A koronavírus miatt az egész ország átkapcsolt a digitális oktatásra, és ez fenekestül felforgatta a megszokott oktatási rendszert. Egy csapat hallgató összefogott, hogy digitalizált tananyagokkal és oktatási segédletekkel segítsék az átállást. A kezdeményezésből országos megmozdulás kerekedett: az Oktondi – Egyetemisták az Online Közoktatásért – mozgalomban már több mint 4700 egyetemista dolgozik azon, hogy a digitális oktatás mindenkinek könnyebb legyen.
A Németországban gépészmérnöknek tanuló Kovács Soma, miután müncheni egyetemén lemondták a vizsgákat, Budapest felé vonatozott. Azon a pénteki napon Magyarországon is bejelentették, hogy a jövő héttől megváltozott munkarend szerint zajlik a tanítás. „Valahol Bécs és Hegyeshalom között írtam Jankának, hogy számíthat rám a kezdeményezésében. Mire a Keletibe értem, már megvolt a nevünk és a logónk” – meséli Soma, az Oktondi egyik alelnöke.
Molnár Janka Sára számos egyetemi projektet vitt már korábban, többek között a fiatalokat megcélzó, a tudományos életet népszerűsítő Tudományos Piknik nevűt is. A fizika és gazdasági informatika szakos egyetemistát kétségek fogták el, mikor értesült a digitális oktatás hazai bevezetéséről. „Azt éreztem, hogy nagy gáz van és kellene valamit csinálni. Janival úgy gondoltuk, hogy sok dolog hiányzik ahhoz, hogy a digitális átállás zökkenőmentesen történjen” – meséli az Oktondi elnöke. A szintén gazdaságinformatikát tanuló Rácz Jánossal létrehozták az Egyetemisták az online közoktatásért nevű Facebook-csoportot, és végeztek egy kutatást arról, hogy a tanároknak milyen segítségre lenne szükségük.
„A felmérés azt mutatta, hogy a pedagógusok egyik legégetőbb szükséglete egy online tudástár, ahol rendszerezve találják meg a tananyagot.
Azt is láttuk, hogy sokaknak lenne szüksége digitális feladatlapokra, kvízekre, tesztekre, és gyakori volt a tanácstalanság a különböző online oktatási programokat illetően is. A tudástár mellett ezért is indítottuk el a dolgozat-digitalizáló programunkat, és azt az oktatási modult, ahol használati útmutatókkal, videókkal készültünk a különböző programok használatról” – mondja Soma az indulásról.
A digitális átállás nem a tanulóknak, inkább a pedagógusoknak kihívás
„Láttam, hogy Janka, már egy egész közösséget épített maga köré. Fél nap sem telt el, és én is csatlakoztam hozzájuk” – mondja Végh Virág Anna pénzügy és számvitel szakos hallgató, az Oktondi másik alelnöke. Virág nyolcadik osztályos öccsén és pedagógus édesanyján is azt látta, bizony kellene a segítség, így nem is volt kérdés, hogy az alapcsapat tagja lesz.
Janka, Jani, Soma és Virág korábban vitt már közösen kisebb léptékű projekteket, és eredetileg az Oktondit sem szánták nagyobb megmozdulásnak. Első lépésként az érettségiző diákoknak szerettek volna segíteni, így nekifogtak a nekik szóló tananyag összesítésében. Mivel azt érezték, hogy ehhez kevesen vannak, elkezdtek a Facebookon toborozni olyan hallgatókat, akik önkéntes alapon szívesen segítenének a rendszerezésben, a kidolgozásban és a feltöltésben. „A Facebook-csoportot eredetileg az egyszerűbb kommunikáció érdekében csináltam meg – mondja Janka. „Szombat estére már több mint ezren voltunk, ami egészen hihetetlen.”
Ahhoz, hogy hétfőre már komplett weboldaluk legyen, 300 egyetemistát fogtak össze, akik egész hétvégén dolgoztak.
A könnyebb koordináció érdekében Soma kialakított egy divíziórendszert, így minden tantárgynak lett egy csoportja és irányítója.
Külön vezetőjük van az alsó és a felső tagozatos, a középiskolás és a nyelvi tantárgyaknak. A 24 tantárgyi vezető alatt 250 egyetemista dolgozik, az anyagok kialakításánál a Nemzeti Alaptantervet (NAT) veszik alapul. Az összeállított tananyagok és feladatok a rendszerezés után végzős tanárszakos hallgatókhoz kerülnek, akiknek már van szakmai rutinjuk. A jóváhagyott anyagokat a vizuális helyrepofozás után az IT-divízió tölti fel a weboldalra. A szakmaiság érdekében létrehoztak egy felületet is, ahol a tanárok visszajelzéseit várják.
Mivel az oldalt olyan emberek szerkesztik, akik pár éve maguk is érettségiztek, összeállítottak olyan tippeket és tanulást segítő teszteket, amik anno nekik is nagy segítséget jelentettek volna. „Abszolút bele tudjuk élni magunkat a helyzetükbe. Tudjuk mi az, ami nekünk is hiányzott az oktatásból” – mondja Janka. Saját anyagokat is terveznek, többek között készítenek egy érettségire felkészítő videósorozatot is. „Olyan 45 perces anyagokat állítunk össze, ami mindenképp hasznos lesz az érettségihez” – mondja Soma a Középsuli Katedra nevű projektről.
Egy fenntartható rendszert szeretnének
A weboldalt és a domainnevet a csapat vezetőinformatikusa, Dominik (aki szintén az érettségire készül) saját pénzből fizette, egyelőre ez volt az egyetlen anyagi kiadásuk.
Az egyetemisták önkéntes alapon dolgoznak, pusztán a segítő szándék vezéreli őket.
„Janival már csináltunk korábban projekteket, és van egy egyesületünk is. Az Oktondi ebbe olvadt bele.” Az informatikus csapatnak egy külső szakember is besegít, akivel szintén az egyesületen keresztül kötöttek szerződést. „A Telekom adott két tabletet, hogy jobb minőségű esti videókat tudjunk csinálni. Így szoktunk bejelentkezni, és bemutatjuk a divízió vezetőit is” – mondja Janka.
A legelején, mikor még nem volt PR-divízió, a weblap hírét
úgy terjesztették, hogy a linket elküldték egykori iskolájuknak. „Az egyik
suliban megköszönték, de mondták, hogy esetleg nem tudnánk-e frisseket is
küldeni?” – mondja Soma. Kiderült, hogy az oldal már más forrásból eljutott
hozzájuk.
Az oldal látogatottsága a harmadik héten 250 ezer megtekintésnél és 71 ezer oldalletöltésnél járt.
„Az látszik, hogy sokan már nem a főoldalról jönnek, hanem egy konkrét linkkel az adott tárgyra. Egyes felhasználók csak adott tantárgyakat néznek, ami azt mutatja, hogy kezd szépen beállni a napi használati rendszer” – mondja Jani, aki az alelnöki pozíció mellett a csapat szakmai vezetője is.
Az indulás első hetében a felrakott anyagok mennyisége exponenciálisan növekedett, ami 12-13 órás munkanapokkal járt. Jelenleg naponta egy-két tárgyat töltenek fel, és a már meglévőket bővítik. A lassabb tempó azért sem baj, mert közben nekik is megkezdődött az egyetem, Janka már három zh-n túl is van. „Az a cél, hogy fenntartható legyen a rendszer, és a legtöbb embernek elég legyen két-három órát dolgoznia. Nem akarjuk, hogy bárkinek is romba dőljön az élete a segítség miatt.” A középiskolásoknak szóló anyagoknál tantárgyanként több száz (matematika: 530, irodalom: 360) link található, a teljes középiskolai linkek száma többezres nagyságrendben mozog.
„Az Oktondi segít a rendszerezésben. Abban, hogy össze vannak gyűjtve a fontos témakörökhöz tartozó anyagok, nem kell a neten böngészni, vagy akár elveszni. Nekem különösen tetszik a dolgozatjavítás lehetőség. Ugyan még nem próbáltam ki, de azt gondolom, ezzel nagy feladatot vesznek le a szervezők a kollégák válláról” – mondja Molnárné Dr. László Andrea. Angoltanárként főleg a nyelvi részt szokta böngészni, míg egy tízéves fiú édesanyjaként leginkább a környezet tantárgyban kap segítséget. „Jelen pillanatban épp a békákat, halakat próbáljuk elsajátítani, ehhez remek anyagokat találtam a weboldalon.”
Andrea úgy látja, a digitális átállás nem a tanulóknak, inkább a pedagógusoknak és a szülőknek kihívás.
„Azt gondolom, jómagam eléggé innovatív vagyok módszertan terén, most azonban hirtelen kell teljesen új dolgokat kitalálnom, és bizonyos dolgokat elvetnem. Elég sok mindenben kell most radikálisan változtatnunk, ez a módszertani sötétben tapogatódzás pedig nem tesz jót az ember lelki nyugalmának.”
Az anyagok a hagyományos oktatásba is beilleszthetőek
A csapat kellemesen csalódott a fogadtatásban és örömmel
tapasztalták, milyen sokan fogtak össze a jó ügyért. A szakmai visszajelzések
is pozitívak: honlapjukat az Oktatási Hivatal és a Digitális Gazdaságért
Szövetség is ajánlotta már, és a piaci szereplők közül is kaptak már
felajánlást szakmai és anyagi segítségről.
Külön pozitívum, hogy az összefogás túlnőtte a fővárost sőt, a vidéki nagyvárosok egyetemistái nagyobb arányban vannak jelen a csapatban.
„Jó látni, hogy bármit is hoz a jövő, van negyven-örven ember, akikkel lehetne valami hasonlót folytatni” – mondja Jani. Az anyagok folyamatos feltöltése mellett a weblap fejlesztése is zajlik, de terveznek még több oktatási segédanyagot, lefordított angol videókat, chatbotot, a tananyagokat pedig bővítenék a szakiskolák tantervével is.
Janka szerint, ha visszaáll a világ rendje, az Oktondi akkor is hasznos lesz: a digitalizált anyagok a normál iskolai keretek között is nagy segítséget jelentenek majd.