszerte hetente 50-60 új angol cím jelenik meg, több, mint amennyit a játékosok köre fel tudna szívni. Itthon évente nagyjából 30-40 társast adnak ki hazai fejlesztők, amiből 8-10 jut csak el a kereskedelmi körforgásig. A helyi szubkultúra nő ugyan, de még kicsi, pár tízezer ember van csak, aki a nagyközönség előtt ismeretlen társasokkal játszik. Van piaci vetélkedés, figyelni kell a vetélytársak tevékenységére, de nincs olyan ellenségeskedés, ami a szereplőket egymás ellen fordítaná. „Van konkurens cégvezető, aki lejár a táborunkba játszani.”
Ugyan a kereskedelem az elejétől jól futott, igyekezett keresni a piaci réseket. Az évek alatt több üzletág indított, amiből pár sikeres lett: ha egy ötletre van felvevőpiac és a vásárlók szeretik, azt továbbfejlesztik. Nagy fogyasztói igény mutatkozik a saját márkás kártyavédőkre, valamint forgalmazzák a gyártók „insertjeit”, ami a nagyméretű társasok elpakolását segíti. Árulnak a terepasztalokhoz és bábukhoz szükséges festékeket, ecseteket és már a bolt indulása óta – játékforgalmazóként egyedül – sci-fi és fantasy irodalmat is. Ugyan a céges bevételeikben nem választják ketté a társasok és a könyvek kereskedelmét, a kommunikációban muszáj. „A játékosok és az olvasók között nagyon ritka az átfedés, így a közösségi oldalakon elválasztottuk a két kört úgy, hogy a márkanév mindkettőnél a Szellemlovas.”
Ha mindent akarsz csinálni, elveszted a hitelességed
Sosem volt olyan pillanat az elmúlt 17 évben, amikor fel akarta adni az üzletet, de voltak zsákutcák. Indítottak Youtube-csatornát, amin információkat, ötleteket akartak átadni, de túl sok energiát és időt emésztett fel a kellő hatás nélkül. „Próbálkoztunk társasjáték-teázóval is, de nem volt elég nagy helyünk hozzá.” Ma már több hasonló hely is működik Budapesten, mégsem tervezik, hogy újrapróbálkoznak.
A cég bő másfél évtizede alatt szinte folyamatosan emelkedett az éves árbevétel és az eladások száma is, bár ez utóbbi az üzletvezető, Bokor Péter szerint nem mérvadó. „A legolcsóbb termékünk pár száz forint, a legdrágább 65 ezer, elég nagy a szórás”. A céges kiadások döntő többségét a bérköltségek mellett a raktárkészlet feltöltése teszi ki, illetve épp most az új webáruházhoz kapcsolódó szoftverfejlesztés. A teljes üzlet forgalmának 60 százalékát teszi ki az online kereskedelem. A járvány elején volt a webboltban egy, a karácsonyihoz hasonló felpattanás, de a kereslet hamar a megszokottra, és már a pesti üzlet forgalma is visszaállt a járvány előtti szintre.
Az importtevékenység alatt folyamatosan figyelni kell a trendeket, a kiadók a játékosok éppeni igényeire szabják a kínálatot. „Amikor pár éve a zombis filmek népszerűsége megnőtt, a zombis játékok száma is gyarapodott” – mondja Péter. A hagyományos társasok mellett pár éve új típusok hódítanak. Megjelentek a kooperatív társasok, ahol a játékosok nem egymás ellen, hanem egymással vannak a játék ellen. Az elmúlt években megszaporodtak a Legacy-társasok, ahol a játék egy hosszú, csavaros sztorin viszi végig a játszókat és miután vége, nem lehet újrakezdeni. Egészen friss trend a társas és az okoseszközök összekapcsolása, ahol egy központi applikáció vezeti a játékot.
Gyermeki lelkesedéssel várják az új címeket
Ugyan a Szellemlovas tevékenységét az üzleti szemlélet hatja át, Rosenzweig és az alkalmazottak a mai napig elsősorban rajongónak tartják magukat. Mind a tíz munkavállaló a játékos közösségből érkezett, de aki az évek alatt kívülről került be, azt is beszippantotta a világ. „Üzletelünk, de mindannyian gyermeki lelkesedéssel zsongunk körül egy új címet” – teszi hozzá Bokor Péter. Ugyan populáris partijátékok is vannak a kínálatban, de a közösség a komplex címekért lelkesedik. Ezek összetettségét jól mutatja az egyik tábori társaság, ahol közel 3 órányi tábla- és bábupakolgatás után hangzik fel: na, akkor kezdjük!
A belvárosi boltba lépve is érződik a tábor laza hangulata, a bejáratnál az arcukat örökké eltakaró karakterek, Darth Vader és Szauron emlékeztetnek a maszkviselés szabályaira. A pincehelyiség roskadozik a játéktól, több mint 3300 társast, a terepasztalokat és szerepjátékokat beleszámolva bő 5000 címet forgalmaznak. „Játszani nekem annyit tesz, mint kihozni a lehetőségekből a maximumot, kereskedőként is mindig pont ugyanezt tettem.”
Fotók: Sebestyén László