A Facebook újabb lépést tesz a afelé, hogy az internet szinonimája legyen: a Shopsszal a Facebookon és az Instagramon webshopokat is létre lehet már hozni. Körbekérdeztünk magyar e-kereskedelmi startuppereket, miért jó a Facebooknak, kinek lehet érdemes a boltját a Facebookra vinni, és miért jelent ez hadüzenetet Jeff Bezos üzletének.
Május 19-én jelentette be az új szolgáltatását a közösségi-médiaóriás, a Facebook Shops-t. Ezzel a vállalkozások egyszerűen hozhatnak létre olyan online boltot, amelyet mind a Facebookról, mind pedig az Instagramról elérhetnek a felhasználók. Persze a bevezetőszöveget koronásították a korszellemnek megfelelően (a korlátozások miatt sok kiskereskedő a fennmaradásért küzd, ezért szeretnék segíteni az új szolgáltatással az interneten az eladásaikat), de a háttérben egy már régebb óta tartó folyamat legújabb állomása, amivel most éppen egy másik internetes óriás üzletéből harapnának ki egy szeletet.
Miért jó a Shops a Facebooknak?
A Facebook Shops nem az első, és vélhetően nem is az utolsó lépés a Facebook részéről, hogy kihasítson egy szeletet az e-kereskedelem tortájából – jósol Zajdó Csaba, az e-kereskedelmi vállalkozásokban erős debreceni startup stúdió, az Innonic alapító-vezetője, aki a Forbes.hu-ra is rendszeresen ír vállalatvezetésről.
A Facebookot már most is sokan használják eladásra vagy vásárlásra, a használt IKEA-szekrényektől a betört kijelzős Iphone-okig mindent meg lehet találni különböző Facebook-csoportokban vagy az apróhirdetésekre létrehozott Marketplace-en. De aki csak egy-egy megunt cuccát adná el, attól nehéz pénzt legombolni ezért. A Facebook folyamatosan keresi a lehetőségeket, miként monetizálhatja azt a milliárdnyi felhasználót, aki nap mint nap használja a platformjait (Facebook, Messenger, Instagram, Whatsapp) kommunikációra, információszerzésre, lájkvadászatra vagy lopott mémek megosztására. A netes vásárlás ilyen például.
Kinek éri meg a Facebook Shops?
Zajdó szerint ugyanakkor a Facebook Shopstól nem várható, hogy kiváltsa a hagyományos webshopokat, jó esetben is csak egy plusz bevétel növelő csatornaként fog megjelenni az arzenáljukban. „Érdemi konkurenciát a webáruház rendszereknek csak olyan speciális webshopok esetében jelent, akik forgalmuk túlnyomó részét eddig is Instagramról szerezték, és emiatt racionális lehet nekik leváltani meglévő áruházukat egy egyszerűbb cél-megoldásra.”
Azoknak az egyéni és mikrovállalkozások lehet elsősorban izgalmas az újítás Kulcsár Róbert, a Shoprenter.hu webáruház-kölcsönző vezető tanácsadója szerint, akik nem rendelkeznek tőkével, de már van eladható termékük.
„A Facebookos webshopoknak az az előnyük, hogy egy Facebook vagy Instagram-fiókkal ma már szinte mindenki rendelkezik.
A Facebook Shops értékajánlatára könnyen igent mondanak a potenciális kereskedők, mert egyrészt így az elérésüket növelhetik meg, másrészt a meglévő ügyfélkörnek is hatékonyabban tudnak értékesíteni, mert nem kell elhagyni a Facebook vagy Instagram felületét a rendelés leadáshoz, egyszerűsödik a vásárlási folyamat. Például aki eddig emailben vagy Messengeren vette fel a rendelést, annak ez egy hatékonyabb megoldás lesz.”
Ingyenesség? Dehogyis.
A Facebook azzal a felütéssel lengette be az új szolgáltatást, hogy a webshopok méretétől függetlenül ingyenes lesz a bolt létrehozása. Persze az ördög a részletekben rejlik. Ahogy Zajdó fogalmaz: „a rendszer ingyenessége csak addig terjed, amíg egy kereskedő nem a Facebook saját fizetési megoldását alkalmazza. Amint a pénzt is Facebookon keresztül kéri el a vevőtől, úgy 5 százalékos tranzakciós díjat számítanak fel. Ez távol van az ingyenestől, sőt, egy rendkívül drága megoldás, többszöröse az átlagos payment gateway (fizetőkapu) tranzakciós jutalékának.”
Arra viszont figyelnie kell a közösségi oldalnak, hogy a termékhirdetések ne ijesszék el az átlagos júzert, figyelmeztet Kulcsár Róbert. „Ha még inkább elárasztják majd a Facebookot a termékhirdetések, az elfordíthatja a fogyasztókat a Facebooknál és az Instagramnál reklámmentesebb közösségi felületek felé, bár ezt eddig elég ügyesen kezelte az algoritmusuk.
De azért a jelenség már most is megfigyelhető, hogy először a Facebookról vándorolnak át az emberek Instára (a fő ok persze az emészthetőbb tartalomforma), majd innen a Snapchatre, Tiktokra és társai fognak átmenni.”
Óriásölő fegyver
A közösségimédia-óriás nem is egyedül vonul csatába az e-kereskedelem egy szeletéért, hanem lepaktált ehhez a legtermészetesebb szövetségessel: az egyszerűen felépíthető webshopok platformjával, a kanadai Shopify-jal.
A Shopify kereskedői felkészülhettek már hetekkel ezelőtt egy beépülő modullal, amivel a Facebook Shopsra is integrálhatják a boltjukat, automatikusan feltölti a termékkatalógust, nem kell a kereskedőnek egyesével feltöltögetni, és ha változik a készlet és a termékek elérhetősége, azt is folyamatosan szinkronizálja Facebookon.
„A Facebook ezzel nyíltan hadat üzent az Amazonnak, globálisan” – mondja Tóth Soma, az egyik legforróbb magyar startup alapítója, a webshopoknak csevegésalapú marketingeszközt fejlesztő Recart CEO-ja.
Személyes véleménye, hogy a Shopifynak és a Facebooknak is komoly lökést adhat, szerinte egyszerűen megértették, hogy az ellátási láncban verhetetlen az Amazon, így más területeken lehet csak elverni őket, ez pedig a kisvállalkozások és azok sztorijainak erősítése, és a vásárlás lehető legegyszerűbbé tétele lesz az óriásölő fegyver.
Nyitókép: Facebook