Az osztrák fővárosban már a második energiaátalakító berendezést üzemelték be, ezek mintegy 3 gigawattórányi áramot termelnek évente; ez 720 háztartás energiaellátására lenne elegendő.
A bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien már 2018-ban elindította azt a tesztprojektet, ami a metrók fékenergiájának hasznosítását tűzte ki célul. A megállóba érkező szerelvények fékezési energiáját már korábban is hasznosították az állomásról kifutó szerelvények indulásakor, viszont kárba veszett, ha nem volt a közelben induló vonat (hasonlóan a 2-3-4-es budapesti metrókhoz).
Ezen változtatott sikeresen a tesztfázis alatt az U2 metróvonalon használt 20kV-os energiaátalakító berendezés, ami képes a fékezés alatt felszabaduló energiát eltárolni, és más berendezések számára árammá alakítani – liftek, mozgólépcsők, a szellőztetőrendszer és a világítás is működtethető ezen a módon.
Most egy újabb átalakítót helyeztek üzembe, méghozzá a leghosszabb metróvonal, az U1 “Altes Landgut” állomásán. 2021-re egy harmadik átalakító egység beüzemelését is tervezik, ezúttal az U4-es vonalon.
A két energiaátalakító mintegy 3 gigawattórányi áramot termel évente, ami körülbelül 720 háztartás energiaellátására lenne elegendő és 400 tonna széndioxid kibocsátását spórolják meg vele.
Bécsben már a sínen közlekedő járművek harmadát működtetik újrahasznosított árammal. Az Ottakring állomáson felszerelt napelemek például a metróállomás áramszükségletének akár felét képesek kiszolgálni. Köszönhetően a klímabarát megoldásoknak, a Wiener Linien Bécs szén-dioxid kibocsátásának csupán egy százalékáért felelős.
Pár napja Bécs az átmenő autókat is kitiltotta belvárosából, hogy ezzel csökkentsék a forgalmat és egy csendesebb, jobb levegőjű és összességében élhetőbb kerületet kapjanak a bécsi polgárok.
fotó: Altes Landgut metróállomás © Wiener Linien