Ostorházi Mártonnak négy év alkalmazotti lét után jött meg a bátorsága ahhoz, hogy vállalkozásba fogjon és modern, egyedi bringákat rakjon össze magán- és céges ügyfeleknek. A Kruzbike-nál a cég fiatal kora ellenére zajlik az élet: hónapról hónapra szinte duplázódik értük a kereslet, amit most még Balogh Petya és Fehér Gyula 4-4 milliós befektetése is tetéz.
Április 27-én elindult az RTL Klubon futó üzleti showműsor, a Cápák között második évada, ahol öt befektető pénzéért versenyeznek kezdő (vagy nem kezdő) vállalkozók. A Forbes.hu-n hétről hétre bemutatjuk egy-egy vállalkozó sztoriját: honnan jött az ötlet, mi történt a műsorban és hogyan alakult a deal azóta, hogy nyélbe ütötték. V. rész.
„Mindig is arra vágytam, hogy a Forbes készítsen velem egy interjút, de úgy 10 évvel előbb jött, mint vártam.”
Ostorházi Márton 28 éves, kétéves kora óta figyeli ahogy édesapja két testvérével épít és vezet egy sikeres családi vállalkozást, az ő pályaválasztása eleinte mégis más irányt vett. Érden 1991 óta működik a család építőipari cége, az Ostorházi Bevonattechnika. Márton kiskorától kezdve a nagypapája műhelyében fúrt-faragott, aztán a pályaválasztáskor mégis úgy döntött, pénzügy-számvitelt fog tanulni a Corvinus Egyetemen. „Féltem. Azt hittem, ahhoz, hogy az ember vállalkozást vezessen, kell egy érettség, mert nagy tétje van. Pedig apámtól és keresztapámtól rengeteget tanultam arról, hogyan kell és lehet vállalkozni.”
Úgy érezte, szüksége van egy 9-től 5-ig tartó kötött munkarend tapasztalatához, hogy egyszer talán eltávolodhasson tőle.
Az alapszak után mesterszakon is pénzügy-számvitelt tanult, majd a legjobb helyre ment a kötöttség élményért: egy multihoz. Két évig volt kontroller egy banknál, majd külföldre mozgolódva egy évet töltött Stuttgartban SAP tanácsadóként, majd egy évet dolgozott a budapesti SAP-nál, hogy meggyőződjön arról, amit egyébként is sejtett: „nem tudok 9-től 5-ig gépnél ülni, kell, hogy legyen fizikai, kreatív manifesztuma a munkámnak. ”
2019 áprilisában aztán úgy is elindította a Kruzbike-ot, hogy egyedül volt, nem tudta, hogyan lehet összeegyeztetni a főállásával és az érdi lakótelep egy ablaktalan tárolójában újított fel kiszuperált országúti kerékpárokat, amiket a haverok vittek be neki. „Kinyitottuk az ajtót és egy ventilátorral keringettük a levegőt a folyosóról, hogy ne fulladjunk meg”. Ezeken Márton ma már nevet, de az első Kruzbike-ok is itt készültek el és ő is ekkor határozta el, hogy egy merész döntéssel főállású vállalkozó lesz.
„Annyit tudok, hogy ha valaki vállalkozást vezet, akkor annak fel kell kelnie reggel 7-kor és el kell kezdenie dolgozni 8-kor, nem számít, hogy nem tudod, melyik irányba menj a 360 fokból, mert kenyeret kell venni. Ez marha motiváló tud lenni.”
Bár a bringafelújításból kedves kis vendégköre alakult ki, úgy érezte, össze tudna rakni egy biciklit a nulláról is, így öltött mai testet az egyedi kerékpárok készítésével foglalkozó Kruzbike.
Magánszemélyeknek teljesen egyedi dizájnnal készülnek a biciklik, 312-féle színből, több mint ötféle felszereltségből választhatnak és olyan csúcsminőségű olasz és angol import alkatrészekből állítják össze, mint a Selle Monte Grappa, Sturmey Archer és Brooks. Az agyváltó finomhangolása Mártonék specializációja lett, sokan kifejezetten ezért látogatják a zuglói közösségi műhelyüket.
A B2C vonal mellett céges ügyfeleknek teljes kerékpárflottákat árusítanak, amihez havi szervizelési szolgáltatás és használati utasítás is társulhat. Felszereltségtől függően száz-és százötvenezer forint közül mozog egy bicikli ára, a céges flottákban pedig százötvenezres egységár van. A céges biciklik is teljesen egyéni dizájnt és logót kapnak, így kapott a Netpincér piros-fehér színt, a Wolt kéket, de vett flottát Márton korábbi munkahelye, az SAP, sőt a Szentkirályi is. Balogh Levente a műsorban, pitch közben döntött úgy, hogy vásárol egy teljes flottát Mártonéktól. Mint utólag kiderült, a cég fejlődésében komoly szerepe volt Márton kiugrásának az alkalmazotti létből. Abban az évben, amikor a kettőt együtt csinálta, egy év alatt kétmillió forintos bevételük volt.
Miután felmondott a munkahelyén, ami már idén tavasszal volt, ugyanezt a kétmilliót egy hónap alatt kereste meg.
Főállásban ő csinálja egyedül és minimális fizetést vesz ki magának, ezen kívül mindent visszaforgat a cégbe. Három srác dolgozik a műhelyben félállásban és a cég stratégiájának kialakításában Márton egyik barátja, Ferenc is részt vesz, aki Svájcban él és a Google-nél mérnök. A valódi üzlettársak mellett elvitathatatlan szerepe van Márton barátnőjének is, akit ő csak Mrs. Kruzbike-nak hív. Fanni ott volt minden döntésnél, kételynél és ugrásnál, amivel Mártonnak meg kellett küzdenie.
„Úgy mentem a műsorba, hogy szeretném megszerezni Balogh Pétert és Fehér Gyulát, a barátnőmmel pedig azon viccelődtünk, milyen poén lenne, ha eladnék egy kerékpárflottát az adásban. Szóval azt hiszem, sikerült, amiért odamentem.”
„Márton fogott egy viszonylag hagyományos üzletet és naprakésszé tett egy jól kigondolt, modern brandinggel és egy okos üzleti modellel, melynek révén nem csak eladással, hanem üzemeltetéssel is tud bevételt termelni. Látszott, hogy a végzettsége és szakmai múltja alapján sok minden mást is csinálhatna, ő mégis ezt akarja, ebben hisz” – mondja Fehér Gyula, aki már el is kezdte a közös munkát Mártonnal. Gyula reszortja főleg az üzletfejlesztési és marketingstratégiák segítése lesz amellett, hogy olyan potenciális ügyfeleknek is beajánlja a Kruzbike-ot, akiknél ideális lehet egy saját kerékpárflotta. Petya elsősorban a növekedés kihívásaiban és a későbbi finanszírozásban fogja támogatni a céget és nem rettentette el a fiatal vállalkozással járó munka sem. Ahogy mondja: „biztosan lesznek nehezebb időszakok, kell majd sokat tanulni, fejlődni.
Mint mindig, most is igaz volt, hogy a befektetők az embert keresik, akiről elhiszik a későbbi sikert. Márton szinte bármivel érkezhetett volna, valószínűleg cápával távozik.”
A fiatal cég első komoly mérföldköve Petya és Gyula 4-4 milliós befektetése lehet, de ezt egy hónapokig tartó, nehéz kiválasztási folyamat előzte meg és nem csak azért, mert az előadói skilljein kellett csiszolnia. Amikor felmerült a műsorban szereplés lehetősége, Márton még az SAP-ban dolgozott, utána pedig a teljes bizonytalanságban ment a műsorba, hogy bejön-e vagy nem, amikor jött az egy hónap alatti duplázódás. Letisztult a termékpaletta, kialakultak a munkafolyamatok, de a megnövekedett kereslet újabb kihívásokat jelentett. A cápák befektetését, ami kiegészül egy állami vállalkozásokat segítő négymilliós támogatással is raktárkészletük stabilizálására és kapacitásnövelésre fordítanák. Most napi egy bicikli összeszerelésénél tartanak, ezt szeretnék négyre növelni. Szeretnének műhelyeket nyitni két-három vidéki nagyvárosban, Márton személyes álma ezek mellé pedig egy utcafrontos látványműhely a fővárosban, ami egyben kávézó is. 2021-re a terv a százmilliós árbevétel, 2022-re pedig az exportértékesítés, amit elsősorban nyugat felé vinnének Márton partnerének kapcsolatai miatt.
„Az viszont nem a mi utunk, hogy egy nagy mezőn álló konténerépületből gördülnek ki futószalagon a biciklik.”
Azon szerencsések közé tartoznak, akiket nem sújtott a koronavírus-válság, egyre több a bicikliút, amiken a saját leterheltsége miatt Márton már nem sokat száguldozik, de a biznisznek jót tesz. Első biciklije egy fekete BMX volt, amit addig hajtott, míg tönkrement, a második egy Mountain Bike, amit szintén. A Kruzbike-ot viszont nagyon úgy tűnik, hogy addig fogja, amíg tíz év múlva is újra írhatunk róla, ha már így tervezte.
Borítókép: RTL Klub