350 millió forintos bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Telekomot, a szervezet szerint a vállalat megtévesztette a fogyasztókat, amikor egy 2018-as kampányában maximális sebességű hálózatot ígért. A Magyar Telekom vállalást tett az érintett előfizetők kompenzálására, érdemes lesz figyelni a számlaleveleket és az SMS-eket.
A GVH több lépcsőben, feltételekkel határozta meg a bírságot, áll a szervezet szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményében. A döntés alapján a Magyar Telekom 2018. február 1. és március 31. között tévesztette meg a fogyasztókat Most generáció kampányában alkalmazott, maximális sebességű hálózatra utaló állításával.
A „maximális sebesség” kifejezéssel a vállalat azt sugallta, hogy a fogyasztóknak a lehető legnagyobb sebességet biztosítja hálózatán, miközben azt valójában csupán egy szűkebb előfizetői kör érhette el.
A GVH szerint a fogyasztók a reklámok alapján nem tudhatták, hogy a maximális sebesség pusztán egy általános, a szolgáltatás gyorsaságára vonatkozó, szubjektíven értelmezendő ígéret, és megalapozottan gondolhattak arra, hogy a Magyar Telekom a technikailag lehetséges leggyorsabb internetezést ígéri.
A GVH döntésében először alkalmazott lépcsős, feltételes bírsághatározást. Ez alapján a Magyar Telekomnak nem kell megfizetni az összeg kisebb vagy nagyobb részét, ha a megjelölt határidőig igazolja, hogy vállalásainak megfelelően kompenzálta a jogsértésben potenciálisan érintett előfizetőit.
Ez a vállalás konkrétan abban nyilvánul meg, hogy határozott időtartamú, hűségnyilatkozattal terhelt szerződését határozatlan időtartamúra módosítja azokkal a vezetések vagy mobilinternetes előfizetőivel, akik azt a kifogásolt kampány időszakában, valamint az azt követő két hónapban kötötték. A vállalkozás emellett vállalta, hogy az érintett mobilinternet előfizetői körnek extra adatmennyiséget is biztosít.
A többlépcsős bírságolásnál a visszaeső vállalkozásnak mindenképpen be kell fizetnie 100 millió forintot, de ha a fenti vállalások teljesítését időben elvégzi, akkor nem kell megfizetnie a bírság további 100, illetve 150 milliós részletét. Az érintett előfizetőket a Magyar Telekom számlalevélben és SMS-ben tájékoztatja a kompenzáció részleteiről.
A Telekom elküldte állásfoglalását a szerkesztőségünknek, amelyben azt írják, nem élnek jogorvoslattal, de a megállapított jogsértést nem ismerik el. Ügyfeleinek érdekeit szem előtt tartva az eljárásban felajánlásokat tett az érintett fogyasztók kompenzálására: a reklámkampány időszakában szerződő ügyfelei esetében a hűségidős szerződéseket 2020. március 1-jével hűségidő nélkülire módosítja, erről az ügyfeleket közvetlenül értesíti. Emellett az ügyfélkör mobil előfizetőinek ugyancsak márciusban 3 GB extra adatmennyiséget biztosít díjmentesen, mely belföldön és roamingban is használható, ha pedig az előfizető korlátlan adatmennyiséget biztosító csomaggal rendelkezik, a 3 GB extra adatmennyiség a roaming helyzetben felhasználható adatmennyiséget növeli. Az extra adatmennyiség bekapcsolásának megtörténtéről az ügyfelek SMS üzenetet kapnak.
Borítókép: Mika Baumeister