Hirdetések nem lesznek és az adatvédelem kerül a fókuszba Sridhar Ramaswamy Neeva nevű cégénél. A hirdetők pénzét előfizetői pénzből pótolná a Google egykori hirdetésekért felelős részlegének vezető alelnöke.
Ramaswamy tizenöt évet húzott le a Google felsővezetőjeként, de végül csalódottan hagyta ott a vállalatot, amit ő is segített felépíteni. Az indiai szoftvermérnöknek nem tetszett, hogy a cég elképesztő méretű növekedését csak úgy tudják fenntartani, hogy annak a felhasználók látják kárát:
a keresési eredményeknél a hasznos találatok idővel egyre lejjebb kerültek, mivel így az oldal további hirdetéseknek adhatott felületet, arról nem is beszélve, hogy a bevezetett online követési módok etikai kérdéseket is felvetettek.
Ramaswamynál 2017-ben telt be a pohár. Akkor több nagy márka (a Deutsche Bank, az Amazon, az eBay vagy az Adidas) felfüggesztette Youtube-kampányait, mivel hirdetéseik olyan videók mellett jelentek meg, amik népszerűek voltak a pedofilok körében. Az oldal tulajdonosa a Google volt, a hirtetések felügyeletéért Ramaswamy és csapata felelt.
„A következő hónapban úgy döntöttem, hogy valami más kell csinálnom az életemben – mondta Ramaswamy egy mostani interjúban, amit a The New York Times is közölt. – Rá kellett jönnöm, hogy a hirdetésekkel támogatott modellnek vannak bizonyos korlátai.”
Az előfizetésben hisznek
Közel két évvel azután, hogy otthagyta a Google-t, most egy újfajta szemlélettel indította el új cégét. A Neeva egy olyan keresőmonitor, ami a keresésnél a személyes fájlokat, vagy az emaileket is figyelembe veszi. A Neeve úgy keres az interneten, hogy a rendszer közben összekapcsolódik a privát fájlokkal.
Amikor a felhasználók összekapcsolják Google, Microsoft Office vagy Dropbox fiókjaikat, a Neeva a keresésnél ezeket a személyes dokumentumokat is figyelembe veszi, hogy a legjobb találatokat adhassa ki. A keresési eredmények idővel egyre inkább személyre szabottak lesznek, a keresésnél figyelembe veszik akár a személyes kontaktokat, az általunk használt webáruházakat, vagy a hírleveleinket.
A Google-lel ellentétben a Neeva a keresési oldalakon nem jelenít meg hirdetéseket, vagyis nem profitszerzésre használja a felhasználók adatait.
A vállalat inkább az előfizetésben hisz, a bevétel ilyen formában érkezik.
„Akár általános, akár személyes információkat keresünk, például egy fontos emailt, naptári meghívót, vagy az útlevél másolatát, biztosak lehetünk abban, hogy az adatok nem kerülnek értékesítésre a hirdetők számára” – írta Ramaswamy blogbejegyzésében.
A Google ellen indított monopóliumellenes vizsgálatok is bizonyítják, hogy a céget megszorongatni nem egyszerű feladat. A cégóriás a világ összes internetes keresésének durván 90 százalékát adja, és konkurensek évek óta hiába próbálják legyőzni.
A Neevanál a legnagyobb nehézséget az okozhatja, hogy a felhasználóknak olyan dologért kell fizetniük, amiért a Google esetében nem.
A Neeva a Google szülővárosában, Kalifornia államban, Mountain View-ban székel. Már 37,5 millió dolláros befektetés szerzett, jelenleg 25 alkalmazottjuk van. Az új keresőrendszer a Google alternatívája lehet azoknak, akk hajlandóak azért fizetni, hogy adataik védve legyenek.
Kiemelt kép: Rajeshwar Bachu // Unsplash